Wakacyjna podróż samolotem - tanio, prosto, przyjemnie
Coraz częściej samolot staje się pierwszym środkiem transportu na wakacyjne wyjazdy. W ubiegłym roku wszystkie polskie lotniska odnotowały wzrost liczby obsłużonych pasażerów, a linie lotnicze przewiozły na trasach z/do Polski ponad 30,5 mln podróżnych, czyli o 12,5 proc. więcej niż w roku 2014.
Coraz częściej samolot staje się pierwszym środkiem transportu na wakacyjne wyjazdy. W ubiegłym roku wszystkie polskie lotniska odnotowały wzrost liczby obsłużonych pasażerów, a linie lotnicze przewiozły na trasach z i do Polski ponad 30,5 mln podróżnych, czyli o 12,5 proc. więcej niż w roku 2014.
Jeśli planujesz urlop w ciepłych krajach, nie marnuj czasu na dojazdy. W ulubione miejsce najszybciej dotrzesz samolotem. Musisz jednak pamiętać, że podróż lotnicza wymaga odpowiedniego przygotowania. Jak to zrobić, co spakować walizki, na co zwrócić uwagę na lotnisku - radzi Magdalena Bojarska, rzecznik prasowy Portu Lotniczego Warszawa Modlin.
Skąd ten tani bilet? *
W tym roku ceny paliwa lotniczego są rekordowo niskie i przewoźnicy prześcigają się w *obniżkach cen biletów. A tak tanio jeszcze nigdy nie było: za lot w lipcu z Modlina do Gdańska czy Wrocławia zapłacimy 9 zł, do Paryża już od 74 zł, do Barcelony od 149 zł, do Salonik od 159 zł, a do Londynu od 89 zł (cena za lot w jedną stronę). Dodatkowo linie lotnicze kuszą nas atrakcyjnymi dodatkami: tańszymi parkingami, hotelami, wynajmem samochodów czy możliwością przewozu bagażu podręcznego bez dodatkowych opłat.
Spakuj się rozsądnie
Uwzględnij porę roku, pogodę, wagę i rozmiar bagażu podręcznego oraz bagażu rejestrowanego. Regulamin przewozu bagażu realizowany jest w oparciu o procedury określonego przewoźnika. Przygotuj się odpowiednio do kontroli bezpieczeństwa.
Płyny w bagażu kabinowym (podręcznym) możemy przewozić w pojemnikach o pojemności nieprzekraczającej 100 ml, przy czym wszystkie pojemniki muszą się zmieścić w jednej przezroczystej torebce nieprzekraczającej pojemności 1 l. Zasada ta obowiązuje na wszystkich lotniskach cywilnych w Unii Europejskiej. Torebki można nabyć lub pobrać przed kontrolą bezpieczeństwa w dedykowanych automatach. Każdy pasażer może wnieść na pokład tylko jedną torebkę z płynami.
Bez ograniczeń możemy przewozić napoje i płynne produkty spożywcze, takie jak pasty, miód, masło itp., które zakupione zostały na lotnisku, za bramkami kontroli bezpieczeństwa. Od 2013 r. z limitów zwolnione są również produkty płynne, które są konieczne do spożycia w czasie podróży ze względów zdrowotnych oraz te, które stanowią pokarm dla niemowląt.
Kontrola bezpieczeństwa
Przed odlotem każdy pasażer oraz jego bagaż (zarówno podręczny, jak i duży rejestrowany), który idzie do luku bagażowego w samolocie, są poddawane szczegółowemu sprawdzeniu.
Bagaże rejestrowane przechodzą *kilkuetapowy proces weryfikacji *zawartości w tzw. sortowni. Natomiast pasażerowie są sprawdzani bardzo szczegółowo podczas kontroli bezpieczeństwa. I choć może tego nie widać na pierwszy rzut oka, bramek i czujników wrażliwych na różnego typu materiały niebezpieczne jest kilka.
Przygotowanie do kontroli bezpieczeństwa
Zgodnie z przepisami międzynarodowymi przed kontrolą bezpieczeństwa pasażerowie muszą:
• wyjąć z bagażu wszystkie płyny, żele, aerozole, sprzęt elektroniczny (m.in. tablety, telefony, komputery, konsole do gier komputerowych), przedmioty metalowe i włożyć je do oddzielnej "kuwety",
• zdjąć odzież wierzchnią: kurtki, żakiety, bluzy, marynarki itd., które są prześwietlane, tak samo jak bagaż kabinowy.
Operator kontroli bezpieczeństwa może poprosić podróżnego o pozbycie się i poddanie kontroli kolejnych przedmiotów wg własnego uznania. Bramki kontrolne, przez które przechodzą podróżni, są czułe m.in. na elementy metalowe, dlatego takie przedmioty, jak paski do spodni z metalowymi klamrami, zegarki czy obuwie, również muszą zostać sprawdzone.
Dodatkowo operator kontroli bezpieczeństwa lub bramka kontrolna mogą losowo wytypować pasażera do kontroli manualnej. Zgodnie z przepisami: "jeśli operator kontroli bezpieczeństwa nie może stwierdzić, czy pasażer przenosi przedmioty zabronione, pasażerowi temu odmawia się dostępu do stref zastrzeżonych lub poddaje go powtórnej kontroli bezpieczeństwa, dopóki operator nie uzna, że wymogi kontroli zostały spełnione" (dodatek 4-C do Rozporządzenia Komisji UE 2015/1998). Wszystko po to, aby upewnić się, na ile to możliwe, że kontrolowane osoby nie przenoszą przedmiotów zabronionych.
Przedmioty zabronione do przewozu
Przedmioty dozwolone i zabronione do przewozu transportem lotniczym określają przepisy międzynarodowe. Artykuły zabronione wyszczególnione są w dodatku 4-C i 5-B do Rozporządzenia Komisji UE 2015/1998. Zestawienie przedmiotów dopuszczonych i zabronionych do przewozu samolotem zawiera również tzw. biała lista, dostępna na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz regulaminy linii lotniczych.
Do strefy zastrzeżonej lotniska i na pokład samolotu nie wniesiemy m.in. ostrzy o długości powyżej 6 cm, tępych ciężkich przedmiotów, scyzoryków, broni palnej, materiałów wybuchowych, kijków marszowych i sportowych, termometrów rtęciowych, korkociągów, wędek oraz dużych gabarytowo części samochodowych.
Produkty spożywcze
Pasażerowie często pytają o możliwość przewiezienia w bagażu podręcznym artykułów spożywczych, jak np. miód, kiełbasa, przetwory - te z nich, które są w postaci płynnej, można umieścić w bagażu kabinowym pod warunkiem, że znajdują się w pojedynczych opakowaniach, o pojemności nieprzekraczającej 100 ml lub równowartości takich pojedynczych opakowań, umieszczonych w jednej zamykanej przeźroczystej torebce, o pojemności nieprzekraczającej 1 litra. Żywność w postaci stałej, jak np. pieczywo, ciasta, owoce, warzywa, kiełbasa, kanapki, można przewozić wg wytycznych wagowych przewoźnika. W przypadku tanich linii lotniczych waga darmowego bagażu podręcznego nie powinna przekraczać 10 kg. W razie wątpliwości najlepiej jest zweryfikować informacje i upewnić się, jeszcze na etapie pakowania bagażu, czy dane produkty możemy przewieźć, czy też nie.
Pasażerowie, którzy na bramce kontroli bezpieczeństwa posiadają przedmioty zabronione do przewozu w bagażu kabinowym, mogą je nadać w bagażu rejestrowanym (za dodatkową opłatą wg cennika przewoźnika) lub oddać osobie odprowadzającej. W innym razie przedmioty te muszą zostać usunięte z bagażu podręcznego, co wiąże się z ich utratą.
Przygotuj się do podróży
Planując przyjazd na lotnisko, najlepiej wziąć większy zapas czasu. Nie ryzykujemy wtedy spóźnieniem na samolot z powodu nieprzewidzianego korka na drodze czy kolejek do kontroli bezpieczeństwa. Punkty odprawy bagażowej (check-in) są otwierane co najmniej 3 godziny przed planowanym odlotem, a zamykane 40 minut przed planowanym startem samolotu. Natomiast zamknięcie bramek (gate) następuje 30 min. przed odlotem. Pasażerowie o tym wiedzą, ponieważ taka informacja, jak również zalecenie, aby pojawić się na lotnisku na min. 2 godziny przed planowanym lotem, widnieje na karcie pokładowej. Przewoźnik informuje o tym również w wysyłanej do pasażera przed podróżą wiadomości sms oraz mailowo. Organizując swoją podróż, należy uwzględnić jeszcze: ewentualną kolejkę do stanowiska check in (jeśli nadajemy duży bagaż rejestrowany) oraz czas, który zajmuje kontrola bezpieczeństwa. Przybycie na lotnisko z opóźnieniem może skutkować niewpuszczeniem pasażera na pokład samolotu.
Wydrukuj kartę pokładową
Karta pokładowa to praktycznie bilet na lot. Zawiera wszystkie niezbędne dane dotyczące pasażera i jego podróży. Należy pamiętać, aby wydrukować kartę pokładową w domu, najlepiej tuż po odprawie online – unikniemy dzięki temu dodatkowych kosztów i zaoszczędzimy czas. Bezpłatnej odprawy online, w zależności od linii lotniczej, możemy dokonać w terminie od 30 dni do 4 godz. przed planowanym lotem.
ml