Najgorsza pogoda na lot. Pilot zdradza, co wzbudza największy strach
Niektóre zjawiska pogodowe potrafią wzbudzać w pasażerach linii lotniczych najgorsze emocje. Pilot British Airways zdradza, które z nich są w skali od 1 do 10 najbardziej niebezpieczne dla lotu.
Na skalę niebezpieczeństwa danego zjawiska dla lotu pasażerskiego składa się przede wszystkim siła jego oddziaływania na samolot oraz powodowanie dywersji.
Kapitan British Airways przygotował listę takich zjawisk w oparciu o własne doświadczenia oraz opowieści kolegów z branży lotniczej. Zamieścił ją w książce szkoleniowej dla pilotów "Flying With Confidence: The Proven Program To Fix Your Flying Fears".
Najbardziej niebezpieczne zjawiska atmosferyczne
Najmniej niebezpieczne dla samolotu pasażerskiego są wysokie temperatury powietrza oraz lądowanie na dużych wysokościach (1/10). Kiedy powietrze jest gorące, staje się rzadkie, co sprawia, że silniki nie pracują tak wydajnie, a skrzydła mają mniejszą siłę nośną. Mimo wszystko, stanowi to wyzwanie dla pilotów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Sztuka podróżowania - DS7
Taki sam poziom niebezpieczeństwa przyznano oblodzeniom (1/10). To z nimi bardzo często mierzą się pracownicy obsługi lotniskowej. Niebezpieczne może być zarówno oblodzenie pasów do startu i lądowania oraz skrzydeł samolotu. Wszystkie samoloty komercyjne wyposażone są w w system przeciwoblodzeniowy.
Niegroźny dla bezpieczeństwa lotu jest również grad (1/10). Kapitan przyznał, że miał kilka razy okazję spotkać się z tym zjawiskiem. Poza niedogodnością w postaci uciążliwego hałasu, grad nie powoduje zagrożeń. Nawet mocno potłuczone maszyny bezpiecznie lądują na lotnisku.
Piloci nie boją się również ulewnego deszczu (1/10). Nowoczesne silniki doskonale radzą sobie z pochłanianiem dużej ilości wody. Nawet mokry pas do lądowania stanowi w rzeczywistości plus dla pilotów, ponieważ pomaga uniknąć uderzenia przy przyziemieniu.
Najbardziej znienawidzone przez pilotów zjawiska atmosferyczne
Na liście złych warunków atmosferycznych znalazła się również mgła (3/10). Ta jednak, jak twierdzą zgodnie piloci, nie stanowi zagrożenia, ale za to powoduje liczne opóźnienia. Dlatego otrzymała nr 3 w dziesięciostopniowej skali niebezpieczeństwa. Niemal każde nowoczesne lotnisko posiada system lądowania, który umożliwia bezpieczne lądowanie nawet przy mocno ograniczonej widoczności.
Równie nieszkodliwy dla samolotów, ale za to uciążliwy dla pracowników jest śnieg (3/10), który jest przez pilotów również znienawidzony ze względu na powodowanie opóźnień w lotach. Przed wylotem śnieg musi zostać usunięty ze skrzydeł samolotu.
Źródło: "Daily Mail"