Pierwszy komercyjny lot samolotu pasażerskiego chińskiej produkcji
Chińczycy pękają z dumy. Pierwszy duży samolot pasażerski, stworzony przez chińskiego producenta, z sukcesem odbył swój pierwszy lot komercyjny. W przyszłości większość pasażerów będzie mogła podróżować na pokładach dużych samolotów chińskiej produkcji" — uważa państwowa telewizja CCTV.
Pasażerowie, którzy jako pierwsi w historii mieli okazję polecieć komercyjnym lotem samolotu pasażerskiego chińskiej produkcji, byli bardzo podekscytowani. Jeszcze przed startem robili zdjęcia maszyny i selfie.
Chińczycy zachwyceni
Wąskokadłubowy samolot C919, obsługiwany przez China Eastern Airlines, wystartował z lotniska Hongqiao w Szanghaju w niedzielę 28 maja ok. godz. 10.30 czasu lokalnego. Na pokładzie było 130 pasażerów. Po dwóch godzinach maszyna wylądowała w Pekinie.
Jeden z pasażerów powiedział chińskiej telewizji państwowej CCTV, że "lot był niezwykle płynny i komfortowy. Myślę, że zapamiętam go na długo".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Halo Polacy. Tak żyje się w chińskiej metropolii. "Wszystko na wyciągnięcie ręki"
Zachwyt nad projektem panuje w całym kraju. Prezydent Xi Jinping uznał, że to triumf chińskiej myśli technicznej i innowacji, a media państwowe twierdzą, że samolot został symbolem dumy narodowej i siły chińskiego przemysłu.
Konkurencja dla Boeingów i Airbusów
Chińczycy mają nadzieję, że C919 będzie konkurować z najpopularniejszymi samolotami zagranicznymi, takimi jak Boeing 737 MAX i Airbus A320.
"W przyszłości większość pasażerów będzie mogła podróżować na pokładach dużych samolotów chińskiej produkcji" — uważa telewizja CCTV.
C919
C919 to dwusilnikowy samolot pasażerski, odrzutowiec wąskokadłubowy, zaprojektowany i produkowany przez Comac w Chinach. Pierwszy raz zaprezentowany został pod koniec 2015 r.
W marcu 2021 r. wspierane przez państwo linie China Eastern Airlines zamówiły pięć odrzutowców C919, a pierwszy egzemplarz odebrały kilka miesięcy później. Jeszcze w tym roku przewoźnik ten ma dysponować pozostałymi zamówionymi maszynami.
Do końca 2022 r. firma otrzymała 1035 zamówień na C919 od 32 klientów. W tym roku nadeszło ich już ponad 1200 zamówień.
Co ważne, C919 w dużej mierze opiera się na zachodnich komponentach, w tym silnikach i awionice od firm takich jak GE, Safran i Honeywell International.