Odpowiedź na turystyczny boom. Najlepsze lotnisko świata powiększa się
Singapurskie lotnisko Changi, uznawane za najlepszy port lotniczy świata, rozpoczęło budowę piątego terminalu. Takie kroki są odpowiedzią na turystyczny boom i rosnące zainteresowanie podróżnych lotami do Azji.
Nowa inwestycja singapurskiego lotniska Changi to gigantyczne przedsięwzięcie, które zgodnie z pierwszymi planami ma być gotowe w połowie lat 30. XXI w. Dodatkowa przestrzeń niemalże podwoi powierzchnię lotniska, umożliwiając obsługę 140 mln pasażerów rocznie. Obecnie Changi obsługuje 90 mln podróżnych.
Rozwój infrastruktury lotniskowej w Azji
Azja przygotowuje się na wzrost liczby podróży lotniczych. Według Airport Council International, lotniska w rejonie Azji i Bliskiego Wschodu do 2035 r. planują inwestycje o łącznej wartości 240 mld dolarów (908 mld zł). Wśród nich są m.in. lotniska w Pekinie, Tokio i Szanghaju, które już teraz obsługują ponad 100 mln pasażerów rocznie.
Premier Singapuru Lawrence Wong podkreślił, że decyzja o budowie terminalu piątego wynika z prognozowanego wzrostu podróży lotniczych w regionie Azji. Changi planuje zwiększyć liczbę połączeń z 170 do 200 miast, co ma wzmocnić pozycję Singapuru jako kluczowego węzła lotniczego nie tylko w Azji, ale i na całym świecie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Odwiedziliśmy najlepsze lotnisko świata. Efekt "wow" murowany
Piąty terminal w Changi ma również wspierać plan Singapuru na zwiększenie przychodów z turystyki. Strategia "Turystyka 2040" koncentruje się na przyciąganiu podróżnych biznesowych oraz tranzytowych.
Konkurencja w regionie
Inne azjatyckie lotniska również inwestują w rozwój. Hongkong otworzył trzecią drogę startową, a Bangkok zwiększył przepustowość dzięki nowemu terminalowi. Seul zakończył czwartą fazę rozbudowy, co pozwala obsłużyć 106 mln pasażerów rocznie.
Thomas Pellegrin z Deloitte Southeast Asia zauważył, że Azja stała się centrum wzrostu podróży lotniczych po pandemii COVID-19. Wzrost ten napędzany jest przez rozwijającą się klasę średnią oraz urbanizację, co zwiększa zapotrzebowanie na infrastrukturę lotniczą. Znaczący wpływ mają także turyści, dla których kraje azjatyckie stają się coraz częstszym celem podróży.
Źródło: CNBC