Łódzkie "metro" coraz bliżej. "To najważniejsza inwestycja kolejowa w Polsce"
Minister Infrastruktury, Dariusz Klimczak, przekazał dobre wieści dotyczące budowy tunelu średnicowego pod miastem. - Udało nam się wybrnąć ze wszystkich trudności, podpisać dwa ważne aneksy - zapewnił podczas wizyty na budowie w Łodzi. - To najważniejsza inwestycja kolejowa w Polsce - dodał.
Minister infrastruktury powiedział w środę 15 maja br. podczas wizyty na budowie w Łodzi, że tunel kolejowy pod miastem zlikwiduje lukę komunikacyjną, która funkcjonowała w Polsce od XIX wieku. - Nastąpi rewolucja w połączeniach kolejowych w całej Polsce - zaznaczył Klimczak.
Głośno o łódzkiej inwestycji
- Udało nam się wybrnąć ze wszystkich trudności, podpisać dwa ważne aneksy, na finansowanie umocnienia gruntów pod kamienicami w Łodzi. Będzie można przystąpić do budowy kolejnego odcinka tunelu. Znaleźliśmy 171 mln zł i możemy ze spokojem patrzeć na tę inwestycję - powiedział Klimczak. Minister dodał, że drugi aneks do umowy dotyczy harmonogramu budowy i wyznacza termin jej zakończenia na czerwiec 2026 r.
- To najważniejsza inwestycja kolejowa w Polsce. Ma kluczowe znaczenie dla transportu, da możliwość zwiększenia liczby pociągów jadących przez Łódź. W czerwcu 2026 r. nabierze sensu wielka inwestycja, jaką była budowa dworca Łódź Fabryczna - powiedział minister w czasie spotkania w Łodzi.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Idealny czas na urlop. Ekspertka zdradza, kiedy wyjechać i zaoszczędzić
W czasie środowego spotkania, na terenie budowy obecna była także prezydent Łodzi Hanna Zdanowska. - Ten tunel zaciera granice rozbiorowe. Skonsoliduje transport w Łodzi, a obraz komunikacyjny miasta, który pozostawiał bardzo dużo do życzenia, będzie wyglądał zupełnie inaczej. Mam nadzieje, że to jest już ostateczny termin otwarcia tunelu - powiedziała Zdanowska.
Trwa ładowanie wpisu: facebook
Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak ocenił, że otwarcie tunelu pod Łodzią pozwoli na uruchomienie nawet do 300 pociągów na dobę i przyciągnie do kolei kilkanaście milionów pasażerów w ciągu roku. - Tunel średnicowy włączy Łódź do sieci połączeń międzynarodowych. Łódź zyska należne jej miejsce na kolejowej mapie Polski - wyjaśnił Malepszak.
Wielkie przedsięwzięcie
Kolej średnicowa pod Łodzią ma przebiegać od stacji Łódź Fabryczna do stacji Kaliska (kierunek Sieradz - Kalisz) z rozgałęzieniem do stacji Żabieniec (kierunek Zgierz - Kutno - Łowicz). Na trasie wydrążonej pod centrum Łodzi powstają trzy podziemne przystanki - Śródmieście, Polesie i Koziny. Całość ma mieć 7,5 km, a podziemny szlak powstaje na głębokości od 14 do 24 m pod miastem.
Jak czytamy na stronie gov.pl, przedsięwzięcie PKP Polskich Linii Kolejowych SA jest współfinansowane ze środków unijnych. Cała inwestycja ma pochłonąć ok. 2 mld zł
Źródło: PAP/gov.pl