Nowa wyspa w Polsce. Niezwykłe ujęcie z lotu ptaka

Przekop Mierzei Wiślanej, jedna z najbardziej skomplikowanych inwestycji hydrotechnicznych w Polsce, został otwarty w 2022 r. Urobek z pogłębiania kanału został wykorzystany do utworzenia sztucznej wyspy na Mierzei Wiślanej. Docelowo będzie ona mieć 180 tys. ha. Na najnowszych zdjęciach widać postęp prac.

Wyspa Estyjska w 2021 r. widziana z góry
Wyspa Estyjska w 2021 r. widziana z góry
Źródło zdjęć: © PAP | Jan Dzban

Prace nad budową kanału rozpoczęły się w 2019 r. Wówczas zaczęła także powstawać wyspa refulacyjna, która w wyniku głosowania przeprowadzonego w 2020 r. otrzymała nazwę Estyjska.

Nazwa ta pochodzi od funkcjonującego w średniowieczu określenia Zalewu Wiślanego Estmere. W jego skład wchodziło staropruskie "Aistei" (Estowie) i "mari" (zalew), czyli Zalew Estów lub Zalew Estyjski.

Nowa wyspa na Zalewie Wiślanym

Tworzona jest na wysokości Przebrna, w odległości około 2,5 km od brzegu Mierzei Wiślanej. Jak podał Urząd Morski w Gdyni, ma ona mieć kształt elipsy o szerokości 1906 m na 1166 m, a obwód 4,9 km. Powierzchnia 180 ha sprawi, że będzie jedną z największych tego typu wysp w Polsce.

Powierzchnia stalowych ścianek szczelnych, zamontowanych w 2020 r. i służących do nadania jej kształtu i utrzymania wypełniającego ją piasku, wynosi niemal 112,5 tys. m kw., czyli prawie tyle, co 16 boisk piłkarskich.

Nowa wyspa na Zalewie Wiślanym ma się stać miejscem bytowania ptaków. Turyści nie będą mieli na nią wstępu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Polska zyska nowe terytorium. Wszystko dzięki tej wyspie

Najnowsze zdjęcie wyspy opublikowano na profilu @b_a_l_t_y_k na Instagramie. Widać postępy prac, choć wciąż zostało dużo do zrobienia.

"Jej powierzchnia powiększa się każdego dnia. Już teraz jest to siedlisko wielu gatunków ptaków" - napisano. Autor posta dodał, że wyspa znajduje się w odległości ok. 4 km od przekopu Mierzei Wiślanej. "Najlepiej widać ją z Przebrna, a my mieliśmy wyjątkową okazję, by zobaczyć ją z pokładu samolotu" - czytamy.

Ukończona wyspa ma mieć wysokość 2–3 m n.p.m. Jak informuje Urząd Morski w Gdyni, do zasypu grobli użyte zostanie milion ton piasku, co wypełniłoby ok. 37 tys. samochodów ciężarowych. Poza tym do jej budowy użyto ok. 140 tys. ton kamienia hydrotechnicznego, co wypełniłoby 3,5 tys. wagonów kolejowych.

Po zakończeniu prac związanych z przekopem Mierzei Wiślanej piasek do wypełnienia wyspy pochodzi z utrzymywania kanału, czyli jego poszerzania czy w razie konieczności pogłębiania, więc proces powstania Wyspy Estyjskiej będzie trwał latami.

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (1)