Góra Parkowa. Remont stacji kolei linowej. Chcą jej przywrócić dawny blask
Od 1 września do 15 grudnia br. kolej linowo - terenowa w ośrodku PKL Góra Parkowa będzie zamknięta w związku z przebudową budynku górnej stacji. Inwestycja ma na celu odtworzenie historycznego charakteru obiektu i wprowadzenie nowych udogodnień dla turystów.
W artykule znajdują się linki i boksy z produktami naszych partnerów. Wybierając je, wspierasz nasz rozwój.
W odnowionym budynku powstanie restauracja i tarasy widokowe. Jak podają Polskie Koleje Linowe, projekt zakłada również poszerzenie peronu, co usprawni sposób odprawy pasażerów i zwiększy komfort osób niepełnosprawnych oraz rodzin podróżujących z wózkami dziecięcymi.
Góra Parkowa - Remont kolei linowej
PKL chce w ten sposób przywrócić obiektowi jego przedwojenny charakter. Nowa restauracja będzie mieścić się na piętrze budynku głównego o łącznej powierzchni ponad 132 m kw. Projekt obejmuje również przebudowę pergoli mieszczącej kawiarnię.
Przebudowie ulegnie także dziedziniec wewnętrzny, z którego półokrągłymi schodami będzie można dostać się na taras restauracji. Nowa nawierzchnia umożliwi tam przeprowadzanie dancingów, których tradycja na Górze Parkowej sięga lat 30-tych ubiegłego wieku. Po przebudowie stacji ma wrócić tam tradycja dancingów. Ważnym elementem planowanej renowacji jest dobudowanie dwóch tarasów na piętrze restauracji o łącznej powierzchni 211,7 m kw.
- Kolej na Górę Parkową jest najstarszym tego typu obiektem w Polsce, jej historia sięga 1937 r. Dzięki zapowiadanej w planie inwestycyjnym PKL rewitalizacji chcemy powrócić do najlepszych przedwojennych tradycji. Przywrócenie historycznego wyglądu górnej stacji dotyczy przede wszystkim dobudowania tarasu restauracji znajdującej się na pierwszym piętrze budynku, dzięki czemu po zakończeniu prac będzie można podziwiać widok na panoramę miasta, Beskidy czy Jaworzynę Krynicką – mówi Patryk Białokozowicz z zarządu Polskich Kolei Linowych.
Projekt zakłada też poszerzenie peronu górnej stacji pod kątem wagonów z funkcją obustronnego wsiadania i wysiadania. Pojawią się dodatkowe udogodnienia dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich lub rodzin z dziecięcymi wózkami.
Kasy będą znajdowały się w nowej stylowej konstrukcji pod tarasem restauracji, nawiązującej do modernistycznych wagonów, dzięki czemu hol dla oczekujących na zjazd ze szczytu Góry Parkowej zyska dodatkową przestrzeń.
Kolej na Górę Parkową - historia
Kolej na Górę Parkową uruchomiono 8 grudnia 1937 r. Była drugą koleją górską w Polsce i pierwszą typu linowo - terenowego. W ciągu pierwszych 10 dni od otwarcia z nowej atrakcji skorzystało prawie 3,5 tys. osób, a w ciągu roku wagonem na szczyt Góry Parkowej wjechało wtedy ponad 145 tys. turystów. Dwa wagony poruszały się po jednym torze z mijanką pośrodku trasy, której długość wynosi 642 m, a różnica wysokości 158 m. Zarówno dolna i górna stacja stanowi przykład awangardowego modernizmu.
Źródło: PKL
WPodróży: Niemcy Północne, czyli idealny pomysł na weekendowy wyjazd cz. I
W artykule znajdują się linki i boksy z produktami naszych partnerów. Wybierając je, wspierasz nasz rozwój.