Odwołany lub opóźniony lot. Co robić, żeby dostać odszkodowanie?
Odwołane i opóźnione loty to zmora turystów. Niestety do takich sytuacji dochodzi dość często, więc dobrze znać swoje prawa. Jeśli samolot nie odleci z winy przewoźnika, przysługuje nam także odszkodowanie. Jak i kiedy się o nie ubiegać?
14.07.2023 | aktual.: 14.07.2023 14:25
Gdy nasz lot zostanie odwołany, przysługuje nam zwrot kosztu biletu bądź zaoferowanie innego połączenia z punktem docelowym. Mamy też prawo do opieki: posiłki i napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, dwie rozmowy telefoniczne i maile.
Jakie mamy prawa, gdy linie odwołają nasz lot?
Jak podkreśla Europejskie Centrum Konsumenckie, linia lotnicza powinna też zagwarantować zakwaterowanie w hotelu oraz transport między lotniskiem a hotelem, gdy występuje konieczność dłuższego oczekiwania na lot zastępczy. Jeżeli linia lotnicza nie zapewni noclegu ani transportu do hotelu, pasażer może domagać się zwrotu na podstawie kopii paragonów lub faktury.
Dodatkowo pasażerom przysługuje prawo do odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro, chyba że lot został odwołany z powodu nadzwyczajnych okoliczności lub pasażerowie zostali poinformowani o odwołaniu lotu przynajmniej na 2 tygodnie przed planowanym lotem.
Nadzwyczajne okoliczności to: złe warunki atmosferyczne, klęski żywiołowe, strajki strony trzeciej, np. personelu lotniska, destabilizacja polityczna, zagrożenie bezpieczeństwa, ograniczenia w kontroli ruchu lotniczego, np. zamknięcie pasa startowego, ukryte wady produkcyjne samolotu czy uderzenia ptaków (zderzenie samolotu z ptakiem).
Jak uzyskać odszkodowanie?
Prawa pasażera zostały uregulowane w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. nr 261/2004. Z dokumentu wynika, iż pasażer ma prawo ubiegać się o odszkodowanie za odwołany lot, gdy był on w całości realizowany na terenie Unii Europejskiej, zaczynał się na terenie UE lub rozpoczynał się poza Unią Europejską, ale kończył się w niej (warunkiem jest obsługa lotu przez przewoźnika z UE).
Prawo do odszkodowania przysługuje także pasażerom, których lot został opóźniony. W tym drugim przypadku dotyczy to osób, które przyleciały do miejsca docelowego przynajmniej z trzygodzinnym opóźnieniem w stosunku do planowanego czasu lądowania.
Za loty do 1500 km otrzymamy 250 euro (ok. 1112 zł), loty w UE dłuższe niż 1500 km i inne loty o długości pomiędzy 1500 a 3500 km - 400 euro (ok. 1778 zł), a za pozostałe loty 600 euro (2668 zł).
Czytaj także: Zamieszanie w sprawie lotu z Zanzibaru do Polski. Usłyszeli: "ten samolot nigdzie nie poleci". Chwilę później wystartował
Jak informuje Europejskie Centrum Konsumenckie, w celu uzyskania odszkodowania należy złożyć reklamację przewoźnikowi obsługującemu opóźniony lot.
Reklamację należy wysłać w formie pisemnej, zachowując potwierdzenie. Zestawienie formularzy reklamacyjnych najpopularniejszych europejskich przewoźników lotniczych znajduje się na stronie ECK Polska.
W reklamacji do linii lotniczej należy wskazać dane lotu oraz kwotę, której się domagamy. Nie jest obowiązkowe podanie podstawy prawnej.
"Linie lotnicze posiadają różne wymogi dotyczące dokumentacji oraz procedury, jeśli chodzi o uzyskanie odszkodowania. Najlepszym wyjściem jest więc zachowanie wszelkich dokumentów, rachunków i paragonów dotyczących samego lotu oraz czynności wykonywanych na skutek odwołanego lotu" - czytamy na stronie Airhelp.com.
Jeżeli linia lotnicza odmówi wypłaty lub nie odpowie na naszą reklamację w ciągu 30 dni, konsument może zwrócić się o pomoc:
- w przypadku lotów odbywających się z Polski – do Rzecznika Praw Pasażerów lub
- jeżeli linia lotnicza jest zarejestrowana w innym kraju UE do ECK Polska
- w przypadku lotów odbywających się z innych lotnisk w UE, do organu NEB, z kraju, z którego zaplanowany był wylot odwołanego samolotu. Uwaga, nie wszystkie organy NEB rozpatrują skargi indywidualnych konsumentów.
Odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot przysługuje również w przypadku lotów czarterowych.
Źródło: Europejskie Centrum Konsumenckie, Airhelp