SUV dobry na wszystko. Jeep Compass na europejskich drogach

Trudno o bardziej amerykańskie auto niż SUV (ang. Sport Utility Vehicle), więc sukces tych samochodów w Europie może wydać się niespodzianką. Tymczasem wystarczy spojrzeć na warunki drogowe nad Wisłą, by znaleźć mnóstwo zalet tego typu pojazdu.

SUV dobry na wszystko. Jeep Compass na europejskich drogach
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Michał Leszczyński

10.07.2019 | aktual.: 26.07.2019 15:49

Między Polską a Ameryką

Aby zrozumieć różnicę wystarczy spojrzeć na mapę – sam stan Teksas jest prawie dwa razy większy od naszego kraju. Stany Zjednoczone to państwo wielkich przestrzeni, długich autostrad oraz (relatywnie) taniego paliwa. Powstanie tam SUV-ów, czyli pojazdów z pogranicza aut użytkowych i terenowych, było więc kwestią czasu. Pierwszy SUV, Jeep Wagoneer, zrobił za oceanem zawrotną karierę w latach 70-tych XX w., ponieważ łączył w sobie walory, które ceniły amerykańskie rodziny – bezpieczeństwo oraz niezawodność przy przemierzaniu dalekich odległości, doprawione szczyptą luksusu.

Droga SUV-ów na europejskie i polskie drogi trwała dłużej. Złożyło się na to kilka czynników. Europejczycy utożsamiali je z "terenówkami" z napędem na cztery koła, które nijak nie przystają do warunków miejskich jezdni. Twierdzono m.in., że są za duże i zużywają zbyt wiele paliwa, że mają zbyt wysoko położony środek ciężkości i przez to kiepsko się prowadzą. I tak było, ale do czasu.

O tym, że owe stereotypy udało się producentom SUV-ów przełamać, świadczy fakt, że od 2015 r. były one w czołówce najpopularniejszych aut w Europie. Według analizy przy gotowanej przez JATO, obecnie co trzeci Europejczyk kupujący samochód decyduje się na SUV właśnie.

Dlaczego właśnie SUV?

Auta tej kategorii są coraz popularniejsze także w Polsce. W 2018 r. sprzedano nad Wisłą ponad 171 tys. samochodów typu SUV oraz crossover. Duża w tym zasługa faktu, że producenci owych pojazdów potrafili się przystosować zarówno do warunków cywilnego ruchu, jak i wymogów rynkowych z równą skutecznością, z jaką do tej pory przygotowywali swoje samochody do trudnego terenu. Oto kilka przykładów na to, jak tego dokonano:

  • Ekonomiczny silnik. Mieszkańcy ponad połowy państw Unii Europejskiej tankują paliwo, płacąc około dwa razy drożej niż w USA. W SUV-ach przeznaczonych na nasz rynek duży nacisk kładziony jest na ekonomikę jazdy, a nie tylko moc silnika. Np. najnowszy Jeep Compass oferowany jest z trzema wersjami jednostek napędowych – dwoma typu Diesel oraz benzynową. Kierowcy znajdą w nich technologię MultiAir® (wersja benzynowa) oraz Multijet, które zapewniają optymalną wydajność silnika przy stosunkowo małym zużyciu paliwa.
  • Wygoda w przestronnym wnętrzu. Monstrualne rozmiary często wysuwane są jako argument przeciwko zakupowi SUV-ów. Tymczasem wiele z nich ma porównywalne gabaryty do popularnych samochodów klasy D. Na przykład nie produkowany już od kilkunastu lat sedan, Opel Omega, jest kilka centymetrów dłuższy od Jeepa Compass! Parametry SUV-a dają za to kilka innych przewag. Kierowca siedzi w nich wyżej i lepiej widzi otoczenie, trudniej go również oślepić światłami nadjeżdżających z naprzeciwka pojazdów. Przestronność wnętrza daje również więcej wygody pasażerom, także tym najmłodszym, gdyż łatwiej wtedy np. zapiąć dziecko w foteliku.
  • Bezpieczeństwo. Pod tym względem kierowcy po obydwu stronach oceanu mówią jednym głosem. SUV-y cieszą się zasłużoną opinią aut bezpiecznych. Spójrzmy chociażby na systemy obecne w Jeepie Compass. Asystent pasa ruchu, ostrzeganie o kolizji czołowej czy monitorowanie martwego pola aktywnie chronią kierowcę i pasażerów samochodu. We wnętrzu zaś znajdziemy 6 poduszek powietrznych, czy ekran, na którym zobaczymy obrazy z tylnej kamery PARKVIEW®. Łącznie ponad 70 funkcji Jeepa Compass służy bezpieczeństwu kierowcy i jego pasażerów.
  • Niezawodność. To prawda, że przy dzisiejszych warunkach drogowych - rozbudowującej się ciągle sieci ekspresówek i autostrad - napęd na cztery koła przyda się rzadziej niż kiedyś, gdy skazani byliśmy na drogę krajową z nawierzchnią pełną dziur i kolein, w których zbierała się woda czy błoto pośniegowe. Śniega jednak nadal pada i wystarczy raz utknąć podczas drogi powrotnej z urlopu w Bieszczadach w samochodzie z napędem konwencjonalnym, by docenić ten jakże mądry wynalazek!

SUV zapisany w genach

Oryginał jest zawsze najlepszy – ta prawda odnosi się również do branży motoryzacyjnej. Patrząc na SUV-y dostępne na naszym rynku, często możemy zobaczyć samochody, które z oryginalnymi SUV-ami łączy jedynie bardzo odległe pokrewieństwo – samochody te powstały w Europie czy Azji wyłącznie jako odpowiedź na potrzeby dzisiejszego rynku. Firmy takie jak Jeep współtworzyły sukces SUV-ów od samego początku, dlatego kupując samochody tej marki możemy być pewni, że zna ona przepis na dobrego SUV-a od podszewki.

Partnerem artykułu jest marka Jeep

Źródło artykułu:WP Turystyka
JeepJeep Compasssuv
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (33)