Rewolucyjne rozwiązanie. Wkrótce będzie można przejechać pod Bałtykiem

Król Danii zainaugurował pierwszy element 18-kilometrowego tunelu kolejowo-drogowego pod cieśniną Bełt Fehmarn na Morzu Bałtyckim. Według zapowiedzi wielka inwestycja ma być gotowa w 2029 r. Jej koszt robi wrażenie.

Prace nad tunelem trwają
Prace nad tunelem trwają
Źródło zdjęć: © PAP | Ingrid Riis
oprac. NGU

19.06.2024 | aktual.: 19.06.2024 11:22

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

W poniedziałek 17 czerwca król Danii, Fryderyk X, dokonał inauguracji pierwszej części tunelu, który połączy duńskie miasto Roedby z Puttgarden w Niemczech. Tunel ma być najdłuższym tego rodzaju obiektem na świecie.

Tunelem przez Bałtyk

W dniu inauguracji monarcha odsłonił pamiątkową tablicę na budowie przy wejściu do 217-metrowego betonowego odcinka tunelu, który jeszcze w tym roku zostanie zatopiony w morzu. Do kapsuły czasu król włożył monetę ze swoją podobizną. Umieszczono w niej także pamiątki budowniczych.

Według zajmującej się inwestycją firmy Sund&Baelt tunel będzie się składać łącznie z 89 betonowych elementów. Można przyznać, że swój udział w budowie mają także Polacy, bowiem owe elementy będą układane w morzu za pomocą specjalistycznych jednostek pływających wybudowanych w stoczni w Gdyni. Co więcej, na trwającej od 2022 r. budowie większość z 1,5 tys. robotników stanowią nasi rodacy. W okolicy powstało dla nich specjalne miasteczko, nazywane polską wioską.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Z kolei części tunelu są produkowane po stronie duńskiej w specjalnej tymczasowej fabryce. Na miejscu tworzone są konstrukcje z prętów, które następnie są wzmacniane betonem.

Gigantyczna inwestycja w liczbach

Zakłada się, że samochody będą przeprawiać się przez Morze Bałtyckie z Niemiec do Danii czterema pasami w 10 minut, a pociągu w siedem minut. Obecnie odcinek między Puttgarden a Roedby należy pokonać promem. Sama podróż trwa 45 minut, ale w oczekiwaniu na przybycie kolejnego statku często tworzą się kolejki.

Koszt inwestycji szacowany jest na horrendalnie wysoką kwotę. Mówi się o 55,1 mld koron (ponad 32 mld zł). Przejazd tunelem ma być płatny, cena nie została jednak jeszcze ustalona.

Źródło artykułu:WP Turystyka
w podróżydaniabałtyk
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także
Komentarze (32)