Idea Regat The Tall Ships' Races
Regaty i zloty to wielkie święto żeglarzy. Dla międzynarodowych braci otwierają się miasta, a sportowe zmagania, marynarskie gry i zabawy, biesiady w pubach i na ulicach wciągają także mieszkańców i turystów, którzy specjalnie przyjeżdżają na zloty.
Regaty i zloty żaglowców odbywają się w Europie od kilkudziesięciu lat. Pomysł wyścigów statków żaglowych zrodził się w Anglii na początku lat 50. XX w. W ten sposób próbowano uratować \"białe ptaki oceanów\" wypierane ze szlaków handlowych przez statki parowe. Pierwsze regaty rozegrano w 1956 r. pod patronatem księcia Edynburga, a na trasie z angielskiego Torbay do Lizbony ścigało się 21 żaglowców. Sukces imprezy spowodował przekształcenie komitetu organizacyjnego w The Sail Training Association (STA) - brytyjskie Stowarzyszenie Szkolenia pod Żaglami.
Tak też narodziła się idea \"sail training\" - edukacji młodych ludzi na pokładach statków żaglowych oraz regat i zlotów. Kiedy w 1972 r. sponsorem imprezy został producent szkockiej whisky z wizerunkiem \"Cutty Sark\" - najpiękniejszego i najszybszego klipra herbacianego XIX w., przyjęła nazwę \"The Cutty Sark Tall Ships’ Races\".
Regaty i zloty to wielkie święto żeglarzy - zwłaszcza młodych, bo przepisy wymagają, aby połowa załogi była w wieku 15-25 lat. Dla międzynarodowych braci otwierają się miasta, a sportowe zmagania, marynarskie gry i zabawy, biesiady w pubach i na ulicach wciągają także mieszkańców i turystów, którzy specjalnie przyjeżdżają na zloty. Bo jest to wyjątkowa okazja do poznania tradycji, poczucia klimatu pracy oraz życia na dawnych i współcześnie budowanych żaglowcach, przeżywających dzisiaj swój renesans. A \"poczuć wiatr w żaglach\" można również śpiewając szanty, słuchając \"morskich opowieści\" czy oglądając parady żaglowców żegnających gościnne porty.
Od wiosny 2002 r. organizację regat i zlotów, wraz z ich ideą \"sail training\", tradycją i formułą, przejęło od Sail Training Association, nowe stowarzyszenie Sail Training International (STI). A w 2003 r., po 30 latach, zakończyła się współpraca sponsorska z producentem whisky i po raz ostatni regaty wielkich żaglowców nosiły nazwę \"The Cutty Sark Tall Ships’ Races\" oraz logo z sylwetką sławnego klipra. W 2004 roku odbywały się już pod nazwą \"The Tall Ships’ Races\". Sponsorem głównym na lata 2004 - 2006 została Antwerpia - port, miasto i region, a nowe logo, wraz z organizatorem STI, tworzą teraz gospodarze kolejnych etapów.
W 2006 roku regaty \"The Tall Ships’ Races\" świętowały 50 - te urodziny, a w tym roku, po raz pierwszy w historii, ich finał odbędzie się w Szczecinie.