Zamykają most na ważnej dla turystów trasie. Remont w newralgicznym punkcie
Mierzeja Wiślana to bardzo popularny cel wiosennych i letnich podróży turystów. W poniedziałek 10 marca osoby, które się tam wybierają, muszą się liczyć ze sporymi utrudnieniami. Zamknięty zostanie most w Rybinie, co wydłuży wyprawę na mierzeję o ponad 30 km.
Zabytkowy most zwodzony w Rybinie, w gminie Stegna, zostanie zamknięty na dwa miesiące - począwszy od poniedziałku 10 marca. Remont obejmie kompleksową modernizację przęsła, filarów oraz nawierzchni. Koszt inwestycji to 4,3 mln zł.
Utrudnienia dla mieszkańców i turystów
Problem w tym, że most w Rybinie nad Wisłą Królewiecką znajduje się w newralgicznym punkcie trasy 502 łączącej Żuławy z Mierzeją Wiślaną. Gdy zostanie zamknięty, aby dostać się samochodem do nadmorskiej części powiatu nowodworskiego, trzeba będzie korzystać z innego mostu - na rzece Szkarpawa w miejscowościach Żuławki i Drewnica.
Jak obliczył dziennikarz "Dziennika Bałtyckiego", zamknięcie przeprawy w Rybinie spowoduje konieczność objazdu przez Mikoszewo, co wydłuży przykładową trasę z Nowego Dworu Gdańskiego do Stegny z 15 do 32 km, a więc o 17 km w jedną stronę.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Widoki jak z bajki. Odwiedziła popularny kurort zimą
PKS przygotował się na te zmiany, organizując kursy autobusowe na tzw. kieszonkę, co oznacza, że autobusy będą docierać z pasażerami do remontowanej przeprawy, a inne będą ich odbierać po drugiej stronie, bowiem przejście przez remontowany most pozostanie dostępne dla pieszych.
Obawy branży turystycznej
Przedstawiciele branży turystycznej na Mierzei Wiślanej są jednak przerażeni. Obawiają się, że utrudnienia mogą zniechęcić turystów do odwiedzin.
Trzeba pamiętać, że na Mierzei Wiślanej znajdują się niezmiernie popularne wśród turystów miejscowości wypoczynkowe, takie jak Stegna, Jantar, Krynica Morska, Kąty Rybackie czy Sztutowo.
Właściciele hoteli i pensjonatów pamiętają, że podobne prace w 2015 r. spowodowały u nich wielkie straty, ponieważ pokrywały się wówczas z sezonem letnim. Tym razem remont ma zakończyć się do września 2025 r., ale przejezdność ma być przywrócona najpóźniej 1 czerwca.
Znaczenie inwestycji
Most w Rybinie, nazywany nieoficjalnie „niebieskim mostem”, jest jedną z dwóch zabytkowych przepraw na trasie nr 502. Jego stan techniczny pogarszał się od lat, a awarie były częste.
Jak podkreśla w komunikacie Zarząd Dróg Wojewódzkich, który realizuje inwestycję na moście w Rybinie, modernizacja mostu ma kluczowe znaczenie dla transportu lądowego i turystycznej żeglugi. Mosty w Rybinie, pochodzące z lat 30. XX w., wymagają szczególnej dbałości o mechanizmy otwierania przęsła. Inwestycja ma na celu poprawę bezpieczeństwa i funkcjonalności przeprawy.
Źródło: Zarząd Dróg Wojewódzkich, Dziennik Bałtycki, Na Mierzeję