W końcu się doczekaliśmy. Do Zakopanego dojedziemy rekordowo szybko
10 marca wchodzi w życie korekta w rozkładzie jazdy PKP Intercity. Obejmuje ona m.in. wdrożenie zmodernizowanych wagonów. Najwięcej emocji wzbudza jednak informacja, że w końcu pod Tatry dojedziemy szybciej niż kiedykolwiek - pobity zostanie rekord legendarnej już Luxtorpedy.
Najważniejszym punktem najnowszej korekty rozkładu jazdy PKP Intercity jest nowy czas przejazdu do Zakopanego.
Nowa jakość podróży do Zakopanego
Najszybszy pociąg z Krakowa do stolicy Tatr pojedzie w 2 godz. 17 min., a w drugą stronę w 2 godz. 14 min. Tym samym zostanie pobity rekord Luxtorpedy (wagon spalinowy stosowany w połączeniach międzymiastowych w latach 30. XX w.), która podczas przejazdu testowego bez pasażerów na pokładzie pokonała trasę Kraków – Zakopane w czasie 2 godz. 18 min.
Przypomnijmy, że dzięki inwestycji miasta, wartej niemal 80 mln zł, dworzec w Zakopanem został odnowiony i jest teraz częścią Zakopiańskiego Centrum Komunikacyjnego wraz z przyległym dworcem autobusowym i wielopoziomowym parkingiem.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Ceny w Tatrach. "Górnej granicy nie ma"
Od 2022 r. podróżni musieli korzystać z tymczasowego dworca na Spyrkówce. Dworzec po modernizacji został otwarty we wrześniu, ale pociągi do stacji końcowej zaczęły jeździć dopiero 22 grudnia 2023 r.
Mowa o pięciu całorocznych kolejowych połączeniach i dwóch sezonowych. Z Gdyni do Zakopanego jeżdżą: TLK Małopolska, TLK Karpaty oraz IC Witkacy. Z Warszawy: EIC Tatry oraz IC Karłowicz.
Z kolei z Krakowa do stolicy Tatr kursuje obecnie pięć połączeń: EIC Tatry, TLK Małopolska, TLK Karpaty, IC Karłowicz oraz IC Witkacy.
Czas przejazdu dla najszybszego pociągu EIC Tatry z Krakowa do Zakopanego wynosi ok. 2 godz. i 26 min. Po marcowej korekcie będzie on więc o ok. 15 minut krótszy. Przed remontem podróż trwała z kolei ok. 3 godziny.
Nowy dworzec w Zakopanem
Dworzec w Zakopanem powstał w 1899 r. dzięki staraniom hrabiego Władysława Zamoyskiego. Niestety, zabytkowy budynek w ostatnich latach był w opłakanym stanie i stanowił prawdziwą antywizytówkę miasta.
Na szczęście to już przeszłość i historyczny budynek dworca kolejowego po modernizacji wraz z dworcem autobusowym i wielopoziomowym parkingiem tworzy funkcjonalne i nowoczesne Zakopiańskie Centrum Komunikacyjne.
Jest tam przestrzeń do obsługi ruchu pasażerskiego – kolejowego i autobusowego. W zabytkowej przestrzeni mieści się także restauracja i dwupoziomowa multimedialna mediateka. Siedzibę ma tu także straż miejska i Zakopiańskie Centrum Kultury z informacją turystyczną. Ponadto w budynku są przestrzenie wystawiennicze i klub muzyczny.
Modernizację przeszła cała "kolejowa zakopianka". Jak informuje PKP PKL, pasażerowie zyskali bardziej dostępne, lepiej przygotowane do podróży perony. Prace objęły również przebudowę torów, sieci trakcyjnej na stacjach, przepustów oraz przejazdów kolejowo-drogowych i urządzeń sterowania ruchem.