Wyjazdy indywidualne
Jeśli wyjazd do Rzymu organizujemy sami, mamy przed sobą wiele możliwości. Samolot jest najmniej ekonomicznym środkiem transportu, ale posiada tę zaletę, że dowiezie nas na miejsce w 2 godz., jest więc idealny na weekend.
Jeśli wyjazd do Rzymu organizujemy sami, mamy przed sobą wiele możliwości. Samolot jest najmniej ekonomicznym środkiem transportu, ale posiada tę zaletę, że dowiezie nas na miejsce w 2 godz., jest więc idealny na weekend. Pociąg i autobus są oczywiście bardziej męczące. Jeśli zdecydujemy się pojechać własnym samochodem, podróż potrwa ok. 20 godz. To rozwiązanie pozwala na całkowitą dowolność, jeśli chodzi o późniejsze przemieszczanie się.
Samolotem *
* Autobusem
Pociągiem
Samochodem
Samolotem
POLSKIE LINIE LOTNICZE LOT
Tel. 0801 703 703
www.lot.com
LOT organizuje przeloty z Warszawy do Rzymu codziennie o godz. 13.05 - przylot 15.25. Cena biletu w obie strony wynosi od 1150 PLN/os.
LOTNISKO OKĘCIE, TERMINAL 1
ul. Żwirki i Wigury 1, 00-906 Warszawa
tel. (022) 6504715
faks (022) 6504564
e-mail lgs@lgs.com.pl
www.lot.com.
ALITALIA
Ul. Krupnicza 3, 31-123 Kraków
tel. (012) 4310621, (012) 4219858
e-mail alitalia@intercrac.com.pl
www.alitalia.intercrac.com.pl
Linie Alitalia oferują przelot z Warszawy do Rzymu codziennie o godz. 12.40 - przylot 15.05; cena w jedną stronę to 490 PLN/os.
CENTRALWINGS
Ul. 17 Stycznia 39, 00-906 Warszawa
tel. 0801454545, (022) 5580045
www.centralwings.com
Liniami Centralwings dolecieć można do Rzymu z Krakowa i Warszawy. Z Krakowa samoloty wylatują w poniedziałki, środy i piątki o godz. 12.00 - przylot 13.55, we wtorki o godz. 14.20 - przylot 16.15, a w czwartki o godz. 17.10 - przylot 19.05. Cena biletu wynosi od 148 PLN/os. w jedną stronę. Z Warszawy natomiast w poniedziałki, środy, piątki i niedziele o godz. 12.15 - przylot 14.35, w czwartki o 11.25 - przylot 13.45, a koszt podróży to ok. 248 PLN/os.
SKYEUROPE
Ul. Żwirki i Wigury 1, 00-906 Warszawa
tel. (022) 6500750
inf. (022) 3519499
faks (022) 6500759
www.skyeurope.com
Lata z Krakowa codziennie oprócz wtorków i czwartków o godz. 12.40 - przylot 14.45. Do Rzymu dostać się można też z Warszawy, skąd samoloty odlatują w sezonie letnim w poniedziałki, piątki i niedziele o godz. 18.25 - przylot 20.45. Cena biletu wynosi od 399 PLN/os. w jedną stronę.
WIZZ AIR
www.wizzair.com.pl
tel. rezerwacja biletu (022) 3519499
Biuro podróży organizuje loty z Katowic do Rzymu w cenie 55,99 €/os. w jedną stronę: wtorki i czwartki o godz. 10.10 - przylot 12.05, w środy o godz. 6.15 - przylot 8.10.
Polecamy: samoloty.wp.pl
Autobusem
BERMUDA
Ul. J. Matejki 2, 31-157 Kraków
tel. (012) 4218167
faks (012) 4261217
e-mail bermuda@bermuda.pl
www.bermuda.com.pl
Biuro podróży zajmuje się transportem międzynarodowym i na terenie kraju. Autokary do Rzymu wyjeżdżają z Krakowa codziennie oprócz wtorków i niedziel o godz. 12.30. Podróż trwa 27 godz. 30 min, a cena biletu to 290 PLN/os. w jedną stronę (450 PLN/os. w obie strony).
EUROPA EXPRESS
Ul. Tarczyńska 22, 02-023 Warszawa
tel. (022) 6688385
faks (022) 8222565
e-mail biuro@europaexpress.com.pl
www.europaexpress.com.
pl - Do Rzymu odjeżdżają autokary z Warszawy we wtorki i piątki o godz. 10.00, podróż trwa 27 godz. 30 min., a bilety nabyć można za 340 PLN/os. w jedną stronę (520 PLN/os. w obie strony).
JORDAN
Ul. Gęsia 8, 31-535 Kraków
tel. (012) 4224033
faks (012) 4229619
e-mail office@jordan.pl
www.jordan.pl
Biuro oferuje przejazdy do Rzymu codziennie z Krakowa o godz. 14.25 (cena 350 PLN/os. w jedną stronę; 570 PLN/os. w obie strony), podróż trwa ok. 23 godz. Z Wrocławia autobus wyjeżdża codziennie o godz. 14.30 (353 PLN/os./ 536 PLN/os.) W środy, piątki, soboty i niedziele z Warszawy o godz. 11.30 (332 PLN/os. w jedną stronę, 550 PLN/os. w obie strony), a z Katowic o 17.30 (284 PLN os./474 PLN/os.).
Pociągiem
PKP POLSKIE KOLEJE PAŃSTWOWE
Informacja Kolejowa
(022) 9436 lub (042) 9436,
dla osób dzwoniących spoza granic kraju (004822) 5116003
e-mail infokraj@intercity.pkp.pl (informacja o potączeniach krajowych),
infoeuropa@intercity.pkp.pl (informacja o połączeniach międzynarodowych)
rozkład jazdy na stronie www.pkp.pl
Niestety, nie ma bezpośredniego połączenia Polski z Włochami. Konieczna jest przesiadka w Wiedniu. Z Warszawy do Rzymu dostać się można rozpoczynając podróż o godz. 12.00 pociągiem EuroCity, o godz. 19.28 docieramy do Wien Sudbf (Ost), a stąd o godz. 19.35 odjeżdża EuroNight do Roma Termini - przyjazd na miejsce 9.05. Podróż trwa łącznie 21 godz. 05 min. Bilet 2. klasy na trasie Warszawa-Rzym kosztuje ok. 450 PLN/os. w jedną stronę (ok. 930 PLN/os. w dwie strony).
Wyjechać można też z Katowic, codziennie o 14.32 - o 19.28 pociąg jest w Wien Sudbf (Ost), a dalej podróż przebiega jak w przypadku jazdy z Warszawy. Dla osób udających SIQ do Rzymu z Krakowa istnieje połączenie z 2 przesiadkami. O godz. 22.25 wyjeżdża pociąg pospieszny do Wien Sudbf (Ost) - przyjazd 6.03, tutaj należy przejść na stację Wien Sudbf (Sud), skąd o godz. 6.30 wyrusza pociąg OEC do Venezia Mestre - przyjazd 13.14, a następnie o godz. 14.44 do Roma Termini - przyjazd 19.05 pociągiem EuroStarItalia. Podróż taką trasą trwa łącznie 20 godz. 40 min. Pomocne mogą się okazać międzynarodowe karnety kolejowe, które pozwalają obniżyć koszty i zapewniają dużą swobodę w wyborze trasy przejazdu. Kupując bilet zagraniczny, płaci się za przejazd całej trasy. Aby zaoszczędzić, należy wykupić w kasie krajowej bilet do granicy, a w międzynarodowej lub u konduktora bilet na resztę trasy. Jeżeli odległość od granicy wynosi 500 km, taka operacja pozwoli zmniejszyć koszty o ok. 70 PLN.
Samochodem
Turysta zmotoryzowany udający się z Polski do Rzymu ma do wyboru kilka dróg dojazdowych. Przy opisie przejść drogowych uwzględniono jedynie te, które mogą mieć znaczenie dla podróżujących z Polski do Włoch i które są czynne całą dobę. Podane czasy przejazdów mają charakter orientacyjny, zakładają poruszanie się z prędkością dopuszczalną przez przepisy i uwzględniają konieczne odpoczynki w podróży. Należy pamiętać, że czas przejazdu może się zawsze wydłużyć, np. ze względu na złe warunki pogodowe, wzmożony ruch czy oczekiwanie na odprawę graniczną. Osoby planujące dłuższe postoje powinny więc liczyć się z przekroczeniem podanego czasu podróżowania.
Przez Czechy, Niemcy i Austrię. Trasa biegnie przez:
Jakuszyce/Harrahov-Turnov-Mla-da Boleslav-Praga-Tabor-Czeskie Budziejowice-Dolni Dvofisté/Wullowitz-Linz-Salzburg--Rosenheim-Innsbruck-Brenner. Do granicy włoskiej jest ok. 685 km, a czas przejazdu to ok. 17 godz. Do Pragi można dojechać również od przejścia granicznego Kudowa-Słone/Nahod--Beloves przez Hradec Kralové - wariant dłuższy o ok. 40 km, ale znacznie wygodniejszy. Inny wariant tej trasy prowadzi z Pragi autostradą przez Pilzno, Ratyzbonę i Monachium. Można także w ogóle zrezygnować z przejazdu przez Czechy i nadkładając drogi, ale podróżując w większym komforcie, dotrzeć do Rosenheim wyłącznie niemieckimi autostradami (np. przez Zgorzelec, Drezno, Monachium). Opisane warianty są szczególnie użyteczne dla osób wyruszających z zachodniej Polski.
Turyści z innych części kraju mogą przejechać od przejścia granicznego w Cieszynie przez Czeski Cieszyn, Hranice, Ołomuniec, Brno, Znojmo i dalej (na terenie Austrii) przez Hollabrunn, Krems i Sankt Polten do autostrady A1 prowadzącej do Salzburga, skąd należy jechać zgodnie z głównym wariantem. Osoby korzystające z powyższych wariantów muszą pamiętać o konieczności wykupienia winietek na autostrady w Czechach i Austrii oraz o tym, że autostrada Innsbruck-Brenner jest dodatkowo płatna (samochód osobowy 7,99 €).
Nocleg w tanim hotelu lub pensjonacie w Austrii kosztować będzie ok. 15-18 €. Warto zboczyć z głównej drogi i dojechać do którejś turystycznie zagospodarowanej doliny alpejskiej (np. Stubaital za Innsbruckiem), gdzie kilkanaście kilometrów od autostrady jest większa szansa na znalezienie tańszego noclegu.
Przez Słowację i Austrię: trasą Chyżne/Trstena-Dolny Kubin-Królewiany-Żylina-Povazska Bystrica-Trenćin-Pieszczany-Braty-stawa-Wiedeń, liczącą łącznie ok. 720 km, czyli na przejazd trzeba przeznaczyć przynajmniej 18 godzin. Na podróż tymi trasami warto zdecydować się, by uniknąć opłat drogowych w Czechach. Przejazdy słowackimi autostradami są o połowę tańsze. Negatywną stroną tego wariantu jest kiepska jakość dróg na odcinku od Cieszyna do Povazskiej Bystricy. Nieco lepsze szosy prowadzą od przejścia polsko-słowackiego w Chyżnem/Trstenie, ale przedtem trzeba dotrzeć do Chyżnego \"zakopianką\" z Krakowa.
Oto przykładowa trasa dla osób, które chcą dojechać do Rzymu z Warszawy
Wyjeżdżając ze stolicy, należy kierować się na Piotrków Trybunalski (drogi E30, E67/8, E75), a następnie na Tychy (E75). Cały czas jadąc tą drogą, przekraczamy granicę czeską w Cieszynie/Cesky Tesin (droga E75, potem E50). Kierujemy się na granicę słowacką (droga E75). Przejeżdżamy m.in. w okolicy Bratysławy. Uwaga! Przed wjazdem na terytorium Czech i Słowacji należy zaopatrzyć się w winietki umożliwiające poruszanie się po autostradach.
Droga E58 doprowadzi nas do granicy słowacko-austriackiej. Także i w tym kraju przejazd autostradą jest płatny (również obowiązują winietki). W Austrii obieramy drogę B9/E58, mijamy Wolfsthal, a niedaleko Wiednia zjeżdżamy na A4/E58. Na tablicach informacyjnych interesuje nas od tej pory kierunek: \"Graz, Italien, Linz, Deutschland, Gurtel\". Następna tablica, za którą podążamy, to \"Zollamt Wien, Sankt Marx, Italien, Slowenien, Deutschland, Graz, Linz, Gurtel\".
Zmieniamy autostradę na A23/E59, podążając za znakami \"Italien, Slowenien, Deutschland, Graz, Linz, Gurtel, Sankt Polten, LandstraBer HauptstraBe, Eisenstadt\". Kolejna autostrada na trasie to A2. Mijamy Graz i Klagenfurt, kierując się na \"Villach, Portschach Ost\". Tą drogą dojeżdżamy do granicy włoskiej. Przy Ugovizza/Tarvisio pobieramy kwitek za przejazd autostradą i następnie wjeżdżamy na autostradę A4. Wyjeżdżamy z płatnego odcinka przy Venezia Est (10,50 €). Jedziemy dalej A4, przy Venezia Mestre pobieramy kolejny kwitek i jedziemy w kierunku \"Bologna, Padova zona industriale, Interporto\". W pobliżu Padwy (Padova) zmieniamy autostradę na A13.
Mijamy Ferrare i jedziemy tam, gdzie wskazują tablice \"Bologna Casalecchio, Bologna Borgo Pani-gale, Milano, Firenze\". Przejeżdżamy koło Bolonii i wjeżdżamy na autostradę A14. Jedziemy na \"Bologna, Casalecchio, Firenze\", a potem już tylko na \"Firenze\" autostradą A1. Koło Florencji (Firenze) widzimy tablice: \"Roma, Grance Raccordo anulare, Civitavecchia, Roma Nord, Rieti\". Przy wyjeździe Roma Nord płacimy za przejazd (26,40 €). Od tej pory, w zależności od tego, gdzie mieszkamy, skręcamy na odpowiedni zjazd.
Trasę można odnaleźć także na stronie Michelin www.michelin.com w jęz. angielskim.
Krótkie ostrzeżenie dla miłośników zwiedzania i omijania autostrad: trzeba wyraźnie zaznaczyć, że boczne drogi włoskie jakością nawierzchni mogą niejednokrotnie rywalizować z polskimi, a to może znacznie uprzykrzyć i wydłużyć podróż.
Przez Słowację, Węgry i Słowenię (870 km, które przebyć można w ciągu ok. 18 godz. 30 min): Chyżne/Trstena-Dolny Kubin-Kraloviany-Żylina-Povażska Bystrica-Trenczyn-Pieszczany-Bratystawa-Rusovce/Rajka-Mosonmagyaróvar-Csorna-Szombathely-Kórmend-Bajnsenye/Hodoś-Murska Sobota-Maribor-Celje-Lublana-Nova Gorica/Gorizia. Jest to wariant najdłuższy, ale przy tym najtańszy, bo prowadzący przez kraje, w których ceny paliwa i opłaty za autostrady są stosunkowo niskie; dogodny dla osób wyruszających z południowo-wschodniej Polski. Na Słowacji lub Węgrzech warto zatrzymać się na posiłek, ceny w restauracjach są bowiem dość przystępne.