W PodróżyBrudne toalety, słaby komfort i awarie. Na co pasażerowie pociągów narzekali w 2017 roku?

Brudne toalety, słaby komfort i awarie. Na co pasażerowie pociągów narzekali w 2017 roku?

1151 skarg od pasażerów wpłynęło w ubiegłym roku do Urzędu Transportu Kolejowego. Najczęściej skarżyli się na brak higieny i komfortu oraz niewystarczającą jakość obsługi. Awaria klimatyzacji, brudne toalety i niewłaściwe zachowanie konduktorów - to tylko niektóre przykłady.

Brudne toalety, słaby komfort i awarie. Na co pasażerowie pociągów narzekali w 2017 roku?
Źródło zdjęć: © East News | TADEUSZ KONIARZ/REPORTER
Ilona Raczyńska

11.02.2018 | aktual.: 19.02.2018 13:15

22 proc. korespondencji kierowanej przez pasażerów dotyczyła m.in. niedziałającej klimatyzacji lub ogrzewania w pociągach, nieczynnych lub brudnych toalet, a także niewłaściwego zachowania drużyn konduktorskich czy pracowników kas biletowych.

W 17 proc. zgłoszeń pasażerowie mieli roszczenia finansowe. Skargi takie dotyczyły głównie decyzji reklamacyjnych w przypadkach odmów wypłaty odszkodowań za opóźnienia pociągów czy nieuwzględnienia odwołań od wezwań do zapłaty wystawionych przez kontrolerów. Na niesatysfakcjonujący rozkład jazdy poskarżyło się 19 proc. podróżnych. W zgłoszeniach tych znalazły się uwagi dotyczące niedogodnych czasowo połączeń kolejowych, braku skomunikowania z innymi pociągami czy likwidacji kursów.

Obraz
© Ilona Raczyńska/WP

Zbyt długie kolejki do kas, za mało czynnych okienek czy niewłaściwe godziny otwarcia były tematem 13 proc. skarg - wynika z danych UTK. W tej kategorii coraz więcej zastrzeżeń dotyczyło działania internetowych systemów sprzedaży i aplikacji mobilnych. W zgłoszeniach dotyczących informacji pasażerskiej i oznakowania pociągów (14 proc.) podróżni opisywali przypadki nieprawidłowości czy rozbieżności między informacjami podawanymi przez megafony, a wyświetlanymi na tablicach. Dostrzeżono również błędy lub nieaktualne treści na tablicach kierunkowych pociągów.

Niezadowoleni pasażerowie najczęściej wysyłali skargi mailem (819 zgłoszeń). Popularną formą przesyłania skarg był również formularz kontaktowy na stronie internetowej – 140 zgłoszeń. Pocztą tradycyjną dotarło do Urzędu 68 skarg, za pośrednictwem e-PUAP – 6, a jedna osoba wniosła skargę osobiście.

Obraz
© PAP

W Urzędzie Transportu Kolejowego pod numerem 22 460 40 80 dyżurują pracownicy, którzy informują pasażerów o przysługujących im prawach. W ubiegłym roku udzielono 1063 porad, z czego 117 zakończyło się złożeniem skargi na przedsiębiorstwa kolejowe.

A wy, jakie macie doświadczenia w podróży pociągami?

Źródło: UTK

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (18)