Trwa ładowanie...

Kultowa atrakcja w Polsce. "Jedno z największych wyzwań międzywojennej Rzeczpospolitej"

Wycieczka kolejką na Kasprowy Wierch to jedna z największych atrakcji w Tatrach. W pogodne dni turyści stoją po bilety nawet kilka godzin. Mało kto wie, że gdy ta kolej powstała, była trzecią najdłuższą tego typu inwestycją na świecie.

Pasażerowie w wagoniku kolejki linowej na Kasprowy Wierch w 1936 rokuPasażerowie w wagoniku kolejki linowej na Kasprowy Wierch w 1936 rokuŹródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe
dmfmegd
dmfmegd

Oficjalnie pierwszy wagonik na szczyt Kasprowego Wierchu wyjechał 15 marca 1936 roku – dokładnie 87 lat temu. Pomimo trudnych warunków kolej na Kasprowy Wierch powstała w rekordowym tempie 227 dni.

Szybkie tempo i protesty

Budowa rozpoczęła się 1 sierpnia 1935 roku, a inicjatorem przedsięwzięcia był ówczesny prezes Polskiego Związku Narciarskiego i wiceminister komunikacji Aleksander Bobkowski. Inwestycja miała jednak wielu przeciwników. Zwracali oni uwagę na zagrożenia ekologiczne. Problemem były też trudne warunki prac.

"Była to wówczas trzecia najdłuższa kolejka linowa na świecie, a jej budowa była jednym z największych wyzwań międzywojennej Rzeczpospolitej. Materiały budowlane dostarczano ciężarówkami na Myślenickie Turnie i wozami konnymi w okolice schroniska na Hali Gąsienicowej. Dalej wynosili je na plecach tragarze oraz kilka koników huculskich" - informuje Narodowe Archiwum Cyfrowe, w którego zbiorach pozostaje wiele zdjęć z czasów budowy kolejki.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"Halo Polacy". Prawdziwe zagłębie seksturystyki. "Moi znajomi się przejechali"

Historyczne elementy uratowane

Prace były prowadzone na stromych występach skalnych, brakowało odpowiedniego zaplecza technicznego, warunki atmosferyczne też były bardzo trudne. - Budowę prowadzono na dwie, trzy zmiany, a w szczytowej fazie pracowało przy niej nawet 1000 osób - opowiada zakopiański architekt Aleksander Bernatowicz.

Zaledwie 45 lat po pierwszym wejściu na tatrzański szczyt (dokonali tego w 1890 roku Klimek Bachleda i Karol Potkański) kolej rozpoczęła działalność.

dmfmegd

Dziś autentyczne elementy ze starej kolejki wciąż można zobaczyć, będąc w Kuźnicach, gdzie znajduje się dolna stacja. Aleksander Bernatowicz postanowił wykorzystać je do projektu nowego biura obsługi klienta. Przed wyrzuceniem na śmietnik zostały uratowane elementy sterownicze z dawnej maszynowni. Wśród nich charakterystyczny nastawniki. - To oryginalne przełączniki z obrotowym kołem u góry. Ponadto nad belkami umieściliśmy zabytkowy model kolejki, która kursowała niegdyś na tej trasie, odnalezionej w magazynach Polskich Kolei Linowych - opowiada Bernatowicz i zachęca do zobaczenia ich na własne oczy.

Kolejka na Kasprowy Wierch jest popularna przez cały rok Adobe Stock
Kolejka na Kasprowy Wierch jest popularna przez cały rokŹródło: Adobe Stock

Bilety na kolej na Kasprowy Wierch

Wjazd kolejką na Kasprowy Wierch możliwy jest podstawie biletu. W sezonie wysokim opcja góra-dół kosztuje 129 zł lub 109 zł w wersji ulgowej. W sezonie niskim bilety są o 30 zł tańsze.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
dmfmegd
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dmfmegd