Kolej transportem przyszłości
Kolej jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu zbiorowego. Czy wiedziałeś, że pociągi charakteryzują się ponad 3 razy mniejszą emisją CO2 niż transport drogowy i ponad 8 razy mniejszą niż lotniczy? To sprawia, że kolej może śmiało zostać nazwana transportem przyszłości.
Z ostatnich danych przedstawionych przez naszego narodowego przewoźnika - PKP Intercity - wynika, że wybierając pociągi PKP Intercity zamiast transportu drogowego, tylko w 2020 r. Polacy przyczynili się do mniejszej o 333 tys. ton emisji dwutlenku węgla do atmosfery.
Jeszcze bardziej eko?
PKP Intercity kładzie duży nacisk na działania proekologiczne, m.in. poprzez realizację największej w historii spółki strategii inwestycyjnej. Wydatki w tym zakresie do 2023 r. sięgną łącznie 7 mld zł i będą związane zarówno z zakupem i modernizacją taboru, jak również przebudową 16 bocznic kolejowych w całej Polsce. Te nowoczesne zaplecza techniczne oznaczają przede wszystkim mniejszą emisję spalin, hałasu i substancji szkodliwych do otoczenia. Ponadto planowane jest wykorzystanie paneli fotowoltaicznych do pokrycia częściowego zapotrzebowania na energię elektryczną. Plan inwestycji PKP Intercity do 2023 r. uwzględnia inwestycje infrastrukturalne warte ponad 715,5 mln zł.
Już teraz spółka korzysta z 60 elektrycznych zespołów trakcyjnych, które są cichsze od pozostałych pociągów, zostały zaprojektowane także z myślą o ochronie środowiska i zbudowane z ekologicznych, podlegających recyklingowi materiałów. Ponadto system odzyskiwania energii sprawia, że pociągi mogą oddawać do sieci trakcyjnej energię wytworzoną podczas hamowania. Tego typu pociągów w spółce w najbliższych latach przybędzie. Obecnie w siedleckim zakładzie Stadler Polska trwa produkcja pierwszego elektrycznego zespołu trakcyjnego FLIRT dla PKP Intercity. Pojazd powstaje w ramach wartej ponad miliard złotych brutto umowy, podpisanej w zeszłym roku i obejmującej wyprodukowanie łącznie 12 takich nowoczesnych składów dla przewoźnika. Flotę PKP Intercity wzmocni także 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74, których modernizacją zajmuje się konsorcjum spółek Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego "Mińsk Mazowiecki" oraz PESA Bydgoszcz.
Nowoczesne i bardziej ekologiczne są także zmodernizowane lokomotywy serii SM/SU42 oraz nowe lokomotywy SU160, które posiadają silniki spełniające nowe normy emisji spalin, dzięki czemu w znaczny sposób ograniczana jest emisja cząstek stałych czy tlenków azotu do atmosfery.
Inwestycja w efektywność energetyczną
W lipcu 2020 r. PKP Intercity zakończyło proces opomiarowania swojego taboru. Układy pomiaru energii elektrycznej prądu stałego zainstalowane zostały na ponad 300 pojazdach przewoźnika - lokomotywach i elektrycznych zespołach trakcyjnych. Liczniki mają ograniczyć zużycie energii trakcyjnej. Urządzenia pozwolą na wykonanie pełnej analizy energochłonności wybranych tras, jak również wykorzystywanego taboru. To oznacza, że PKP Intercity będzie mogło w ten sposób oceniać rzeczywiste zużycie prądu oraz wskazać potencjalne obszary obniżenia jego zużycia. Dzięki temu przewoźnik zapłaci za tę energię, którą faktycznie zużywa, a nie za szacunki jej zużycia. Spółka szacuje roczne kilkuprocentowe oszczędności wolumenu energii trakcyjnej. W umowie z dostawcą energii elektrycznej zawarto zapisy umożliwiające rozliczanie energii elektrycznej oddawanej przez pojazdy kolejowe do sieci trakcyjnej. To dodatkowo pozwoli na redukcję kosztów zakupu energii trakcyjnej, a samo oszczędzanie energii pośrednio przyczyni się do ochrony środowiska naturalnego.
Uzupełnieniem tych działań jest rozpoczęty w tym roku projekt, w ramach którego zostaną wypracowane techniki prowadzenia pociągu, tzw. ekodrivingu, pozwalające na obniżenie ilości zużywanej energii elektrycznej przez składy typu EZT.