Kraków przyjazny turystom. "Wszyscy jesteśmy ambasadorami miasta, w którym mieszkamy"

W ostatnich dniach sierpnia internet obiegło zdjęcie krakowskiego kiosku, w którym właścicielka udzielała zabłąkanym turystom informacji po uiszczeniu opłaty 5 zł. Miasto przekonuje, że jest otwarte i każdy przyjezdny czy mieszkaniec otrzyma tu bezpłatnie pełną i profesjonalną odpowiedź – wystarczy zgłosić się do punktów InfoKraków.

Kraków chce być utożsamiany jako miasto przyjazne i otwarte
Źródło zdjęć: © Shutterstock.com
Wojciech Gojke

Oficjalny operator punktów informacji turystycznej InfoKraków zdecydowanie nie zgadza się z zachowaniem ekspedientki w kiosku, która zmęczona ciągłymi pytaniami turystów o drogę wskazuje im ją odpłatnie. Mowa o budce zlokalizowanej przy skrzyżowaniu ulic Westerplatte i Kopernika, ok. 5 min. drogi od Rynku. Jeśli ktoś chce dowiedzieć się, jak dotrzeć do Rynku czy na Wawel musi zapłacić kobiecie - 5 zł. Pisaliśmy o tym w serwisie WP Turystyka.

Miasto słusznie zauważa, że takie zachowanie godzi w jego dobre imię. "Nie ulega wątpliwości, że Kraków jest topową destynacją turystyczną. Od lat utrzymuje się w pierwszej dziesiątce najchętniej odwiedzanych miast w Europie – w 2016 r. było tu ponad 12 mln turystów. Z tego też powodu stworzono aż 8 punktów InfoKraków". – czytamy w wiadomości nadesłanej przez Krakowskie Biuro Festiwalowe.

Obraz
© InfoKraków ICE Kraków / infokrakow.pl

Punkty informacyjne położone są w strategicznych punkach miasta – np. w Sukiennicach czy w pobliżu Wawelu. Są czynne 360 dni w roku i pracują w nich 23 osoby. W 2016 r. ponad 300 tys. turystów zostało obsłużonych w języku polskim, angielskim, niemieckim, francuskim, włoskim, hiszpańskim, portugalskim, rosyjskim i szwedzkim.

– Turyści, którzy odwiedzają nasze miasto, zasługują na doskonałą obsługę. W końcu są naszymi gośćmi – mówi Magdalena Łukasik, zastępca dyrektora Krakowskiego Biura Festiwalowego ds. marketingu.

– Jesteśmy największą siecią informacyjną w Polsce, a nasze usługi świadczymy bezpłatnie. Bezpłatnie dystrybuujemy także materiały na temat Krakowa oraz wydawaną przez nas co roku mapę. Odwiedzający Kraków mogą być pewni, że otrzymują więc aktualne informacje – dodaje Łukasik. I dodaje, że mapa wydawana jest w 400 tys. egzemplarzy. Jest również wersja dla dzieci.

Obraz
© InfoKraków ul. Józefa 7 / infokrakow.pl

Punkty informacyjne także dla krakowian

W InfoKraków można odbierać bezpłatne wejściówki na wydarzenia organizowane przez Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Centrum Kongresowe ICE Kraków oraz inne instytucje i podmioty. Prowadzona jest także sprzedaż biletów na wydarzenia kulturalne, a także pamiątek i symboli Krakowa. Pracownicy służą również pomocą w niecodziennych sytuacjach: zaginione dzieci, skradzione dokumenty, zasłabnięcia. Ekipa InfoKraków przeszła szkolenie z udzielania pierwszej pomocy, a w czterech punktach dostępne są urządzenia ratujące życie AED - automatyczne defibrylatory zewnętrzne.

Obraz
© InfoKraków Pawilon Wyspiańskiego / infokrakow.pl

Przyjaźni mieszkańcy, na których można liczyć

"Jeśli nawet turyści nie trafią do punktów InfoKraków, zawsze mogą poprosić o pomoc mieszkańców. Choć znany jest stereotyp Polaka nieuprzejmego lub nawet gbura, zazwyczaj sami oceniamy siebie bardziej krytycznie, niż robią to obcokrajowy. Coraz więcej naszych rodaków mówi przecież w innych językach (nie tylko po angielsku). Coraz więcej z nas podróżuje po świecie i niejednokrotnie znalazło się w sytuacji, w której nie może znaleźć drogi do najważniejszego w danym regionie zabytku lub nie wie, czy skręcić w prawo czy w lewo szukając swojego hotelu" – informuje Krakowskie Biuro Festiwalowego.

"Warto więc zastanowić się, kiedy następnym razem zostaniemy zapytani przez turystę o drogę, czy odpowiedzieć automatycznie "I don't know" lub "I don't speak English"; czy może też znaleźć w sobie pokłady pozytywnej energii, by wspomóc osobę w potrzebie. W końcu wszyscy jesteśmy ambasadorami miasta, w którym mieszkamy. Ambasadorami Polski. Ambasadorami ludzkiej uprzejmości. A jeśli nawet zagubiony turysta mówi tylko w języku, który jest załodze InfoKraków zupełnie nieznany, zawsze pozostają stare dobre gesty, szczery uśmiech i… wyszukiwarka Google. Jak sami mówią, w tym też są ekspertami!" – proponują przedstawiciele punktów InfoKraków.

Zobacz też: Jak wyglądała Polska w latach 80.

Wybrane dla Ciebie
Problem na europejskiej wyspie. Mieszkańcy żądają działań
Problem na europejskiej wyspie. Mieszkańcy żądają działań
Brytyjczycy piszą o Polsce. Znaleźli najtańsze miasto, idealne na święta
Brytyjczycy piszą o Polsce. Znaleźli najtańsze miasto, idealne na święta
Blisko, ciepło i tanio. 800 zł za tydzień zimą. "Absolutny hit"
Blisko, ciepło i tanio. 800 zł za tydzień zimą. "Absolutny hit"
Zakaz w europejskiej stolicy. Zmiany odczują turyści
Zakaz w europejskiej stolicy. Zmiany odczują turyści
Przerażające wideo z USA. Samolot wylądował na autostradzie
Przerażające wideo z USA. Samolot wylądował na autostradzie
Ich widok już nie jest zaskoczeniem. Liczby mówią same za siebie
Ich widok już nie jest zaskoczeniem. Liczby mówią same za siebie
Wybierają Zwierzę Roku 2026. Głosowanie już trwa
Wybierają Zwierzę Roku 2026. Głosowanie już trwa
Problem na Gran Canarii. "Reputacja wyspy jest gorsza niż kiedykolwiek"
Problem na Gran Canarii. "Reputacja wyspy jest gorsza niż kiedykolwiek"
Będą musieli wykupić dwa miejsca. Linia zaostrzyła przepisy
Będą musieli wykupić dwa miejsca. Linia zaostrzyła przepisy
Mają powód do dumy. "Dzisiaj Włochy wygrały i jest to święto dla wszystkich"
Mają powód do dumy. "Dzisiaj Włochy wygrały i jest to święto dla wszystkich"
Sukces w świecie nauki. W naturze widziano go ostatnio lata temu
Sukces w świecie nauki. W naturze widziano go ostatnio lata temu
Największe kryte lodowisko świata. Przyciąga tłumy turystów
Największe kryte lodowisko świata. Przyciąga tłumy turystów
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯