Tunel kolejowy Gotarda, Szwajcaria
Udostępnienie szlaku przez Przełęcz św. Gotarda w XIII wieku miało znaczenie polityczne i gospodarcze dla kantonów dookoła Jeziora Czterech Kantonów. Z otwarciem linii kolejowej w XIX wieku miejsce to umocniło swoją pozycję jako najważniejsze połączenie z północy na południe przez Alpy. Przez długi czas tunel kolejowy, wówczas najdłuższy tego typu na świecie, zaliczał się do największych atrakcji turystycznych w Szwajcarii. Co trzeci gość z zagranicy przybywał właśnie tutaj, aby podziwiać techniczny cud świata oraz imponujący krajobraz alpejski, "kołyskę Szwajcarii" - jak opisywał to miejsce laureat literackiej nagrody Nobla Carl Spitteler w 1897 roku w swoim pamiętniku z podróży "Gotard". Dzięki kolejom Gotarda owiany mitami region zyskał nowy wymiar. Zainteresowano się historią kraju i ożywiono legendę o Wilhelmie Tellu oraz o Diabelskim Moście (na zdjęciu). Po wybudowaniu linii kolejowej Szwajcaria uważała się już nie za alpejską republikę, ale bardziej, w politycznej i
historycznej literaturze, za państwo Gotarda.