Patopromenada nad Odrą we Wrocławiu. Ledwo można nią przejść
Spacer brzegiem rzeki? Łatwo nie będzie. Nowy chodnik nad Odrą wybudowany przez dewelopera przy ul. Michalczyka, niedaleko Mostu Dmowskiego, już dorobił się w internecie określenia "patopromenada". Jest tak wąsko, że ledwo mieści się pieszy. A gąszcz schodów uniemożliwia przejazd wózkiem czy rowerem. Prezydent Wrocławia Jacek Sutryk rozkłada ręce: niewiele można.
Promenada przy ul. Michalczyka powstała przy okazji budowy sąsiadujących z nią bloków. Odpowiadało za nią dwóch deweloperów. "Łączą wyjątkowy charakter zabytkowego centrum z niezwykle pożądaną bliskością Odry" - promuje swoje apartamenty jeden z inwestorów. A w sieci aż huczy. Wrocławianie na nowej "promenadzie" nie zostawiają suchej nitki.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Polski kurort zalany straganami. Kino 9D, dom do góry nogami automaty z watą cukrową
Jak doszło do powstania "patopromenady"?
Sprawą zainteresowali się już miejscy radni. Poprosili o wyjaśnienia prezydenta Jacka Sutryka. Ten nie ma jednak dobrych wiadomości. Choć, jak podkreśla, dla urzędników "utrzymywanie i kreowanie nowych powiązań pieszo-rowerowych wzdłuż wrocławskiego systemu rzecznego oraz dążenie do odpowiednich standardów jakości przestrzeni i dostępności architektonicznej stanowi niezmiernie ważny kierunek planowania, rozwoju i zarządzania", to w tym przypadku w czasie gdy deweloperzy uzyskiwali pozwolenia na swoje inwestycje, Wrocław nie miał jeszcze planu zagospodarowania przestrzennego okolic ul. Michalczyka. Nie mógł więc wymusić na inwestorach konkretnych rozwiązań. Dziś plan już jest, ale uchwalono go w czasie, gdy przy Michalczyka trwała już budowa.
- Inwestycje znajdują się na działkach prywatnych. W takich granicach ich realizacja odbywa się na podstawie decyzji o warunkach zabudowy uzyskanych przez inwestorów Hossanova i Dom Development w latach 2017 i 2022. Dla obu inwestycji, na podstawie tych decyzji lokalizacyjnych inwestorzy otrzymali pozwolenia na budowę w latach 2020 i 2022. Plan miejscowy w rejonie ulic Kazimierza Michalczyka i Portowej we Wrocławiu wszedł w życie 19 stycznia 2024 r., a zatem wiele miesięcy po uzyskaniu obu decyzji o pozwoleniu na budowę i rozpoczęciu prac budowlanych - informuje prezydent Wrocławia.
Miasto nie miało wpływu na realizację projektu
- W trakcie negocjacji warunków obsługi komunikacyjnej przekazano inwestorom zalecenia odnośnie kształtowania dostępności nabrzeży Odry - tłumaczy Sutryk.
Zalecenia te mówiły o zapewnieniu możliwość przejścia pieszego i przejazdu rowerem wzdłuż Odry. Prezydent zaraz przyznaje jednak, że miasto nie miało "możliwości nacisku na realizację promenady równoległej do ulicy Kazimierza Michalczyka w oczekiwanym standardzie".