Cztery atrakcje w Polsce na liście najlepszych na świecie. "Imponujący wynik"
Na liście najczęściej odwiedzanych muzeów świata wyprzedza Galerię Uffizi we Florencji czy MoMA w Nowym Jorku. Zamek Królewski na Wawelu to prawdziwy turystyczny hit. Na dodatek to niejedyna polska atrakcja w rankingu prestiżowego magazynu "The Art Newspaper".
"The Art Newspaper", magazyn wydawany raz w miesiącu (oraz codziennie online), opublikował prestiżowy ranking 100 najchętniej odwiedzanych muzeów na świecie.
Polskie muzea wśród najlepszych na świecie
Pierwsza trójka nie jest zaskoczeniem. Na pierwszym miejscu znalazł się Luwr (8,7 mln odwiedzających), na drugim Muzea Watykańskie (6,8 mln), a na trzecim British Museum (6,4 mln).
Jeszcze kilka lat temu w czołówce światowych rankingów próżno było szukać polskich instytucji kulturalnych. Zmienia się to jednak w imponujący sposób. Mamy prawdziwe powody do dumy - w najnowszym rankingu Zamek Królewski na Wawelu wyprzedził m.in. słynną Galerię Uffizi we Florencji.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Najpiękniejsza trasa kolejowa w Europie. 55 tuneli i 196 mostów
Krakowska atrakcja z ponad 3 mln odwiedzających w 2024 r. znalazła się na 17. miejscu prestiżowego rankingu. Zanotowała także spory wzrost rok do roku - ponad 20 proc.
Na liście widnieją jeszcze trzy polskie instytucje: Zamek Królewski w Warszawie (31 miejsce), Muzeum Narodowe w Krakowie (38 miejsce) i Muzeum Narodowe w Warszawie (47 miejsce).
- Obecność aż czterech rodzimych instytucji wśród 100 najchętniej odwiedzanych muzeów na świecie to nie tylko powód do dumy, ale także jasny sygnał, że turystyka kulturowa w Polsce ma się coraz lepiej - mówi Karol Wiak z Nocowanie.pl. - W szczególności imponuje wynik Zamku Królewskiego na Wawelu, który przyciągnął ponad 3 mln odwiedzających i uplasował się wyżej niż legendarna Galeria Uffizi we Florencji czy MoMA w Nowym Jorku. To efekt nie tylko bogatej oferty kulturalnej, ale też doskonałego połączenia dziedzictwa narodowego z nowoczesnymi formami zwiedzania - dodaje.
Ekspert zaznacza, że dla rynku turystycznego w Polsce to bardzo pozytywny sygnał. - Turyści coraz częściej wybierają kierunki nieoczywiste, ale pełne wartościowych treści, a polskie muzea doskonale odpowiadają na te potrzeby. Widzimy też realne przełożenie tych trendów na wzrost zainteresowania noclegami w miastach o bogatej ofercie kulturalnej, jak Kraków czy Warszawa - wyjaśnia Wiak.
Według eksperta to także potwierdzenie, że warto inwestować w promocję polskich miast i regionów przez pryzmat ich dziedzictwa historycznego i muzealnego. - Turyści – zarówno z Polski, jak i z zagranicy – chcą dziś czegoś więcej niż tylko wypoczynku. Szukają wrażeń, wiedzy, autentyczności. I właśnie to coraz częściej znajdują w Polsce - kończy Karol Wiak.