PAŻP zaakceptowała postulaty kontrolerów lotów. Rozpoczęto kolejną turę rozmów
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej poinformowała w środę 27 kwietnia, że postulaty zgłoszone przez Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego dotyczące procedur bezpieczeństwa zostały zaakceptowane i uzgodniono ich wdrożenie. 28 kwietnia o godz. 9 rozpoczęła się kolejna tura rozmów.
Od kilku tygodni toczą się negocjacje kierownictwa PAŻP z przedstawicielami Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego dotyczące m.in. bezpieczeństwa, regulaminu pracy oraz regulaminu wynagradzania. W środę 27 kwietnia odbyła się kolejna tura rozmów, po której poinformowano, że 24 postulaty dotyczące bezpieczeństwa zostały zaakceptowane i są wdrażane.
28 kwietnia rozmowy są kontynuowane i mają zakończyć się wypracowaniem wspólnego stanowiska. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk powiedział, że jeżeli w PAŻP dojdzie do porozumienia, to 1 maja i w każdy kolejny dzień ruch lotniczy nad Polska będzie niezaburzony. - I o to nam chodzi - dodał.
PAŻP akceptuje i wdraża postulaty związkowców
"Polska Agencja Żeglugi Powietrznej dążąc do doskonalenia procedur bezpieczeństwa, zaakceptowała i uzgodniła wdrożenie wszystkich dotyczących ich postulatów zgłoszonych przez Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego. Od dwóch tygodni są one stopniowo wdrażane, a równolegle obecny Zarząd PAŻP analizuje możliwość wprowadzania dalszych, pozytywnych zmian w tym zakresie" - napisano w komunikacie PAŻP.
- W ostatnich tygodniach funkcjonujemy w sytuacji szczególnej, ale niezależnie od tego wszystkim nam w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej zależy przede wszystkim na bezpieczeństwie w ruchu lotniczym. Dlatego, gdy tylko pojawiły się konkretne postulaty działań mogących udoskonalić naszą działalność w zakresie bezpieczeństwa, zaakceptowaliśmy je i wprowadziliśmy do realizacji - powiedziała, cytowana w informacji, prezes PAŻP Anita Oleksiak.
Jak wyjaśniono, rozpoczęto niezwłoczne wdrażanie postulatów dotyczących, m.in. ograniczania jednoosobowych obsad, weryfikacji tzw. pojemności sektorowych, określających, ile samolotów jednocześnie mają do prowadzenia kontrolerzy w jednej chwili czy przywrócenia pełnej obsady senior kontrolerów także w nocy.
Ogromne cięcia lotów z Warszawy i Modlina
Przypomnijmy, że w poniedziałek 25 kwietnia opublikowano rozporządzenie w sprawie wprowadzenia ograniczeń w ruchu lotniczym. Zostało ono przygotowane zgodne z procedurami, aby linie lotnicze mogły się przygotować na ewentualną sytuację, w której od 1 maja br. może nie być wystarczającej liczby kontrolerów ruchu lotniczego PAŻP.
Największe perturbacje grożą stołecznym portom lotniczym, gdzie anulowanych może być aż 2/3 połączeń. Z tego względu ULC wydał listę tras lotniczych i przewoźników, którzy będą wykonywać połączenia lotnicze po 1 maja z Lotniska Chopina i lotniska w Modlinie, gdyby nie doszło do porozumienia z przedstawicielami Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego.
Na liście znalazły się 32 trasy oraz 11 przewoźników. Wśród nich są: PLL LOT, który poleci do Londynu Heathrow, Nowego Jorku, Chicago, Brukseli, Toronto, Incheon, Rzeszowa, Tel Awiwu, Oslo, Kopenhagi, Budapesztu, Wilna, Pragi, Bukaresztu, Duesseldorfu, Barcelony, Berlina, Tbilisi, Szczecina-Goleniów; Wizz Air - będzie zaś obsługiwał trasy do Londynu - Luton, Rzymu; Ryanair poleci natomiast do Londynu - Stansted, Dublina; Lufthansa, która ma latać do Frankfurtu, Monachium; Air France - do Paryża; Turkish Airlines do Stambułu, a KLM do Amsterdam.
Ponadto Emirates do Dubaju; Austrian Airlines do Wiednia, Swiss do Zurichu oraz TAP Air Portugal do Lizbony.