Najpiękniejsze mola w Europie
Molo w Sopocie, jedno z najpopularniejszych tego typu obiektów w Polsce, jest nam dobrze znane. Jak jednak wyglądają promenady na wodzie w innych częściach Europy? Czy również cieszą się popularnością i zachęcają do romantycznych spacerów o każdej porze roku?
Sprawdź, gdzie je znajdziesz
Molo w Sopocie, jedno z najpopularniejszych tego typu obiektów w Europie, jest nam dobrze znane. A jak wyglądają promenady na wodzie w innych częściach Starego Kontynentu? Poznajcie najpopularniejsze z nich, które zachęcają do romantycznych spacerów o każdej porze roku.
Na Rugii, największej niemieckiej wyspie, znajduje się niewielka gmina Sellin. Jest to jeden z najbardziej lubianych niemieckich kurortów. Na przełomie XIX i XX w. sprowadzano do niego architektów z całej Europy, by stworzyli ośrodek wypoczynkowy idealny pod każdym względem. To właśnie wtedy powstało na plaży molo o długości prawie 400 metrów. Od momentu wybudowania, przetrwało wiele. Wejście i wieże były wielokrotnie niszczone, jednak od roku 1997 znów można podziwiać je w pełnej krasie. Zostały ponownie wybudowane według historycznego wzoru i dzisiaj są prawdziwym symbolem wyspy Rugii.
Molo w Blankenberge, Belgia
Molo w mieście Blankenberge, ulubionym kurorcie Belgów, zostało zbudowane w 1894 r. Zostało ono jednak zniszczone w 1914 r. podczas wojny. Odbudowano je w 1933 r. według projektu Juliusza Soete. Długa na 350 metrów konstrukcja jest wykonana z betonu. Było to pierwsze molo na kontynencie europejskim, które zbudowano na wybrzeżu Atlantyku. Obiekt doczekał się kilkukrotnie generalnego remontu. Pierwszy miał miejsce w roku 1999, następny w 2003 r. Znajduje się tu m.in. audytorium, w którym zobaczymy aquaramę - wystawę prezentującą faunę i florę Morza Północnego. Budynek można również wynająć w celu zorganizowania imprezy. Molo w Blankenberge porówywane jest do sopockiego - ze względu na restaurację, która znajduje się na końcu konstrukcji.
Molo w Kastrup Strandpark, Kopenhaga, Dania
Molo w Scheveningen, Holandia
Molo w Scheveningen to jeden z najsłynniejszych obiektów oraz wizytówka kurortu, będącego jedną z dzielnic Hagi. Konstrukcja wchodzi w głąb Morza Północnego na 382 metry, a w najwyższym punkcie osiąga 60 metrów wysokości (podest do bungee jumping). Pierwsza promenada w tym miejscu została zbudowana na początku XX w. W czasie II wojny światowej pawilon, który się na niej znajdował, był używany przez niemieckie siły okupacyjne jako magazyn. W 1943 r. z obawy przed wykorzystaniem molo przez aliantów, Niemcy zburzyli je. Plany dotyczące nowej promenady zostały zatwierdzone przez księcia Bernharda w 1961 r. W 1991 r. firma_ Van der Valk _ kupiła zgliszcza za symboliczną kwotę i zainwestowała 20 milionów euro w odrestaurowanie obiektu. Molo zostało jednak zamknięte w 2013 r. Decyzja była spowodowana pożarem, który miał miejsce dwa lata wcześniej. Inspektorzy uznali również, że molo nie spełnia wymogów bezpieczeństwa. Obecnie nie znalazł się jeszcze inwestor, który tchnąłby w obiekt nowe życie.
Molo w Senigalli, Włochy
Rotonda a Mare to piękne molo w miejscowości Senigallia nad Morzem Adriatyckim. Historia obiektu sięga drugiej połowy XIX w., kiedy to architekt Vincenzo Ghinelli zaprojektował "łaźnie na palach". W 1910 r. platformę powiększono, a łaźnie przekształcono w hotel. W czasie II wojny światowej rotunda służyła jako magazyn wojskowy. W latach 50. i 60. była lokalnymo centrum życia społecznego. Odbywały się tam liczne imprezy, spotykali się też lokalni artyści. W 2006 r. przeprowadzono we wnętrzu obiektu generalny remont. W okresie letnim często mają tam miejsce wesela, wystawy i konferencje.
Molo w Clevedon, Anglia
Miasto Clevedon położone jest nad Kanałem Bristolskim w hrabstwie Somerset w Anglii. To jeden z najpopularniejszych ośrodków wypoczynkowych w regionie. Do głównych atrakcji należy 312-metrowe molo, wybudowane w 1860 r. Stworzono je, aby przyciągnąć do Clevedon więcej turystów oraz by pasażerowie, którzy dopływali tu statkami z południowej Walii, mogli wygodnie przedostać się na ląd. Obiekt z powodu fatalnego stanu technicznego miał zostać rozebrany w 1970 r., jednak znaleziono inwestora, który pomógł przywrócić lokalnej atrakcji dawną świetność. Obecnie również pełni funkcję przystani i jest chętnie odwiedzane przez wielu turystów.