Budują most między Polską i Niemcami. "Światowa nowość"
Ma połączyć niemiecką Brandenburgię z Kostrzynem nad Odrą po polskiej stronie i przyspieszyć ruch pociągów. Nowy most będzie miał 260 m długości i według Deutsche Bahn będzie stanowić nowość na skalę światową. Inwestycja za 65 mln euro (ponad 300 mln zł) ma zostać sfinansowana przez niemiecki rząd i zostać ukończona do końca 2022 roku.
Przetarg na projekt mostu nad Odrą Deutsche Bahn ogłosiła już 6 lat temu. Wygrało berlińskie biuro Schüßler-Plan, które zaprojektowało nową konstrukcję. Ma ona elementy z włókna węglowego, a to ewenement na światową skalę. Dzięki temu nie tylko wygląda elegancko, ale jest też bardziej przyjazna środowisku.
Nowy most nad Odrą - pociągi będą mogły jeździć szaloną prędkością
Most będzie dwutorowy, a pociągi będą mogły nim przejeżdżać z prędkością do 120 km/h. Jest to ogromna zmiana - na starej konstrukcji dopuszczalna prędkość wynosiła jedynie 30 km/h.
Od końca 2020 r. między miejscowościami Kietz (po niemieckiej stronie) i Kostrzyn kursuje autobus zastępczy.
"Ten most jest symbolem zrastania się Europy - wpisuje się świetnie w Europejski Rok Kolei (2021 rok jest Europejskim Rokiem Kolei - przyp. red.). Już pod koniec 2022 roku pierwsze pociągi przejadą po tej wyjątkowej konstrukcji i wygodnie oraz ekologicznie przewiozą osoby dojeżdżające do pracy w obu krajach" - powiedział Ronald Pofalla, członek zarządu Deutsche Bahn, podczas uroczystego wmurowania kamienia węgielnego 16 listopada br.
Stary most na Odrze został pierwotnie zbudowany w 1867 roku i był wielokrotnie naprawiany po zniszczeniach wojennych. Został ostatecznie rozebrany jesienią br.