Polacy rozpaczliwie chcą na urlop. Prawie 50 proc. oszczędza, by wyjechać
Z badania "Polaków Portfel Własny: czas oszczędzania" wynika, że ponad 40 proc. z nas gromadzi fundusze na wycieczki turystyczne. Choć odkładamy je w czasie, to nie odpuszczamy, bo wiemy, jak ważny jest wypoczynek.
09.03.2023 06:56
Wzrost cen jest odczuwalny dla Polaków w każdej sferze życia. Więcej płacimy za codzienne zakupy, rachunki czy usługi.
Co najbardziej zdrożało?
W badaniu "Polaków Portfel Własny: czas oszczędzania" 84 proc. Polaków uznało, że wzrost cen żywności jest najbardziej odczuwalny dla ich domowego budżetu. Dwie trzecie ankietowanych (67 proc.) wymieniło opłaty i rachunki za media domowe, takie jak prąd, gaz czy ogrzewanie, a niemal połowa (48 proc.) - paliwo. Z tego też powodu wiele osób odkłada wyjazdu turystyczne własnym autem.
22 proc. badanych podkreślała, że najbardziej odczuwa wzrost rat kredytów, a 12 proc. wspomniała, że ich zdaniem zdrożał wycieczki.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wzrost cen oznacza w wielu przypadkach rezygnację z niektórych zakupów czy usług. Aż 56 proc. osób przyznało w badaniu, że musiało właśnie zdecydować się na taki, czasem drastyczny krok. Najczęściej na rezygnację z niektórych wydatków decydują się respondenci między 18 a 29 rokiem życia (87 proc. wskazań) oraz mieszkańcy wsi (64 proc.).
Co ciekawe, Polacy w pierwszej kolejności porzucają plany wyjazdów turystycznych (47 proc.). Często również rezygnujemy z korzystania z usług remontowych (34 proc.), wizyt w restauracji (32 proc.) czy zakupu elektroniki (31 proc.) bądź sprzętu AGD (29 proc.).
Polacy oszczędzają na wyjazdy turystyczne
Badanie pokazało też, że są produkty i usługi, których zakup przekładany jest w czasie – na takie wydatki pieniądze odkłada dziś 46 proc. Polaków.
- Jak wskazują wyniki naszego badania, wielu z nas stara się dostosować swoje zakupowe przyzwyczajenia do obecnie panujących cen. Z niektórych wydatków rezygnujemy, uznając je za mniej istotne. Inne odkładamy w czasie, cierpliwie oszczędzając pieniądze na taki cel - wyjaśnił Tomasz Szwarc z Santander Consumer Bank.
Najwięcej, bo aż 41 proc. badanych gromadzi fundusze na wycieczki turystyczne. Oszczędzamy też na wydatki związane z remontem (19 proc.), nowe meble czy sprzęt RTV (po 18 proc. w obu przypadkach) bądź AGD (15 proc.).
Badanie zrealizowano na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w styczniu 2023 r. Wzięła w nim udział reprezentatywna grupa 1000 dorosłych Polaków.
Źródło: PAP/WP