Przejazd
Pomiędzy Polską a Czechami w ciągu dnia kursuje kilkanaście rozmaitych pociągów – najczęściej są to pociągi pośpieszne, odchodzące z dużych miast. Tańszy od podróży koleją, choć mniej wygodny, jest dojazd autobusem.
[
Dla zmotoryzowanych Republikę Czeską charakteryzuje doskonała sieć i stan dróg publicznych. Problemu może niekiedy nastręczać oznakowanie drugorzędnych dróg – wielu kierowców uskarża się na mały rozmiar owych znaków drogowych. Na całym obszarze występują autostrady i drogi szybkiego ruchu o gęstości w naszym kraju niespotykanej. Wszystkie autostrady są płatne. Wszędzie obowiązują winietki, które kupić można na granicy lub stacjach benzynowych. Ich ceny w Czechach wynoszą: 3 EUR (10 dni), 6 EUR (30 dni), 24 EUR (rok). Na terenie Czech obowiązuje zielona karta i ubezpieczenie OC. Mandaty za złe parkowanie wynoszą ok. 30 EUR, za brak winietki – 220 EUR, za przekroczenie prędkości – nawet i 100 EUR! W Czechach, tak jak i na Słowacji, obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h na obszarze zabudowanym, 130 km/h na autostradzie i 90 km/h na
pozostałych drogach. Pociągi Pomiędzy Polską a Czechami w ciągu dnia kursuje kilkanaście rozmaitych pociągów – najczęściej są to pociągi pośpieszne, odchodzące z dużych miast. Przekraczają granicę na przejściach kolejowych w Mieroszowie, Międzylesiu, Zebrzydowicach lub w Cieszynie. Pociągi jadące przez przejście kolejowe w Mieroszowie najczęściej kursują trasą Náchod – Týništĕ nad Orlicí – Hradec Králové – Poděbrady – Praha Vysočany – Praha Hlavní nádraží. Te, które przekraczają granicę w Międzylesiu, jadą trasą Lichkov – Týništĕ nad Orlicí – Hradec Králové – Poděbrady – Praha Vysočany – Praha Hlavní nádraží. Natomiast te, które przekraczają granicę w Zebrzydowicach i Cieszynie, pokonują trasę Ostrawa – Ołomuniec – Ústí nad Orlicí – Pardubice – Kolín – Praha Libeň – Praha Hlavní nádraží. Najpopularniejsze połączenia to Wrocław – Praga (czas jazdy: 6,5 godz., 336 km), „Bohemia”: Warszawa Wsch. – Praga (13 godz., 730 km). Pociągi czeskie są ze sobą zintegrowane, co oznacza, że pociąg pośpieszny na ogół
czeka na osobowy w miejscach, gdzie nie ma innych połączeń. Opóźnienia się zdarzają, bywają i takie dziwne przypadki, że pociąg pośpieszny nagle zostaje zamieniony w osobowy i wbrew rozkładowi zatrzymuje się na każdej stacji.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ ](
\"http://bezdroza.pl\" )
[
Praga. Złoty hrad nad Wełtawą Prezentowane materiały pochodzą z przewodnika turystycznego po Pradze opublikowanego nakładem wydawnictwa Bezdroża. ]( \"http://bezdroza.pl\" )
[
Kupując bilet na pociąg w Czechach, trzeba pamiętać, iż obowiązuje on we wszystkich rodzajach pociągów kursujących na konkretnej trasie (z wyjątkiem pociągów IC, SC, EC). Miejscówkę kupujemy dodatkowo – w pociągach pośpiesznych nieobowiązkowo (w IC i o wyższym standardzie obowiązkowo). Miejscówka wydawana jest na osobnym blankiecie i kosztuje obecnie 40 Kč. Rozkład jazdy jest w miarę przyzwoicie skonstruowany, tak że bez większych problemów można przemieszczać się pomiędzy miastami i
miasteczkami Czech i Moraw. W punktach informacji kolejowej na ogół dostaniemy wydruk połączeń na interesującej nas trasie, łącznie z godzinami odjazdów, przesiadkami i ceną biletu. Czeskie pociągi dalekobieżne wyposażone są w wagon restauracyjny (JLV) – warto tu zjeść i wypić, a to ze względu na umiarkowane ceny, np. za gulasz z chlebem i piwem nie zapłacimy więcej niż 100 Kč. Podróż autobusem Tańszy od podróży koleją, choć mniej wygodny, jest dojazd autobusem. Europejska sieć połączeń autobusowych Eurolines Polska oferuje atrakcyjną możliwość przewozów na trasie Polska – Praga. Autobusy codziennie wyruszają z takich miast, jak Warszawa, Łódź, Wrocław, Kraków, Katowice, Bielsko-Biała. Obok zestawiono ceny i godziny odjazdów w sezonie 2003. Najświeższych informacji szukać należy pod adresem www.eurolinespolska.pl, można je też uzyskać telefonicznie: (0-32) 351 20 20. Sprzedaż biletów i karnetów prowadzi wybrana sieć biur (wykaz w Internecie). Podróż samolotem Do Pragi samolotem można się dostać
bezpośrednio z Warszawy. Ceny biletów jednak są zaporowe – kształtują się na poziomie ok. 1300 zł w jedną stronę. Informacje znajdziemy w Internecie na stronach towarzystw lotniczych lub uzyskamy w ich przedstawicielstwach. Polecamy: ]( \"http://bezdroza.pl\" )samoloty.wp.pl
_ Źródło: Bezdroża _