Trwa ładowanie...

To już pewne. Ceny w hotelach będą wyższe

Z informacji Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego wynika, że w związku ze wzrostem kosztów działalności, hotele w tym roku zamierzają podnieść ceny za swoje usługi. Niektóre nawet o 20 proc.

Ceny w hotelach wzrosnąCeny w hotelach wzrosnąŹródło: Adobe Stock, fot: Miljan Zivkovic
d1lh40o
d1lh40o

Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego (IGHP) na podstawie ankiet przeprowadzonych w ponad 200 hotelach wskazała, że średnia cena za pobyt - podobnie jak w poprzednich miesiącach - rośnie. Przyczyniły się do tego ceny w okresie świąteczno-noworocznym, ale także konieczność ich podnoszenia z uwagi na wysoki wskaźnik inflacji.

Ceny noclegów wzrosną nawet o 20 proc.

"Ponad połowa hoteli (56 proc.) odnotowała ceny wyższe niż w grudniu 2019 r., przy czym 21 proc. osiągnęło wzrosty o więcej niż 10 proc. W przypadku 17 proc. obiektów ceny nie zmieniły się, a spadek średniej ceny zanotowało 24 proc. hoteli" - poinformowała Izba.

Co ważne, wszystkie hotele, które wzięły udział w badaniu, potwierdziły, że podniesienie cen za usługi w 2022 roku jest konieczne. Wynika to ze wzrostu kosztów mediów, podatków czy wynagrodzeń. 32 proc. planuje podwyżki od 11 do 15 proc., a 28 proc. hoteli od 16 do nawet 20 proc. Czyli jeśli nocleg kosztował gdzieś 100 zł, to już niedługo może kosztować 120 zł, co przy wypadzie na tydzień z czteroosobową rodziną daje wzrost w kwocie 560 zł.

d1lh40o

Słaby grudzień

Z informacji opublikowanej przez IGHP wynika, że w grudniu ub.r. hotele odnotowały jeszcze słabsze wyniki niż w listopadzie. "Kilkudniowa poprawa obłożenia przypadająca na okres świąteczno-noworoczny nie wystarczyła na zrekompensowanie niskich obrotów w pozostałej części miesiąca. Blisko połowa obiektów (47 proc.) nie przekroczyła frekwencji 30 proc. w skali całego miesiąca, a satysfakcjonujący poziom obłożenia powyżej 50 proc. uzyskało tylko 12 proc." - czytamy.

Z danych zebranych przez IGHP wynika, że w grudniu obłożenie poniżej 10 proc. odnotowało 22 proc. hoteli wypoczynkowych i tylko 5 proc. hoteli biznesowych. W przedziale obłożenia 11-50 proc. lepiej wypadły hotele biznesowe (84 proc.) niż wypoczynkowe (65 proc.). "Nie zmienia to jednak generalnie słabego obrazu grudnia – satysfakcjonujący poziom obłożenia powyżej 50 proc. uzyskało odpowiednio 11 proc. obiektów biznesowych i 13 proc. wypoczynkowych" - przekazał IGHP.

Słabe prognozy dla branży

Choć wszędzie mówi się o rekordowych feriach i Polacy chętnie rezerwują noclegi w tym czasie, to z danych izby wynika, że nie w hotelach. Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na kolejne trzy miesiące wcale nie są obiecujące.

"Prognozy ponownie obniżyły się i pogarszają się z każdym kolejnym miesiącem, mimo że druga połowa stycznia i cały luty to okres szkolnych ferii zimowych" - wynika z informacji cytowanej przez PAP. - "Ponad 4/5 hoteli prognozuje obłożenie w styczniu poniżej 30 proc. (...) Na luty ponad 3/4 hoteli posiada rezerwacje na poziomie nie wyższym niż 20 proc. frekwencji, w tym dominująca (36 proc. obiektów) jest grupa z obłożeniem do 5 proc. W marcu 83 proc. hoteli nie przekracza obłożenia 20 proc., przy czym dominująca grupa poniżej 5 proc. frekwencji stanowi 44 proc." - wskazano.

d1lh40o

IGHP zapytała też hotelarzy o ich przewidywania odnośnie długoterminowych prognoz dla branży oraz ich aktualnych nastrojów. Niektórzy wskazali, że zadowalające przychody osiągną dopiero w przyszłym roku, a inni nawet w 2024 roku. W kwestii nastrojów, prawie 80 proc. ankietowanych zaznaczyło hasło "pesymizm".

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Dokąd jechać na narty? Polacy upodobali sobie jeden kraj

d1lh40o
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1lh40o

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj