Rewolucyjne rozwiązanie. Wkrótce będzie można przejechać pod Bałtykiem

Król Danii zainaugurował pierwszy element 18-kilometrowego tunelu kolejowo-drogowego pod cieśniną Bełt Fehmarn na Morzu Bałtyckim. Według zapowiedzi wielka inwestycja ma być gotowa w 2029 r. Jej koszt robi wrażenie.

Prace nad tunelem trwają Prace nad tunelem trwają
Źródło zdjęć: © PAP | Ingrid Riis
oprac.  NGU

W poniedziałek 17 czerwca król Danii, Fryderyk X, dokonał inauguracji pierwszej części tunelu, który połączy duńskie miasto Roedby z Puttgarden w Niemczech. Tunel ma być najdłuższym tego rodzaju obiektem na świecie.

Tunelem przez Bałtyk

W dniu inauguracji monarcha odsłonił pamiątkową tablicę na budowie przy wejściu do 217-metrowego betonowego odcinka tunelu, który jeszcze w tym roku zostanie zatopiony w morzu. Do kapsuły czasu król włożył monetę ze swoją podobizną. Umieszczono w niej także pamiątki budowniczych.

Według zajmującej się inwestycją firmy Sund&Baelt tunel będzie się składać łącznie z 89 betonowych elementów. Można przyznać, że swój udział w budowie mają także Polacy, bowiem owe elementy będą układane w morzu za pomocą specjalistycznych jednostek pływających wybudowanych w stoczni w Gdyni. Co więcej, na trwającej od 2022 r. budowie większość z 1,5 tys. robotników stanowią nasi rodacy. W okolicy powstało dla nich specjalne miasteczko, nazywane polską wioską.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"Halo Polacy". Uchodzą za liberalny i progresywny naród. "Są bardziej konserwatywni niż Polacy"

Z kolei części tunelu są produkowane po stronie duńskiej w specjalnej tymczasowej fabryce. Na miejscu tworzone są konstrukcje z prętów, które następnie są wzmacniane betonem.

Gigantyczna inwestycja w liczbach

Zakłada się, że samochody będą przeprawiać się przez Morze Bałtyckie z Niemiec do Danii czterema pasami w 10 minut, a pociągu w siedem minut. Obecnie odcinek między Puttgarden a Roedby należy pokonać promem. Sama podróż trwa 45 minut, ale w oczekiwaniu na przybycie kolejnego statku często tworzą się kolejki.

Koszt inwestycji szacowany jest na horrendalnie wysoką kwotę. Mówi się o 55,1 mld koron (ponad 32 mld zł). Przejazd tunelem ma być płatny, cena nie została jednak jeszcze ustalona.

Źródło artykułu: WP Turystyka
Wybrane dla Ciebie
Tragiczny wypadek na Lanzarote. Brytyjczyk nie żyje
Tragiczny wypadek na Lanzarote. Brytyjczyk nie żyje
Tragedia w Hobart. Mężczyzna nie żyje
Tragedia w Hobart. Mężczyzna nie żyje
Nie boją się tzw. turystyki alkoholowej. "Nie demonizowałbym sytuacji"
Nie boją się tzw. turystyki alkoholowej. "Nie demonizowałbym sytuacji"
Żywioł zmierza w kierunku rajskiej wyspy. "Nie lekceważcie tego"
Żywioł zmierza w kierunku rajskiej wyspy. "Nie lekceważcie tego"
Zamek odzyskał dawny blask. Inwestycja kosztowała 104 mln zł
Zamek odzyskał dawny blask. Inwestycja kosztowała 104 mln zł
Tragedia w Rzymie. Turysta nie żyje
Tragedia w Rzymie. Turysta nie żyje
Kolejny wypadek turysty na Lanzarote. Trafił do szpitala w stanie krytycznym
Kolejny wypadek turysty na Lanzarote. Trafił do szpitala w stanie krytycznym
Na Lofotach mają problem. "Musimy zarządzać tym ruchem rozsądnie"
Na Lofotach mają problem. "Musimy zarządzać tym ruchem rozsądnie"
Metamorfoza symbolu Krakowa. Prace potrwają przez najbliższe lata
Metamorfoza symbolu Krakowa. Prace potrwają przez najbliższe lata
Ze stolicy prosto w Alpy. Narciarzom spodoba się to połączenie?
Ze stolicy prosto w Alpy. Narciarzom spodoba się to połączenie?
Największa konkurencja dla Egiptu. Liczba polskich turystów rośnie lawinowo
Największa konkurencja dla Egiptu. Liczba polskich turystów rośnie lawinowo
Ich urlop zmienił się w koszmar. TSUE orzekł w sprawie Polaków
Ich urlop zmienił się w koszmar. TSUE orzekł w sprawie Polaków