Film "Ludzie duchy" nagrodzony na festiwalu w Monte Carlo
Ludzie duchy w reżyserii Martyny Wojciechowskiej i Marka Kłosowicza zdobył główną nagrodę w kategorii film dokumentalny na 55. Międzynarodowym Festiwalu Produkcji Telewizyjnej w Monte Carlo. Redaktor naczelna magazynu National Geographic Polska odebrała statuetkę Złotej Nimfy podczas uroczystej gali, która odbyła się 18 czerwca.
_ Ludzie duchy _w reżyserii Martyny Wojciechowskiej i Marka Kłosowicza zdobył główną nagrodę w kategorii film dokumentalny na 55. Międzynarodowym Festiwalu Produkcji Telewizyjnej w Monte Carlo. Redaktor naczelna magazynu National Geographic Polska odebrała statuetkę Złotej Nimfy podczas uroczystej gali, która odbyła się 18 czerwca.
- To niesamowite być tu i odbierać tę nagrodę, przede wszystkim dlatego, że dzięki temu mam możliwość podjąć niezwykle ważny dla mnie temat w imieniu głównej bohaterki _ Ludzi duchów _17-letniej Kabuli i albinosów z Tanzanii oraz Afryki Wschodniej. Trudno w to uwierzyć, ale tam w XXI wieku ludzie polują na ludzi. Albinosi żyją w strachu przed śmiercią każdego dnia. Są brutalnie atakowani, odrąbuje się im ręce i nogi, i sprzedaje je na czarnym rynku za ogromne pieniądze. A zabijani są tylko dlatego, że ktoś wierzy, że eliksiry i amulety przygotowywane z części ich ciał przynoszą dobrobyt i szczęście. Odkąd usłyszałam o tym problemie i zobaczyłam go na własne oczy postanowiłam, że muszę go nagłośnić, co właśnie czynię. Dzisiaj jest jeden z tych dni, kiedy czuję, że moja praca naprawdę ma znaczenie i małymi krokami może wpływać na losy ludzi… – powiedziała Martyna Wojciechowska ze sceny.
Film _ Ludzie duchy _ poświęcony jest tanzańskim albinosom. Większości osób Tanzania kojarzy się z Kilimandżaro, Parkiem Narodowym Serengeti i plażami na Zanzibarze. Ale w tym rozwiniętym turystycznie kraju ludzie wciąż polują na ludzi. Chorzy na bielactwo od chwili narodzin żyją tu w zagrożeniu śmiercią lub kalectwem. Ściga się ich jak zwierzynę łowną, by zabić lub odciąć kończyny, które są na czarnym rynku warte więcej, niż kość słoniowa. Tanzańczycy wierzą bowiem, że wytworzone z nich magiczne eliksiry zapewnią bogactwo, szczęście i zdrowie. Na chorych na bielactwo mówią zeru-zeru, czyli ludzie duchy. Są przekonani, że albinosi po śmierci wcale nie umierają, lecz znikają.
*Sytuacja albinosów w Tanzanii *była tematem przewodnim majowego numeru National Geographic Polska, w którym ukazał się z obszerną analizą problemu oraz fotoreportażem autorstwa Marka Arcimowicza. Na okładce wydania znalazła się 17-letnia albinoska Kabula, która jest symbolem tego, jak wygląda życie chorych na bielactwo w Tanzanii i innych krajach wschodniej Afryki. Pięć lat temu napastnicy wtargnęli do domu dziewczyny i odcięli jej rękę maczetą. Kabula trafiła do zamkniętego ośrodka Buhangija, gdzie mieszka ponad 300 dzieci chorych na albinizm. Izolacja i trzymanie ich za wysokim murem i drutem kolczastym to obecnie jedyny sposób rządu Tanzanii na zapewnienie albinosom bezpieczeństwa.
Martyna Wojciechowska *po raz pierwszy z tematem ludzi duchów zetknęła się w lipcu 2014 r. podczas realizowania swojego cyklu dokumentalnego Kobieta na krańcu świata (produkcja TVN). Bohaterką jednego z ponad 60 odcinków serii była właśnie *Kabula. Zapadła decyzja, by na jego podstawie zrealizować dłuższą formę wyczerpującą temat – 45-minutowy film _ Ludzie duchy _.
Historia Kabuli bardzo poruszyła Polaków. W zorganizowanej przez Martynę Wojciechowską i Fundację „Między Niebem a Ziemią” akcji zebrano 100 tys. zł na spełnienie jej największego marzenia – Kabula chce zostać prawnikiem, by bronić słabszych i chorych.
Film _ Ludzie duchy _ zdobył pierwsze miejsce w kategorii Current Affairs Documentary (film dokumentalny o problemach bieżących), pokonując konkurentów z całego świata. Pozostali nominowani to: Broken Dreams: The Boeing 787 (Katar), Do Not Touch Me (Belgia), Naked on the Net (Szwecja), Super Exam Factory: a Living Hell (Hong Kong). To pierwszy taki sukces naszego kraju na tym festiwalu od 20 lat – ostatnią nagrodę dla Polski przyznano w 1995 roku.
*Międzynarodowy Festiwal Produkcji Telewizyjnej w Monte Carlo *powstał w 1961 roku w Monako, by wspierać nowe formy sztuki i łączyć różnorodne kultury. Projekt szybko wzbudził światowe zainteresowanie. Obecnie jest jednym z najważniejszych i najbardziej prestiżowych wydarzeń w świecie telewizji. Festiwal zwieńcza gala wręczenia statuetek Złotych Nimf, która corocznie przyciąga znanych i utalentowanych twórców programów telewizyjnych oraz aktorów.