6 ruchomych mostów Europy
Mosty zwodzone, podnoszone czy obrotowe to konstrukcje, które służą sprawnemu transportowi zarówno lądowemu, jak i rzecznemu. Stanowią także wzbudzającą duże zainteresowanie atrakcję turystyczną i często ożywiają senne miasteczka. Wiele z nich znajduje się w Europie.
Mosty zwodzone, podnoszone czy obrotowe to konstrukcje, które służą sprawnemu transportowi zarówno lądowemu, jak i rzecznemu. Stanowią także wzbudzającą duże zainteresowanie atrakcję turystyczną i często ożywiają senne miasteczka. Wiele z nich znajduje się w Europie.
Ruchomy most w Newcastle - Gateshead Millennium Bridge to przeprawa dla rowerzystów i pieszych spinająca brzegi rzeki Tyne. Składa się z dwóch części, które, gdy ma przepłynąć statek, są podnoszone. Paraboliczne łuki mają długość ok. 120 metrów, a całość działa dzięki sześciu hydraulicznym taranom, po trzy z każdej strony. Czas obrotu mostu o 50 stopni to 4,5 minuty - jednak wszystko zależy o natężenia wiatru. Konstrukcja często nazywana jest "Mrugającym Mostem", a chwila, gdy jest podnoszony, zawsze stanowi niemałe wydarzenie.
at/if
Most Hörn, Kilonia, Niemcy
Most Hörn w Kilonii składa się w harmonijkę. Dosłownie. Spina brzegi Fiordu Kilońskiego i złożony jest trzech segmentów o szerokości 5 metrów, z których najdłuższy ma 25,5 m długości. Jest to most dla pieszych i rowerzystów, który łączy zachodni brzeg kanału z dzielnicą Gaarden na wschodnim brzegu. Wielu mieszkańców miasta było sceptycznie nastawionych do nowatorskiego projektu, szczególnie że na początku most nie działał sprawnie. Dzięki temu zyskał przezwisko "Klappt-Nix-Brücke", czyli "Nieskładalny Most". Po wielu naprawach most przestał się zacinać i stal się popularną atrakcją turystyczną. Obecnie stanowi początek szlaku turystycznego z Bremervörde aż do ujścia Kanału Kilońskiego, w którego skład wchodzi m.in. ponad 50 różnych przepraw promowych, mostów, śluz czy tam. Zwykle most jest otwierany co godzinę.
Most Vizcaya, Portugalete/Getxo, Hiszpania
Most transportowy Vizcaya nad rzeką Ibaizabal łączy miasta Portugalete i Getxo wchodzące w skład zespołu miejskiego Bilbao. Mieszkańcy nazywają go wiszącym mostem, mimo, że znacznie różni się od tego typu wynalazków. Jego konstrukcja przypomina suwnicę przemysłową, a samochody i piesi są transportowani w specjalnej gondoli. To najstarszy most transportowy na świecie - zbudowano go w 1893 roku, a jego projektantem był uczeń Gustawa Eiffela - Alberto Palacio. Ma 164 metry długości wsparty na czterech 61-metrowych wieżach. Jest w stanie jednorazowo przenieść na drugi brzeg do sześciu samochodów i kilkadziesiąt osób - wszystko w czasie niespełna półtorej minuty. Przeprawa działa cały rok, co 8 minut w ciągu dnia, a nocą co godzinę, jest także skorelowana z transportem publicznym w Bilbao.
Most nad rzeką Hull, Kingston upon Hull, Wielka Brytania
Stalowy most dla pieszych nad rzeką Hull w Kingston upon Hull w Yorkshire to pierwszy na świecie obrotowy most, na którym można przebywać, gdy jest otwierany lub zamykany. Porusza się powoli (pełen obrót zajmuje ok. 2 minut) - znacznie wolniej niż London Eye, zatem jest całkowicie bezpieczny i pozwala podziwiać panoramę miasta i rzeki z całkiem innej perspektywy. Konstrukcja ma długość ok. 16 metrów, a system obrotowy składa się z serii kół poruszających się po okręgach. Wieczorem most jest oświetlony, a niewielkie diody zaczynają migotać w czasie, gdy jest w ruchu.
Most Slauerhoffbrug, Leeuwarden, Holandia
W Leeuwarden w północnej Holandii możemy zobaczyć w pełni zautomatyzowany most zwodzony, który w niczym nie przypomina średniowiecznych konstrukcji. Fragment drogi jest częścią ramienia mostu i może być dowolnie szybko podnoszony i opuszczany. Slauerhoffbrug, który został nazwany na cześć holenderskiego poety J.J. Slauerhoffa, znany jest także jako "Latający Most". Jego część zwodzona ma wymiary 15 na 15 metrów.
Most Jacques Chaban-Delmas, Bordeaux, Francja
W marcu 2013 roku w Bordeaux nad rzeką Garonne otwarto wertykalnie podnoszony most. Pomiędzy czterema pylonami o wysokości 50 metrów znalazło się przęsło o długości 110 metrów, które ze względu na duże jednostki wpływające do portów w okolicy Bordeaux ma być podnoszona ok. 120 razy w ciągu roku. Konstrukcja służy zarówno ruchowi kołowemu, jak i pieszym. Jak dotąd jest to najdłuższy, wertykalnie podnoszony most w Europie.
at/if