Trwa ładowanie...

Gdy zabraknie miejsca w samolocie. Co zrobić w przypadku overbookingu?

Bilet lotniczy wcale nie gwarantuje, że na pewno zostaniemy przyjęci na pokład. Powszechną praktyką linii lotniczych jest sprzedaż większej liczby biletów niż miejsc w samolocie. Może się więc okazać, że po przyjeździe na lotnisko zostaniemy odprawieni, ale z kwitkiem. Co zrobić w takim przypadku i jakie prawa nam przysługują?

Share

W artykule znajdują się linki i boksy z produktami naszych partnerów. Wybierając je, wspierasz nasz rozwój.

Gdy zabraknie miejsca w samolocie. Co zrobić w przypadku overbookingu?Źródło: Shutterstock.com
d4ev1ri

Overbooking to powszechna praktyka linii lotniczych. Przewoźnicy sprzedają większą liczbę biletów niż miejsc w samolocie, bo część pasażerów z różnych przyczyn rezygnuje z podróży, a overbooking pozwala przewoźnikom zabezpieczyć się przed utratą zysków z powodu lotu z pustymi miejscami.

Kwestia nadrezerwacji nie jest prawnie uregulowana, dlatego linie lotnicze nie muszą nawet informować swoich pasażerów o takim ryzyku.

Przykro nam, mamy komplet

Mało kto wie, że zakup biletu nie daje pewności, że wsiądziemy na pokład samolotu. W przypadku overbookingu może się okazać, że usłyszymy przy odprawie "Przykro nam, mamy komplet pasażerów". Właśnie dlatego nie warto czekać do ostatniej chwili z odprawą i najlepiej zrobić to wcześniej przez internet.

Zobacz, co możesz dostać za opóźniony lot.

W sytuacji overbookingu linie lotnicze w pierwszej kolejności mają obowiązek poszukania osób, które dobrowolnie zrezygnują z lotu w zamian za bilet na inny rejs i rekompensatę, najczęściej w formie vouchera lub finansowej. Jeżeli nie będzie ochotników, przewoźnik będzie musiał niektórym pasażerom odmówić przyjęcia na pokład i zapewnić im alternatywny lot.

d4ev1ri

Co robić, gdy nie zostaniemy wpuszczeni na pokład?

Jeżeli linie lotnicze odmówiły przyjęcia na pokład, pasażer ma prawo do opieki, zwrotu ceny biletu lub innego połączenia, a także może dochodzić odszkodowania.

Prawa pasażerów linii lotniczych regulowane są rozporządzeniem WE nr 261 i dotyczą przewoźników zarejestrowanych w Unii Europejskiej. Na tej podstawie linie lotnicze w sytuacji overbookingu mają pewne obowiązki względem pasażerów.

Domyślny opis zdjęcia na stronę główną WP.PL
Domyślny opis zdjęcia na stronę główną Źródło: WP.PL

Przewoźnik powinien każdemu pasażerowi wręczyć pisemną informację dotyczącą przysługujących mu praw. Pasażer powinien mieć świadomość, że może oczekiwać od przewoźnika odpowiedniej opieki i odszkodowania. Osobom, którym odmówiono wejścia na pokład, przysługuje również prawo do opieki – przewoźnik ma obowiązek zapewnienia bezpłatnych posiłków i napojów w ilości adekwatnej do czasu oczekiwania na kolejny lot. Ponadto pasażerowie mają zagwarantowane przeprowadzenie dwóch rozmów telefonicznych. Zakwaterowanie w hotelu wraz z transportem powinno być zapewnione, jeżeli konieczność oczekiwania przekracza dobę.

Prawo do odszkodowania

Pasażerowie mogą również dochodzić od linii lotniczych odszkodowania, w związku z odmową wpuszczenia ich na pokład. Jego wysokość uzależniona jest od trasy przelotu:
• 250 euro w przypadku rejsów do 1500 km;
• 400 euro w przypadku rejsów wewnątrz UE powyżej 1500 km i między 1500 a 3500 km w przypadku rejsów poza UE;
• 600 euro dla pozostałych rejsów.

icon info

W artykule znajdują się linki i boksy z produktami naszych partnerów. Wybierając je, wspierasz nasz rozwój.

d4ev1ri
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4ev1ri
d4ev1ri