Tak będą wyglądały polskie dworce
Nasze dworce kolejowe wciąż odstraszają - są brzydkie i brudne. Nie raz wybieraliśmy już obiekty, które prezentują się najgorzej. Kiedy doczekamy się dworców na miarę europejskich standardów? Kiedy nie będziemy musieli omijać podróży pociągiem szerokim łukiem? Od 2010 roku PKP intensywnie pracuje nad tym, by dworcowe antywizytówki Polski zmieniły się w obiekty, które mają przyciągać i przede wszystko zarabiać. Spółka oddała już do użytku 26 obiektów. W sumie programem objętych jest ponad 80 dworców. Polskie Koleje Państwowe prowadzą największy od kilkunastu lat program rewitalizacji. Zobacz, jak już niebawem zmienią się najważniejsze dworce w kraju!
Warszawa Centralna
Najtańszą z przedstawionych inwestycji jest lifting dworca Centralnego w Warszawie. Modernizacja rozpoczęła się latem 2010 roku, a zakończy na przełomie I/II kwartału 2012. Do tej pory zostały wyczyszczone i odrestaurowane posadzki, kamienne ściany i sufity. Zamontowano nowe oświetlenie i usprawniono działanie wentylacji.
pw/if
Wrocław Główny
„Odtworzenie zabytkowego historycznego kompleksu dworca Wrocław Główny wraz z przebudową kolejowej infrastruktury technicznej” – tak brzmi oficjalny tytuł inwestycji. Po przebudowie Wrocław Główny stanie się przyjaznym pasażerom, nowoczesnym węzłem komunikacyjnym zlokalizowanym w niezwykle atrakcyjnym punkcie miasta.
Wrocław Główny
Ta inwestycja obejmuje nową aranżację wnętrza budynku stacji kolejowej. W holu dworca zainstalowane zostaną schody ruchome, którymi osoby odwiedzające dworzec będą mogły dostać się na kondygnację +1. Oprócz tego z poziomu +1 będzie można wyjść na pas zieleni (ciąg spacerowy) zlokalizowany pomiędzy halami peronowymi a kopułą wieńczącą hall główny. Dworzec zostanie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Oprócz tego bezpieczeństwa podróżnych będzie strzegł nowoczesny system monitoringu.
Wrocław Główny
Inwestycja obejmie również plac przed dworcem, który docelowo ma zamienić się w oazę zieleni w formie zielonych wysp. Po obu stronach wejścia głównego od strony ul. Piłsudskiego pojawią się fontanny. Odtworzone zostaną tarasy restauracyjne przylegające do budynku od frontu. Miła niespodzianka spotka również zmotoryzowanych. Pod placem przed dworcem powstanie parking na ponad dwieście miejsc, z wjazdami od strony ulicy Peronowej i Piłsudskiego. Koszt całej inwestycji to 361,6 mln złotych. Dworzec zostanie oddany do użytku przed Euro 2012, ale niestety już teraz wiadomo, że będzie to tylko infrastruktura niezbędna pasażerom.
Katowice
Najnowocześniejszy dworzec w Polsce będzie w Katowicach. Realizowany obecnie projekt, przygotowany przez firmy NEINVER oraz PKP S.A., zakłada utworzenie innowacyjnego centrum komunikacyjnego, handlowego i biznesowego, które będzie symbolem aktywnego i przedsiębiorczego miasta.
Katowice
Prócz nowej hali obsługi pasażerów powstanie także podziemny dworzec autobusowy, budynek biurowy, podziemny parking oraz Galeria Katowicka. Będzie to nowoczesny kompleks zlokalizowany na sześciu poziomach, z których trzy znajdą się pod ziemią. To ogromna inwestycja warta 240 mln euro.
Katowice
Powierzchnia katowickiego dworca wyniesie około 6000 m kw., z czego 3000 m kw. będzie stanowić obszar przeznaczony wyłącznie do obsługi pasażerów: sprzedaży biletów – dostępnych zarówno w kasach, jak i biletomatach, przestronnej poczekalni, przechowalni bagażu, nowoczesnych punktów informacyjnych i punktów obsługi, toalet oraz szatni. Nowy dworzec będzie trzykrotnie większy niż dotychczasowy. Dla porównania powierzchnia użytkowa krajowego terminalu lotniczego Kraków-Balice wynosi ok. 1800 m kw. Do dyspozycji pasażerów będą butiki i kafejki, poczekalnia dla VIP-ów, elektroniczne szafki, system zintegrowanej informacji czy bezprzewodowy internet. Hala dworca zostanie oddana do użytku wiosną 2012 roku, natomiast centrum usługowo handlowe i ośrodek biznesowo - kulturalny w kolejnych latach.
pw/if
Warszawa Centralna
Prace remontowe objęły wszystkie części dworca: hol główny z antresolami, galerie handlowe, perony i elewację zewnętrzną. Wyremontowane przestrzenie będą bardziej przyjazne pasażerom, będą miały m.in. więcej światła, szkła, uporządkowaną działalność handlową i reklamową. Lifting kosztuje 48 mln złotych.
Poznań Główny
W Poznaniu inwestycję podzielono na dwie części. Pierwsza z nich, czyli hala dworca, zostanie oficjalnie otwarta w maju 2012 roku. Nowa stacja kolejowa będzie składała się z 3 poziomów funkcjonalnych i rozciągała się na powierzchni 7 tys. m kw. Będzie tu nowe centrum obsługi pasażerów z kasami biletowymi, punkt informacyjny PKP i Centrum Informacji Miejskiej, a także drobna działalność handlowa. Wokół dworca mają powstać m.in. obiekty handlowe, biurowe, hotel, apartamenty mieszkalne, terminal autobusowy i parkingi.
Poznań Główny
Drugi etap inwestycji obejmuje:
- centrum handlowe (240 punktów handlowych, w tym restauracje, kawiarnie, lodziarnie, pijalnie czekolady)
- parking typu „parkuj i jedź” na ponad 1400 miejsc
- terminal autobusowy (15 stanowisk) wraz z kasami i biurami operatorów
- parking dla rowerów
Budowa centrum handlowego jest przewidziana na lata 2012-2013.
Poznań Główny
Na podróżnych będzie czekała również ekspozycja zabytkowych pojazdów z poznańskiego Muzeum Motoryzacji oraz samochodów znajdujących się w posiadaniu kolekcjonerów zrzeszonych w Automobilklubie Wielkopolskim. Koszt całej inwestycji (dworzec z galerią handlową) szacuje się na 160 mln euro.
Gdynia Główna
Przebudowa dworca Gdynia Główna sprawi, że nie tylko odzyska on dawny blask, ale także będzie dostosowany do wymogów nowoczesnej obsługi podróżnych. Oprócz kas biletowych, punktów informacyjnych czy poczekalni, nie zabraknie też skrytek bagażowych, bankomatów, kiosków prasowych, kafejek czy restauracji. Zamontowane zostaną schody ruchome i windy, nowoczesny system informacji wizualnej oraz monitoring wewnątrz i na zewnątrz budynku.
Gdynia Główna
Podczas prac na ścianach odkryto fragmenty malowideł, które są dziełem zespołu artystów, mieszkających w Trójmieście w okresie powojennym. Przedstawiają mapy oraz mitologiczne motywy dotyczące podróży, nawigacji i geografii. Prawdopodobnie zostały one zamalowane w latach osiemdziesiątych. Obecnie trwają prace konserwatorskie przy ich odnawianiu. Dzięki temu sala restauracyjna odzyska dawną świetność i blask.
Gdynia Główna
Cały obiekt będzie przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych i mających trudności z poruszaniem się. Przebudowa dworca jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koszt prac to 40,7 mln złotych.
Kraków Główny
Nowy dworzec Kraków Główny będzie centralnym elementem nowoczesnego węzła komunikacyjnego, łączącego ze sobą kolej, podziemny krakowski tramwaj, parking dla samochodów, dworzec komunikacji autobusowej i port lotniczy w Balicach. Przestrzeń dla pasażerów zostanie zorganizowana na powierzchni 12 tys. metrów kwadratowych. W hallu głównym znajdą miejsce m.in. kasy biletowe, centra obsługi klienta, skrytki bagażowe, miejskie punkty informacyjne, bankomaty, kafejki czy kioski prasowe. Na jednym z poziomów zaplanowano poczekalnię dla pasażerów, restauracje i sklepy.
Kraków Główny
Nowy dworzec Kraków Główny będzie bardziej funkcjonalny i przyjazny dla pasażerów. Zostanie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Dla zwiększenia bezpieczeństwa podróżnych, zamontowany zostanie też monitoring. Ponadto, dworzec zostanie wyposażony w nowoczesny system informacji wizualnej oraz bezprzewodowy internet. Koszt inwestycji to 130 mln złotych.