MiastaTempelhof - drugie życie kultowego lotniska w Berlinie

Tempelhof - drugie życie kultowego lotniska w Berlinie

W XX wieku Berlin kojarzył się z potęgą hitlerowskich Niemiec, a od zakończenia II wojny światowej stał się symbolem podzielonego świata. Jednym z miejsc, które odegrało kluczową rolę także dla polskich obywateli było lotnisko Tempelhof. Stanowiło okno na świat w czasie radzieckiej blokady miasta w latach 1948-49, a w latach 70. stało się sposobem na ucieczkę zza żelaznej kurtyny. Jak wygląda teraz?

Tempelhof - drugie życie kultowego lotniska w Berlinie
Źródło zdjęć: © Nebuto - Fotolia.com

1 / 9

Lotnisko Tempelhof w Berlinie

Obraz
© Nebuto - Fotolia.com

W XX wieku Berlin kojarzył się z potęgą hitlerowskich Niemiec, a od zakończenia II wojny światowej stał się symbolem podzielonego świata. Jednym z miejsc, które odegrało kluczową rolę także dla polskich obywateli było lotnisko Tempelhof. Niegdyś oczko w głowie Hitlera, w czasie radzieckiej blokady miasta w latach 1948-49 stanowiło dla Berlina okno na świat, a w latach 80. to tu lądowały porywane polskie samoloty. Jak teraz wygląda to miejsce?

at/if

2 / 9

Lotnisko Tempelhof w Berlinie

Obraz
© daskleineatelier - Fotolia.com

Już na początku XX wieku z trawiastego pasa startowego wykonywano pierwsze loty, a w 1909 roku wylądował tu pierwszy sterowiec - Luftschiff-Zeppelin 1. W 1923 roku podjęto decyzję o budowie portu lotniczego dla Berlina, co czyni z niego jedno z najstarszych (a może nawet najstarsze) cywilne lotnisko na świecie. W 1926 roku powstały linie lotnicze Lufthansa, których baza znalazła się na lotnisku Tempelhof. Gdy Hitler doszedł do władzy, lotnisko rozbudowano, by eksponowało siłę Tysiącletniej Rzeszy. Miejsce, które podobno było oczkiem w głowie Fuhrera, szybko stało się areną nazistowskich defilad i okazji do prezentowania potęgi Niemiec. Jak na warunki I poł. XX. wieku lotnisko było jednym z najruchliwszych na świecie obsługując każdego dnia ponad 100 samolotów i ok. 250 tys. pasażerów rocznie.

3 / 9

Lotnisko Tempelhof w Berlinie

Obraz
© Janos Balazs, licencja CC BY-SA 2.0 via flickr.com

Nawet w okresie II wojny światowej lotnisko działało z niewielkimi przerwami, a w jego hangarach znajdowała się fabryka bombowców. Po zajęciu portu przez Armię Czerwoną w 1945 roku, szybko stało się częścią nowego podziału świata. W czasie blokady Berlina to tu lądowały samoloty alianckie dowożące żywność dla mieszkańców stolicy (tzw. rodzynkowe bombowce), później stacjonowały tu wojska amerykańskie.

4 / 9

Lotnisko Tempelhof w Berlinie

Obraz
© Nebuto, licencja Wikimedia Commons CC BY-SA 2.0

W latach 60. XX wieku _ Flughafen Berlin-Tempelhof _ osiągnęło szczyt swojej przepustowości - co roku obsługiwało niemal 5 mln pasażerów, a liczby rosły w zastraszającym tempie. W latach 70. część ruchu powietrznego przesunięto na inne berlińskie lotniska - przebudowane Tegel i Schoenefeld. Na Tempelhof lądowały już tylko samoloty stacjonujących w Niemczech wojsk amerykańskich i małe samoloty regionalne, lądował tu też polski LOT.

5 / 9

Lotnisko Tempelhof w Berlinie

Obraz
© EastNews/AP/FOTOLINK

W latach 80. ukuto rozwinięcie skrótu naszego narodowego przewoźnika - _ Landing On Tempelhof _ (ang. lądowanie na lotnisku Tempelhof), _ Landet Oft in Tempelhof _(niem. ląduje często na Tempelhof) lub Linie Okęcie-Tempelhof, a także Lotnisko Obsługujące Tempelhof. Było to związane z licznymi porwaniami polskich samolotów, których pasażerowie chcieli za wszelką cenę wyrwać się z komunistycznej Polski. Taki pokojowy sposób uprowadzania maszyn i zwracania się z prośbą o azyl w Niemczech Zachodnich nasilił się szczególnie w okresie stanu wojennego. LOT zawiesił wtedy na pewien czas połączenia między Warszawą a Berlinem.

6 / 9

Lotnisko Tempelhof w Berlinie

Obraz
© sludgegulper, licencja CC BY-SA 2.0 via flickr.com

Po upadku Muru Berlińskiego i wycofaniu z Berlina wojsk amerykańskich znaczenie lotniska spadło jeszcze bardziej. Cały ruch lotniczy przeniesiono na lotniska Tegel i Schoenefeld i podjęto decyzję o zamknięciu portu. Ostatecznie lotnisko zakończyło swoją działalność 30 października 2008 roku. Utworzono tu park miejski, do którego wstęp jest wolny.

7 / 9

Lotnisko Tempelhof w Berlinie

Obraz
© charlotte henard, licencja CC BY-SA 2.0 via flickr.com

Dwa dwukilometrowe pasy startowe zyskały nowe przeznaczenie - teraz to ścieżki dla rowerów i rolkarzy, a trawniki zamieniono na miejsca do piknikowania. Postawiono ławki i budki z książkami oraz punkty informacyjne dla gości. Berlińczycy z miejsca pokochali dawne lotnisko, a kolejne plany zagospodarowania przestrzennego 300-hektarowego obszaru spotkały się z dużym protestem. Ostatni miał miejsce w maju br., kiedy to w referendum zadecydowano, że Tempelhof pozostanie parkiem.

8 / 9

Lotnisko Tempelhof w Berlinie

Obraz
© toniher, licencja CC BY-SA 2.0 via flickr.com

Budynków lotniska nie można zwiedzać indywidualnie, są dostępne tylko z przewodnikiem. Są tu organizowane wystawy dzieł sztuki, targi, konferencje i zloty młodzieży. Z pewnością nie jest to lotnisko-widmo, które straszy pustymi, zaniedbanymi pomieszczeniami. Dzięki berlińczykom Tempelhof zyskał nowe życie, a miejsce będące flagowym obiektem hitlerowskich Niemiec, przeistoczono w pokojową przestrzeń.

9 / 9

Lotnisko Tempelhof w Berlinie - jak dotrzeć?

Obraz
© xfrf, licencja CC BY-SA 2.0 via flickr.com

Główne wejście na teren lotniska znajduje się przy ulicy Tempelhofer Damm. Dwie kolejne bramy mieszczą się od strony ulic Columbiadamm oraz Oderstrasse. Na lotnisko można dojechać autobusem nr 103 (przystanek Friedhofe Columbiadamm lub Golssener Strasse).

at/if

Komentarze (0)