Trwa ładowanie...

Kraków przyjazny turystom. "Wszyscy jesteśmy ambasadorami miasta, w którym mieszkamy"

W ostatnich dniach sierpnia internet obiegło zdjęcie krakowskiego kiosku, w którym właścicielka udzielała zabłąkanym turystom informacji po uiszczeniu opłaty 5 zł. Miasto przekonuje, że jest otwarte i każdy przyjezdny czy mieszkaniec otrzyma tu bezpłatnie pełną i profesjonalną odpowiedź – wystarczy zgłosić się do punktów InfoKraków.

Kraków przyjazny turystom. "Wszyscy jesteśmy ambasadorami miasta, w którym mieszkamy"Źródło: Shutterstock.com
d1prxjt
d1prxjt

Oficjalny operator punktów informacji turystycznej InfoKraków zdecydowanie nie zgadza się z zachowaniem ekspedientki w kiosku, która zmęczona ciągłymi pytaniami turystów o drogę wskazuje im ją odpłatnie. Mowa o budce zlokalizowanej przy skrzyżowaniu ulic Westerplatte i Kopernika, ok. 5 min. drogi od Rynku. Jeśli ktoś chce dowiedzieć się, jak dotrzeć do Rynku czy na Wawel musi zapłacić kobiecie - 5 zł. Pisaliśmy o tym w serwisie WP Turystyka.

Miasto słusznie zauważa, że takie zachowanie godzi w jego dobre imię. "Nie ulega wątpliwości, że Kraków jest topową destynacją turystyczną. Od lat utrzymuje się w pierwszej dziesiątce najchętniej odwiedzanych miast w Europie – w 2016 r. było tu ponad 12 mln turystów. Z tego też powodu stworzono aż 8 punktów InfoKraków". – czytamy w wiadomości nadesłanej przez Krakowskie Biuro Festiwalowe.

InfoKraków ICE Kraków / infokrakow.pl
Źródło: InfoKraków ICE Kraków / infokrakow.pl

Punkty informacyjne położone są w strategicznych punkach miasta – np. w Sukiennicach czy w pobliżu Wawelu. Są czynne 360 dni w roku i pracują w nich 23 osoby. W 2016 r. ponad 300 tys. turystów zostało obsłużonych w języku polskim, angielskim, niemieckim, francuskim, włoskim, hiszpańskim, portugalskim, rosyjskim i szwedzkim.

d1prxjt

– Turyści, którzy odwiedzają nasze miasto, zasługują na doskonałą obsługę. W końcu są naszymi gośćmi – mówi Magdalena Łukasik, zastępca dyrektora Krakowskiego Biura Festiwalowego ds. marketingu.

– Jesteśmy największą siecią informacyjną w Polsce, a nasze usługi świadczymy bezpłatnie. Bezpłatnie dystrybuujemy także materiały na temat Krakowa oraz wydawaną przez nas co roku mapę. Odwiedzający Kraków mogą być pewni, że otrzymują więc aktualne informacje – dodaje Łukasik. I dodaje, że mapa wydawana jest w 400 tys. egzemplarzy. Jest również wersja dla dzieci.

InfoKraków ul. Józefa 7 / infokrakow.pl
Źródło: InfoKraków ul. Józefa 7 / infokrakow.pl

Punkty informacyjne także dla krakowian

W InfoKraków można odbierać bezpłatne wejściówki na wydarzenia organizowane przez Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Centrum Kongresowe ICE Kraków oraz inne instytucje i podmioty. Prowadzona jest także sprzedaż biletów na wydarzenia kulturalne, a także pamiątek i symboli Krakowa. Pracownicy służą również pomocą w niecodziennych sytuacjach: zaginione dzieci, skradzione dokumenty, zasłabnięcia. Ekipa InfoKraków przeszła szkolenie z udzielania pierwszej pomocy, a w czterech punktach dostępne są urządzenia ratujące życie AED - automatyczne defibrylatory zewnętrzne.

InfoKraków Pawilon Wyspiańskiego / infokrakow.pl
Źródło: InfoKraków Pawilon Wyspiańskiego / infokrakow.pl

Przyjaźni mieszkańcy, na których można liczyć

"Jeśli nawet turyści nie trafią do punktów InfoKraków, zawsze mogą poprosić o pomoc mieszkańców. Choć znany jest stereotyp Polaka nieuprzejmego lub nawet gbura, zazwyczaj sami oceniamy siebie bardziej krytycznie, niż robią to obcokrajowy. Coraz więcej naszych rodaków mówi przecież w innych językach (nie tylko po angielsku). Coraz więcej z nas podróżuje po świecie i niejednokrotnie znalazło się w sytuacji, w której nie może znaleźć drogi do najważniejszego w danym regionie zabytku lub nie wie, czy skręcić w prawo czy w lewo szukając swojego hotelu" – informuje Krakowskie Biuro Festiwalowego.

d1prxjt

"Warto więc zastanowić się, kiedy następnym razem zostaniemy zapytani przez turystę o drogę, czy odpowiedzieć automatycznie "I don't know" lub "I don't speak English"; czy może też znaleźć w sobie pokłady pozytywnej energii, by wspomóc osobę w potrzebie. W końcu wszyscy jesteśmy ambasadorami miasta, w którym mieszkamy. Ambasadorami Polski. Ambasadorami ludzkiej uprzejmości. A jeśli nawet zagubiony turysta mówi tylko w języku, który jest załodze InfoKraków zupełnie nieznany, zawsze pozostają stare dobre gesty, szczery uśmiech i… wyszukiwarka Google. Jak sami mówią, w tym też są ekspertami!" – proponują przedstawiciele punktów InfoKraków.

Zobacz też: Jak wyglądała Polska w latach 80.

d1prxjt
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1prxjt