Kanał Elbląski - jedyne takie miejsce na świecie
Atrakcje Polski północnej - Kanał Elbląski
Żuławy Wiślane to wyjątkowe miejsce na mapie Polski - żyzna ziemia, malownicze widoki z płaczącymi wierzbami w tle i unikalna architektura od lat zachwycają zarówno etnografów, jak i uzbrojonych w aparaty turystów. Wśród pól i jezior ukryty jest fenomen na skalę światową, który bez wątpienia zasługuje na mianu jednego z cudów Polski. To Kanał Elbląski, ze swoimi pochylniami i śluzami, który od ponad 150 lat wzbudza emocje wśród turystów z całego świata, zafascynowanych jego położeniem, a przede wszystkim - genialnym działaniem. Dlaczego warto wybrać się na przejażdżkę statkiem po trawie?
Żuławy Wiślane to wyjątkowe miejsce na mapie Polski - żyzna ziemia, malownicze widoki z płaczącymi wierzbami w tle i unikalna architektura od lat zachwycają zarówno etnografów, jak i uzbrojonych w aparaty turystów. Wśród pól i jezior ukryty jest fenomen na skalę światową, który bez wątpienia zasługuje na mianu jednego z cudów Polski. To Kanał Elbląski, ze swoimi pochylniami i śluzami, który od ponad 150 lat wzbudza emocje wśród turystów z całego świata, zafascynowanych jego położeniem, a przede wszystkim - genialnym działaniem. Sprawdź, dlaczego warto wybrać się na przejażdżkę statkiem po trawie?
Prace nad Kanałem Elbląskim rozpoczęto już w I poł. XIX wieku. Celem było połączenie jeziora Drużno drogami wodnymi z Elblągiem i dalej z Zalewem Wiślanym i Bałtykiem. Problemem była różnica poziomów między mniejszymi jeziorami - wynosi ona niemal 100 metrów. Przedsięwzięcie wymagało nie lada inwencji hydrotechnicznej - systemu ponad 30 śluz. Realizacji karkołomnego projektu podjął się Jacob Steenke, na zlecenie króla Prus Fryderyka Wilhelma III Georg. Podobny projekt realizowano wówczas w USA na Kanale Morrisa i w Nowej Szkocji, jednak Steenke wprowadził istotne zmiany. Po ponad 20 latach prac, trasy wodne, śluzy i pochylnie były gotowe, a pierwszy statek przepłynął kanałem z Ostródy do Miłomłyna 31 sierpnia 1860 roku. W 1912 roku odbył się pierwszy rejs turystyczny. Całkowity koszt budowy przewyższył wydatki poniesione na konstrukcję wieży Eiffla, a realna wartość całej inwestycji wynosiła równowartość 77 ton złota.
at/udm