Trwa ładowanie...

Rewolucyjne rozwiązanie. Wkrótce będzie można przejechać pod Bałtykiem

Król Danii zainaugurował pierwszy element 18-kilometrowego tunelu kolejowo-drogowego pod cieśniną Bełt Fehmarn na Morzu Bałtyckim. Według zapowiedzi wielka inwestycja ma być gotowa w 2029 r. Jej koszt robi wrażenie.

Prace nad tunelem trwają Prace nad tunelem trwają Źródło: PAP, fot: Ingrid Riis
drtkvt4
drtkvt4

W poniedziałek 17 czerwca król Danii, Fryderyk X, dokonał inauguracji pierwszej części tunelu, który połączy duńskie miasto Roedby z Puttgarden w Niemczech. Tunel ma być najdłuższym tego rodzaju obiektem na świecie.

Tunelem przez Bałtyk

W dniu inauguracji monarcha odsłonił pamiątkową tablicę na budowie przy wejściu do 217-metrowego betonowego odcinka tunelu, który jeszcze w tym roku zostanie zatopiony w morzu. Do kapsuły czasu król włożył monetę ze swoją podobizną. Umieszczono w niej także pamiątki budowniczych.

Według zajmującej się inwestycją firmy Sund&Baelt tunel będzie się składać łącznie z 89 betonowych elementów. Można przyznać, że swój udział w budowie mają także Polacy, bowiem owe elementy będą układane w morzu za pomocą specjalistycznych jednostek pływających wybudowanych w stoczni w Gdyni. Co więcej, na trwającej od 2022 r. budowie większość z 1,5 tys. robotników stanowią nasi rodacy. W okolicy powstało dla nich specjalne miasteczko, nazywane polską wioską.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"Halo Polacy". Uchodzą za liberalny i progresywny naród. "Są bardziej konserwatywni niż Polacy"

drtkvt4

Z kolei części tunelu są produkowane po stronie duńskiej w specjalnej tymczasowej fabryce. Na miejscu tworzone są konstrukcje z prętów, które następnie są wzmacniane betonem.

Gigantyczna inwestycja w liczbach

Zakłada się, że samochody będą przeprawiać się przez Morze Bałtyckie z Niemiec do Danii czterema pasami w 10 minut, a pociągu w siedem minut. Obecnie odcinek między Puttgarden a Roedby należy pokonać promem. Sama podróż trwa 45 minut, ale w oczekiwaniu na przybycie kolejnego statku często tworzą się kolejki.

Koszt inwestycji szacowany jest na horrendalnie wysoką kwotę. Mówi się o 55,1 mld koron (ponad 32 mld zł). Przejazd tunelem ma być płatny, cena nie została jednak jeszcze ustalona.

drtkvt4
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
drtkvt4
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
drtkvt4