Trwa ładowanie...

Zbadali sytuację w hotelach. Dane za lipiec są jednoznaczne

Lipiec tego roku okazał się wyjątkowo trudnym miesiącem dla polskiego sektora hotelarskiego. Dane dostarczone przez Izbę Gospodarczą Hotelarstwa Polskiego (IGHP) ukazują, że niemal połowa obiektów odnotowała niższą frekwencję w porównaniu z analogicznym okresem w ubiegłym roku.

W ankiecie przeprowadzonej w dniach 3-8 sierpnia 2023 roku wzięło udział 131 hoteliW ankiecie przeprowadzonej w dniach 3-8 sierpnia 2023 roku wzięło udział 131 hoteliŹródło: Adobe Stock, fot: MAKI
dijeojs
dijeojs

Według danych opublikowanych przez IGHP aż 47 proc. hoteli zanotowało spadek wskaźnika obłożenia. Wśród nich 28 proc. obiektów odnotowało spadek frekwencji do 10 punktów procentowych, natomiast 14 proc. zmniejszyło obłożenie drastycznie -  w zakresie od 11 do 20 punktów procentowych.

Nieco optymistyczniej wygląda sytuacja dla 34 proc. hoteli, które zanotowały poprawę obłożenia w stosunku do lipca zeszłego roku. W tej grupie najliczniejszą kategorią były obiekty z frekwencją wyższą o maksymalnie 10 punktów procentowych w porównaniu z rokiem poprzednim -  stanowiły one 21 proc. badanych. 17 proc. hoteli utrzymało frekwencję na tym samym poziomie co w roku ubiegłym.

Ciekawym aspektem jest fakt, że zarówno hotele biznesowe, jak i wypoczynkowe podzieliły podobny los - dane były zbliżone, co wydaje się sugerować pewne ujednolicenie trendów w całym sektorze.

dijeojs

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"Halo Polacy". Polak o życiu w Korei Południowej. "Przez rok mieszkałem w tzw. konserwie. Czasem spałem w saunach"

Wyższe ceny

Aby zrównoważyć straty wynikające ze spadku frekwencji, wiele hoteli zdecydowało się na podniesienie cen. Odpowiedzi zebrane przez IGHP wskazują, że aż 78 proc. hoteli potwierdziło wzrost cen w porównaniu z lipcem ubiegłego roku. Dla połowy z nich podwyżka ta wyniosła maksymalnie 10 proc., natomiast dla 17 proc. znajdowała się w przedziale 11-20 proc. Kolejne 11 proc. podniosło ceny o ponad 20 proc. Warto zauważyć, że pomimo tych podwyżek dla co najmniej połowy hoteli wzrost cen był niższy od średniej inflacji, co w praktyce oznacza spadek wartości.

IGHP podaje, że prognozy dla całej grupy badanych hoteli są nieco bardziej optymistyczne niż w przypadku lipca. Według danych, 28 proc. hoteli nadal ma obłożenie poniżej 30 proc., jednak połowa ankietowanych może pochwalić się obłożeniem przekraczającym 50 proc. W przypadku hoteli biznesowych aż 42 proc. wciąż utrzymuje frekwencję poniżej 30 proc., podczas gdy w 27 proc. z nich obłożenie osiąga wartość powyżej 50 proc.

dijeojs

W kategorii hoteli wypoczynkowych, tylko 7 proc. odnotowuje frekwencję poniżej 30 proc., podczas gdy aż 84 proc. może pochwalić się obłożeniem powyżej 50 proc., w tym 32 proc. z nich notuje obłożenie przekraczające 70 proc.

Ankieta przeprowadzona w dniach 3-8 sierpnia 2023 roku objęła dane 131 hoteli zlokalizowanych w całej Polsce, z czego 67 proc. zlokalizowanych było w miastach, a 26 proc. stanowiły obiekty sieciowe.

Źródło: Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
dijeojs
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dijeojs

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj