WAŻNE
TERAZ

Co z lotem Polaka w kosmos? Najnowszy komunikat NASA

Chcą być turystyczną potęgą. Dla nich "naj" to za mało

To miejsce jest nie do zatrzymania. Dubaj odnotował rekordowy wzrost liczby turystów. Ale to oczywiście nie jest ostatnie słowo. - Zależy nam, aby przekraczać oczekiwania zarówno turystów, którzy odwiedzają nas pierwszy raz, jak i lojalnie powracających gości oraz mieszkańców - mówi Issam Kazim, prezes Dubajskiej Korporacji Turystyki i Marketingu Handlowego.

Turystyka w Dubaju to potęgaTurystyka w Dubaju to potęga
Źródło zdjęć: © Getty Images | Paula Bronstein
Ilona Raczyńska
17

Zgodnie z danymi Departamentu Gospodarki i Turystyki Dubaju w okresie od stycznia do grudnia 2024 r. aż 18,72 mln zagranicznych gości wybrało to miasto na urlop (z noclegiem). To wzrost o dziewięć proc. w porównaniu z rekordowym wynikiem z 2023 r., który wynosił 17,15 mln.

Wizjonerska turystyka Dubaju

- Ten sukces zawdzięczamy wizjonerskiemu przywództwu i ścisłej współpracy między sektorami publicznym i prywatnym. Jesteśmy zdeterminowani, żeby utrzymać ten wyjątkowy wzrost. Poprzez innowacje strategiczne, rozwój infrastruktury, pozyskiwanie talentów i różnicowanie rynku, pragniemy zwiększać konkurencyjność Dubaju, przyciągać więcej zagranicznych gości i zwiększać rolę turystyki jako głównego czynnika wzrostu gospodarczego – powiedział szejk Hamdan ibn Muhammad ibn Raszid Al Maktum, książę Dubaju, wicepremier, minister obrony i przewodniczący Rady Wykonawczej Dubaju.

Mówiąc o wizjonerskim przywództwie miał na myśli szejka Muhammada ibn Raszida Al Maktuma, wiceprezydenta i premiera ZEA oraz władcę Dubaju. Jego strategia, wpisana do programu Dubai Economic Agenda D33, ma na celu umocnienie statusu Dubaju zarówno jako globalnego ośrodka biznesowego i rozrywkowego, jak również jednego z najlepszych miast na świecie do odwiedzin, mieszkania i pracy.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Widoki jak z bajki. Odwiedziła popularny kurort zimą

Zróżnicowaną strategię marketingową Dubaj realizuje w ponad 60 krajach.

W 2024 r. najbardziej wzrosła liczba turystów z Azji Północno-Wschodniej i Południowo-Wschodniej (łącznie o 24 proc.), następnie z Afryki (o 20 proc.) oraz Europy Wschodniej (o 16 proc.). Zwiększyła się również liczba gości z Europy Zachodniej (o 14 proc.), która utrzymuje pozycję lidera pod względem pochodzenia zagranicznych turystów w Dubaju.

- Dubaj po raz kolejny chwali się spektakularnymi sukcesami w sektorze turystycznym. To efekt systematycznej i wytężonej pracy, której celem jest stworzenie atrakcyjnego produktu dopasowanego do potrzeb i budżetu różnych grup klientów - komentuje Marzena German z Wakacje.pl. - Strategia zakłada rozwój połączeń lotniczych – zarówno z głównych lotnisk, jak i z portów regionalnych, liniami klasycznymi i nisko kosztowymi, dzięki czemu podróż staje się bardziej przystępna –  z punktu widzenia ceny oraz komfortu.

Hotele w Dubaju

Druga kwestia to różnorodne hotele, które w znacznym stopniu przyczyniają się do doskonałych wyników Dubaju. Z danych Departamentu Gospodarki i Turystyki wynika, że otwarcie nowych hoteli przyczyniło się do zwiększenia ogólnej liczby miejsc noclegowych w Dubaju, która na koniec grudnia 2024 r. wynosiła 154 tys. dostępnych pokoi w 832 obiektach, w porównaniu ze 150 tys. 399 pokojami w 821 obiektach dostępnych w 2023 r.

- Choć Dubaj może kojarzyć się z tak ikonicznymi obiektami jak Burdż al Arab czy Atlantis the Palm na sztucznej wyspie w kształcie palmy, to znaleźć tam można również obiekty niższej klasy, nawet dwugwiazdkowe. W przypadku tej metropolii najlepiej sprawdza się zakwaterowanie w opcji ze śniadaniem lub dwoma posiłkami dziennie, bo jej charakter skłania do intensywnego zwiedzania, czy może, lepiej powiedzieć, doświadczania tego miejsca - dodaje German.

Średnie obłożenie hoteli wzrosło z 77,4 proc. w 2023 r. do 78,2 proc. w roku 2024, a łączna liczba noclegów osiągnęła 43,03 mln, co oznacza wzrost o 3 proc. Średnia cena doby hotelowej wyniosła 538 dirhamów (ok. 578 zł) i była tylko nieznacznie wyższa od średniej z poprzedniego roku. "Zgodnie z danymi STR, Dubaj oferuje gościom bardziej atrakcyjne średnie ceny niż jego światowi rywale, tacy jak Paryż, Nowy Jork, Londyn czy Singapur" - wynika z oficjalnych informacji.

Za tydzień w Dubaju z opcją all inclusive i wylotem z Polski zapłacimy od 3400 zł w hotelu trzygwiazdkowym lub 3900 zł w hotelu czterogwiazdkowym.

Co robić w Dubaju?

Turyści cenią Dubaj nie tylko za pewną pogodę czy duży wybór hoteli. To przede wszystkim miejsce, w którym można zobaczyć wiele miejsc z listy "naj".

  • Widok na The Frame
  • Nowoczesna kładka dla turystów w Duabi Marina
  • Burdż Chalifa
[1/3] Widok na The Frame Źródło zdjęć: Getty Images | Andrew Aitchison

- Turyści nie odmawiają sobie wycieczek do najbardziej znanych punktów widokowych, takich jak platforma na najwyższym budynku świata Budrż Chalifa czy The Frame, której górny pokład ma szklaną podłogę. Z wysokości ponad 100 m można obserwować to, co pod nami i obok nas - mówi Marzena German.

Dubaj to także parki rozrywki – wodne, z rollercoasterami, Park Lego i wiele innych. Punktem obowiązkowym jest również spacer po Dubai Marina, wizyta w Muzeum Przyszłości czy starej dzielnicy Deira, w której poznamy historię miasta i zwyczaje jego mieszkańców. 

Dubaj w przyszłości

Ale Dubaj nie poprzestaje na rekordach, bo już marzy o kolejnych. Rozpoczęły się prace przy budowie nowego terminala pasażerskiego za 128 mld dirhamów (ok. 137 mld zł) w Międzynarodowym Porcie Lotniczym al‑Maktum (DWC). Po ukończeniu stanie się największym lotniskiem na świecie – jego przepustowość wyniesie 260 mln pasażerów rocznie.

Do 2040 r. w Dubaju ma powstać także kolejna linia metra. Ponadto Dubaj będzie również w dalszym ciągu wykorzystywał innowacje i nowe technologie AI oraz VR w celu tworzenia bardziej spersonalizowanych i wciągających doświadczeń dla nowych, jak i powracających gości.

- Zależy nam na utrzymaniu najwyższych standardów obsługi i stałym wdrażaniu innowacji, aby przekraczać oczekiwania zarówno turystów, którzy odwiedzają nas pierwszy raz, jak i lojalnie powracających gości oraz mieszkańców zwiedzających miasto i korzystających z jego lifestylowej oferty - mówi Issam Kazim, prezes Dubajskiej Korporacji Turystyki i Marketingu Handlowego.

Źródło: Dubai Economy and Tourism/WP

Wybrane dla Ciebie

Ryanair wprowadza surowe kary. Tak chce okiełznać niesfornych pasażerów
Ryanair wprowadza surowe kary. Tak chce okiełznać niesfornych pasażerów
Awantura na lotnisku w Mediolanie. Turystka wpadła w szał z powodu nadbagażu
Awantura na lotnisku w Mediolanie. Turystka wpadła w szał z powodu nadbagażu
Niebezpieczna zabawa w Tatrach. Skrajna nieodpowiedzialność
Niebezpieczna zabawa w Tatrach. Skrajna nieodpowiedzialność
51 ton śmieci w parku, w którym kręcono "Avatara"
51 ton śmieci w parku, w którym kręcono "Avatara"
Nowy zakaz na pokładach. Turyści zaskoczeni
Nowy zakaz na pokładach. Turyści zaskoczeni
Polskie skorpiony. Do złudzenia przypominają te prawdziwe
Polskie skorpiony. Do złudzenia przypominają te prawdziwe
Kontrowersyjny trik podróżniczki. Wywołał burzę w sieci
Kontrowersyjny trik podróżniczki. Wywołał burzę w sieci
Do Warszawy znów zjadą tłumy. Przyciągnie je ikona popu
Do Warszawy znów zjadą tłumy. Przyciągnie je ikona popu
Nie tylko festiwal. Mają tu Wenecję, most zakochanych i krypty ostatnich Piastów
Nie tylko festiwal. Mają tu Wenecję, most zakochanych i krypty ostatnich Piastów
Polak pobił rekord. "Zmęczony, ale szczęśliwy"
Polak pobił rekord. "Zmęczony, ale szczęśliwy"
Tłumy we włoskiej atrakcji. "Radziłbym unikać tych godzin"
Tłumy we włoskiej atrakcji. "Radziłbym unikać tych godzin"
Jest ich aż 712. Czerwony punkt nie zwiastuje nic dobrego
Jest ich aż 712. Czerwony punkt nie zwiastuje nic dobrego