Cyfrowe paszporty coraz bliżej. Będą zawierać informacje o testach i szczepieniach na COVID-19
Branża lotnicza szczególnie ucierpiała w wyniku pandemii. Straty są niewyobrażalne, więc nic dziwnego, że przewoźnicy prześcigają się w pomysłach, jak skutecznie i bezpiecznie wrócić do latania sprzed koronawirusa. Cyfrowe paszporty mają być znacznym ułatwieniem dla pasażerów i służb. Staną się powszechne?
Organizacja IATA (Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych) ogłosiła, że pracuje nad aplikacją Travel Pass, która ma pomóc ożywić ruch turystyczny w trakcie i po pandemii. Aplikacja będzie cyfrowym paszportem, zawierającym informacje o wynikach testów na COVID-19 i odbytych szczepieniach. Będą w niej także podstawowe informacje dotyczące przepisów i obostrzeń przy wjeździe do poszczególnych krajów oraz lista najbliższych laboratoriów.
Travel Pass - pierwsi pasażerowie polecą z aplikacją już w grudniu
"Aby w pełni otworzyć granice bez konieczności kwarantanny, rządy muszą mieć pewność, że tym samym nie zwiększają ryzyka przywiezienia COVID-19 z zagranicy. W tym celu konieczne jest posiadanie dokładnych informacji o stanie zdrowia pasażerów pod kątem koronawirusa" - czytamy na stronie IATA.
Testy aplikacji rozpoczną się już w tym roku. Linie British Airways jako pierwsze wypróbują cyfrowy paszport IATA, a w pierwszym kwartale 2021 roku Travel Pass ma być dostępny na urządzenia z systemem iOS, a od kwietnia 2021 roku na Androida.
Travel Pass to nie jedyny cyfrowy paszport
Niezależnie od IATA, 5 międzynarodowych linii lotniczych - United Airlines, Lufthansa, Virgin Atlantic, Swiss International Air Lines i JetBlue - także pracują nad podobną aplikacją. CommonPass będzie testowany na części grudniowych lotów wymienionych wyżej przewoźników.
Dzięki niemu pasażerowie będą mogli w cyfrowej formie przedstawić negatywny wynik testu na koronawirusa. Z czasem będzie zawierać też informacje o szczepieniu.
Źródło: Bloomberg, Financial Times