Trwa ładowanie...

Ostre słowa o polskim mieście. "Przyjeżdżanie tu zaczyna być obciachem"

Żadne inne miasto nie wywołuje tylu kontrowersji. Choć budzi skrajne emocje, przyciąga przez cały rok prawdziwe tłumy. Zakopane to turystyczny hit, któremu brakuje odpowiedniej strategii, uważają miejscowi radni. - Przeżywamy kryzys wizerunkowy - przyznają.

Wizerunek Zakopanego jest dość kontrowersyjnyWizerunek Zakopanego jest dość kontrowersyjnyŹródło: Adobe Stock
d1g3qua
d1g3qua

Zakopiańscy radni przekonują, że musi powstać nowa strategia promocji miasta. - Działanie bez strategii jest jak gotowanie bez przepisu. Coś tam się dodaje, ratuje i na koniec nie wiadomo co wyjdzie - mówi Tymoteusz Mróz, radny Zakopanego i przewodniczący komisji sportu i turystyki, w rozmowie z "Gazetą Krakowską".

Radni Zakopanego: "Przeżywamy kryzys wizerunkowy"

O potrzebie utworzenia spójnej strategii rozwoju turystyki mówił także Sławomir Nitras, minister spotu i turystyki podczas odbywającej się 30 września w Toruniu konferencji z okazji Światowego Dnia Turystyki. - Zarówno kraj, jak i poszczególne regiony potrzebują spójnej strategii rozwoju tej dziedziny gospodarki, jaką jest turystyka - powiedział. - To pozwoli na precyzyjne planowanie, wykorzystywanie danych pozyskiwanych z badań, aby rozwijać tę branżę, a także na uporządkowanie takich tematów jak m.in. najem krótkoterminowy czy kwestie opłat turystycznych.

Jak informuje "Gazeta Krakowska", zakopiańscy radni skierowali już wniosek do burmistrza. - Musimy ustalić priorytety. Strategia będzie zawierać nie tylko cele, ale także będzie opisane jak dojść do tego celu. Po drodze możemy sprawdzać wykonanie i to, czy idziemy w dobrym kierunku - tłumaczy Mróz. Dokument ma uporządkować działania zaplanowane na 10 najbliższych lat.

Tymoteusz Mróz w ostrych słowach skomentował obecną sytuację w Zakopanem - Przeżywamy kryzys wizerunkowy. Zaczyna być obciachem przyjeżdżanie do Zakopanego. Odczuwa to branża turystyczna. Najwięcej ucieka klienta premium, który zostawia najwięcej pieniędzy - mówi radny i przekonuje, że odpowiednio opracowana strategia i realizacja jej krok po kroku zmieni postrzeganie miasta przez turystów.

d1g3qua

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Ceny w Tatrach. "Górnej granicy nie ma"

O komentarz poprosiliśmy Karola Wagnera z Tatrzańskiej Izby Gospodarczej. Według eksperta, twierdzenie, że wizerunek Zakopanego wpływa na odpływ klienta premium, to wróżenie z fusów. - Nikt nie ma takich danych. Próba wskazywania na to, jak wizerunek marki Zakopane determinuje ewentualnych gości do przyjazdu bądź nie, nie ma żadnych podstaw - tłumaczy w rozmowie z WP. - Z perspektywy przedsiębiorców wcale tak nie jest. W ogóle nie zauważamy, żeby PR Zakopanego miał odbijać się na gościach premium. Zakopane jest snobistyczne i niezmiennie przyciąga ten typ turysty.

Wagner dodaje, że potwierdzają to kolejne milionowe inwestycje deweloperskie w Zakopanem. Powstają jak grzyby po deszczu, bo tego oczekuje klient premium - najwyższej jakości apartamentów, hoteli i zaplecza.

d1g3qua

Ekspert zauważa, że jedyny obszar, gdzie zły PR Zakopanego może mieć realny wpływ to klient biznesowy. - Tutaj postrzeganie miasta może mieć wpływ na decyzje firm. Gdy szukają miejsca na szkolenia czy konferencje, rzeczywiście biorą pod uwagę reputację miasta - mówi.

A woman takes a photo of Zakopane sign and a mountain range in the center of Zakopane, a popular Tatra mountain holiday resort as Autumn cold weather starts in Southern Poland on September 17, 2024. (Photo by Dominika Zarzycka/NurPhoto via Getty Images) GETTY
Zakopane przyciąga coraz więcej gości z zagranicyŹródło: GETTY, fot: NurPhoto

Turyści zagraniczni istotni dla Zakopanego

Ekspert zwraca uwagę, że Zakopane przyciąga najróżniejszych klientów. - Doskonale wiemy, że w biznesie nie można być dla wszystkich, a w turystyce szczególnie. I to jest największy problem. Przy tak dużej dywersyfikacji standardu usług - bo pod Tatrami możemy przenocować i u gaździny na poddaszu w Kościelisku, i w pięciogwiazdkowym hotelu w centrum Zakopanego - ten nasz region musi być dla wszystkich - zauważa. - Ale powinien wypracować pewne trendy, rozwiązania i wskazania, które będą czytelne dla tych najbardziej ekonomicznie i wartościowo istotnych dla nas gości. I nie powinniśmy tu myśleć tylko o kliencie z Polski - zaznacza.

d1g3qua

Polacy wciąż stanowią ok. 80- 85 proc. turystów odwiedzających Zakopane, ale ci zagraniczni są coraz bardziej widoczni. - Przyjeżdżają z coraz odleglejszych miejsc, są coraz bardziej wymagający, ale też chętni, żeby zapłacić odpowiednio za ten wysoki standard. Dlatego w tej strategii promocji miasta nie można klienta zagranicznego pomijać - zaznacza Karol Wagner.

Arabki WP
Arabki na KrupówkachŹródło: WP

Zrównoważony rozwój zamiast pstrokacizny i kiczu

Ekspert podkreśla, że turysta zagraniczny, tak samo jak polski, jest różny - pod względem wymagań i zasobności portfela. Wszystkich jednak łączy jedno. - Każdy z tych gości przyjeżdża do nas przede wszystkim ze względu na góry i góralszczyznę. To jest bezwzględne - mówi Wagner. - Nie możemy sobie tego dać zdewaluować domami do góry nogami, papugarniami, myszarniami i inną pstrokacizną, która niech wspiera te regiony turystyczne, które pracują trzy miesiące w roku, bo takich jest dużo w Polsce. My z kolei naprawdę mamy inne wartości i na nich musimy budować swój przekaz - podkreśla.

d1g3qua

O tym, że Zakopane, jako jedno z najważniejszych miejsc turystycznych w Polsce, zasługuje na przemyślaną i efektywną strategię promocji, która będzie adekwatna do współczesnych potrzeb rynku turystycznego, mówi także Karol Wiak z Nocowanie.pl.

ZAKOPANE, POLAND - FEBRUARY 16: People enjoy the sun outdoors during an unusually high-temperature day in Zakopane, Poland on February 16, 2024. Poland is now having unusually warm temperatures, during a time, when Zakopane is full of snow and negative temperatures. All snow has melted during the past few days and one of the main attractions, the snow maze is melting and a reduced price has been introduced by the organizers. According to the European Union's Copernicus Climate Change Service, the period between February 2023 and January 2024 is the hottest 12-month period ever measured. During this time, global average temperatures rose 1.52 degrees Celsius. The 1.5 Celcius degrees boundary stands out because it was a limit established as part of the 2015 Paris climate agreement. (Photo by Omar Marques/Anadolu via Getty Images) GETTY
Zakopane przyciąga różnorodnych turystów Źródło: GETTY, fot: Anadolu

- Obserwujemy rosnące zainteresowanie podróżami do górskich regionów, a Zakopane stale przyciąga rzesze turystów, zarówno krajowych, jak i zagranicznych. Jednak, jak pokazują doświadczenia ostatnich lat, sama popularność nie gwarantuje sukcesu, jeśli brakuje spójnej i długofalowej wizji rozwoju - podkreśla ekspert. - Kluczowe elementy nowej strategii powinny opierać się na zrównoważonym rozwoju turystyki, dbałości o środowisko naturalne oraz adaptacji do zmieniających się oczekiwań turystów.

d1g3qua

Wiak zwraca uwagę, że ważne jest, aby Zakopane umiejętnie łączyło swoje dziedzictwo kulturowe z nowoczesnymi technologiami, które umożliwiają efektywną promocję. Ekspert dodaje, że sprawdzony plan działania, dostosowany do rzeczywistych potrzeb miasta i oczekiwań turystów, może przyczynić się do utrzymania Zakopanego jako lidera na mapie turystycznej Polski na kolejne lata.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d1g3qua
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1g3qua

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj