Najbardziej prestiżowe ulice w Polsce. Wnioski są zaskakujące

Nowy Świat w Warszawie i Floriańska w Krakowie znalazły się w czołówce rankingu "TOP10 high streets w Polsce". Dziesiątkę zamykają Krupówki w Zakopanem.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Na pierwszym miejscu rankingu znalazła się ul. Nowy Świat w Warszawie
Na pierwszym miejscu rankingu znalazła się ul. Nowy Świat w Warszawie (Shutterstock.com)
WP

– High streets to najbardziej prestiżowe adresy w miastach, najważniejsze ulice handlowe, które pełnią kilka funkcji jednocześnie. Są zlokalizowane w centrach miast, z dobrym dojazdem, blisko popularnych, miejskich obiektów turystycznych. Przyciągają zarówno najbardziej prestiżowe marki, jak również te lokalne i unikalne, co mocno wpisuje się w rozwijający się trend poszukiwania wyjątkowych produktów przez polskich konsumentów – informuje Renata Kamińska, ekspert ds. ulic handlowych w CBRE.

Shutterstock.com
Podziel się
WP

Ranking otwiera ul. Nowy Świat w Warszawie, która z racji tego, że aż w 60 proc. zajmowana jest przez branżę gastronomiczną, jest coraz bliżej miana "najdłuższej restauracji" współczesnej Europy. Na podium znalazły się również Marszałkowska i Chmielna w Warszawie. Marszałkowska ma 3,6 km i choć tylko część jej długości można nazwać "high street", to drugie miejsce w rankingu CBRE zajmuje nie bez powodu – znajduje się w centrum miasta, może pochwalić się doskonałym dojazdem, wysokim prestiżem i bliskością innych kluczowych handlowych ulic, takich jak Chmielna, Krucza czy Aleje Jerozolimskie. Chmielną zaś doceniono za bardziej kameralny charakter. Luksusowe sklepy w małych lokalach z dużymi witrynami, przeplatane uroczymi kawiarniami i podwórzami, w których kryją się różnorodne restauracje, a także znacząco ograniczony ruch samochodowy nadają jej wyjątkowego miejskiego klimatu. Zauważono również potencjał Chmielnej. To tu ma powstać Implant – nowoczesny obiekt o powierzchni 5 tys. m kw., w którym znajdą się lokale gastronomiczne, usługowo-handlowe i szkoleniowe. Będzie można w nim odwiedzać m.in. butiki polskich projektantów.

Shutterstock.com
Podziel się

Czwarte miejsce należy do krakowskiej ul. Floriańskiej. Z raportu CBRE wynika, że wartość wydatków turystów w Krakowie szacuje się na 5,5 mld zł rocznie. Kwota ta wydawana jest przede wszystkim w okolicach Rynku Głównego, np. w trakcie zakupów na ulicy Floriańskiej. Krakowskie ulice handlowe wyróżnia przede wszystkim duża liczba butików z akcesoriami, np. biżuterią i galanterią. Można zauważyć tu trend zamiany lokali modowych na gastronomiczne – te pierwsze jeszcze w 2014 r. stanowiły aż 36 proc. najemców, by w 2018 spaść do poziomu 27 proc. A kawiarni i restauracji jest coraz więcej – w analogicznym okresie ich liczba wzrosła o 6 punktów procentowych.

WP

Na piątym miejscu uplasował się Gdańsk z Długim Targiem i ul. Długą, na szóstym plac Trzech Krzyży w Warszawie, na kolejnych miejscach znalazły się: Półwiejska w Poznaniu, Świdnicka we Wrocławiu i Aleje Jerozolimskie w Warszawie.

Shutterstock.com
Podziel się

Dziesiątkę zamykają Krupówki w Zakopanem. – "Handel na zakopiańskich Krupówkach wyrósł na turystyce. Od pełnej góralskiego folkloru alei spacerowej do ulicy handlowej – tak można nazwać ewolucję tego wyjątkowego miejsca. Dziś można tam znaleźć wszystko: sklepy z góralskimi pamiątkami, popularne marki modowe, prestiżowe butiki, obiekty gastronomiczne z typowo lokalną kuchnią i luksusowe restauracje. W grudniu został tutaj otwarty nowy obiekt handlowy – Centrum Handlowe Krupówki 40" – czytamy w rankingu.

WP

Dobre prognozy na przyszłość

Eksperci CBRE prognozują, że w ciągu najbliższych 10 lat zasoby powierzchni handlowej na polskich high streets mogą zwiększyć się o 15 proc.-20 proc. Wzrost ten będzie związany zarówno z powstawaniem nowych ulic jak i rozwojem już istniejących. Będą temu sprzyjać takie czynniki jak bardzo niski poziom pustostanów w najlepszych warszawskich galeriach handlowych, wynoszący obecnie tylko 2 proc., oraz zakaz handlu w niedzielę.

WP

– Paradoksalnie, rozwojowi ulic handlowych sprzyja ograniczenie handlu w niedziele – zamknięte supermarkety powodują, że ludzie coraz chętniej spacerują po mieście w celach rozrywkowych i wybierają te miejsca, gdzie oferta usług jest najszersza. Dzięki temu na miejskich pasażach powstają nowe obiekty gastronomiczne i wzrasta liczba osób, które przy okazji robią tam zakupy – mówi Renata Kamińska, ekspert ds. ulic handlowych w CBRE.

Zestawienie CBRE "TOP10 high streets w Polsce" zostało przygotowane przez CBRE, międzynarodową firmę doradczą na rynku nieruchomości komercyjnych. Ranking powstał na podstawie subiektywnej analizy ekspertów CBRE, którzy ocenili popularne polskie ulice pod kątem wielu różnorodnych czynników. Wśród nich znalazły się m.in. natężenie i jakość punktów handlowych, w szczególności zajmowanych przez najemców sieciowych, infrastruktura drogowa, komunikacja, potencjał turystyczny (np. bliskość zabytków i baz noclegowych), zaplecze gastronomiczno-rozrywkowe, zainteresowanie inwestorów oraz rosnący popyt ze strony najemców, którzy dostrzegają rosnący potencjał ulic.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Zobacz też: Sylwester i święta w Zakopanem. Tak zachowują się niesforni turyści

WP
WP
WP
WP
0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.
WP