Zmiany na europejskiej wyspie. "Automatyzacja jest nieunikniona"
Wiele lokali gastronomicznych na Majorce planuje wprowadzenie zmian, które dotkną także odpoczywających na wyspie turystów. Podróżni powinni się przygotować na inne funkcjonowanie wielu lokali gastronomicznych.
Turyści planujący wakacje na Majorce powinni przygotować się na zmiany w sposobie płatności w licznych barach i restauracjach. Jak podaje portal "Express", wiele lokali rozważa wprowadzenie systemów samoobsługowych, co może ograniczyć dostępne opcje płatności.
Nowe systemy płatności
Juanmi Ferrer, prezes Stowarzyszenia Restauracji CAEB, w rozmowie z "Majorca Daily Bulletin" stwierdził, że zmiany te mogą być jedynym sposobem na utrzymanie działalności gastronomicznych. Wprowadzenie systemów samoobsługowych nie wymaga bowiem zatrudniania tak dużej liczby pracowników, a to generuje mniej kosztów. Prezes podkreślił, że konieczne jest zrównoważenie liczby osób pracujących, zwłaszcza poza sezonem.
Wiele barów i restauracji na Majorce już teraz korzysta z systemów samoobsługowych, takich jak płatności za pomocą kodów QR. W czasie pandemii COVID-19 wiele miejsc wprowadziło również składanie zamówień przez kod QR, a teraz coraz częściej oferują także płatności online smartfonem. Wszelkie zmiany wpłyną na zmniejszenie liczby miejsc, gdzie płacić będzie można gotówką.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Halo Polacy". Miks kulturowy. Na Majorce starożytność widać i słychać do dziś
Czytaj też: Mieszkańcy tej wyspy mają prosty przepis na życie. "Polacy nie są w stanie tego zrozumieć"
Wpływ na turystów
Niektóre lokale mogą również wprowadzić możliwość płatności przy ladzie, co jest popularne we Włoszech. Klienci składają zamówienia i płacą przed zajęciem miejsca, co zmniejsza potrzebę zatrudniania dużej liczby kelnerów.
Anselmo Cardona, menedżer kawiarni Can Joan de s'Aigo w mieście Palma, zauważył, że "w branży gastronomicznej zawsze będzie potrzebny człowiek", ale przyznał, że "automatyzacja jest nieunikniona". Zmiany te wpłyną na wiele miejsc, ale najbardziej ekskluzywne lokale dalej zachowają tradycyjne modele obsługi.
Źródło: "Express"/"Majorca Daily Bulletin"