Kolej transportem przyszłości

Kolej jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu zbiorowego. Czy wiedziałeś, że pociągi charakteryzują się ponad 3 razy mniejszą emisją CO2 niż transport drogowy i ponad 8 razy mniejszą niż lotniczy? To sprawia, że kolej może śmiało zostać nazwana transportem przyszłości.

PKP Intercity
Źródło zdjęć: © materiały partnera

Z ostatnich danych przedstawionych przez naszego narodowego przewoźnika - PKP Intercity - wynika, że wybierając pociągi PKP Intercity zamiast transportu drogowego, tylko w 2020 r. Polacy przyczynili się do mniejszej o 333 tys. ton emisji dwutlenku węgla do atmosfery.

Jeszcze bardziej eko?

PKP Intercity kładzie duży nacisk na działania proekologiczne, m.in. poprzez realizację największej w historii spółki strategii inwestycyjnej. Wydatki w tym zakresie do 2023 r. sięgną łącznie 7 mld zł i będą związane zarówno z zakupem i modernizacją taboru, jak również przebudową 16 bocznic kolejowych w całej Polsce. Te nowoczesne zaplecza techniczne oznaczają przede wszystkim mniejszą emisję spalin, hałasu i substancji szkodliwych do otoczenia. Ponadto planowane jest wykorzystanie paneli fotowoltaicznych do pokrycia częściowego zapotrzebowania na energię elektryczną. Plan inwestycji PKP Intercity do 2023 r. uwzględnia inwestycje infrastrukturalne warte ponad 715,5 mln zł.

Już teraz spółka korzysta z 60 elektrycznych zespołów trakcyjnych, które są cichsze od pozostałych pociągów, zostały zaprojektowane także z myślą o ochronie środowiska i zbudowane z ekologicznych, podlegających recyklingowi materiałów. Ponadto system odzyskiwania energii sprawia, że pociągi mogą oddawać do sieci trakcyjnej energię wytworzoną podczas hamowania. Tego typu pociągów w spółce w najbliższych latach przybędzie. Obecnie w siedleckim zakładzie Stadler Polska trwa produkcja pierwszego elektrycznego zespołu trakcyjnego FLIRT dla PKP Intercity. Pojazd powstaje w ramach wartej ponad miliard złotych brutto umowy, podpisanej w zeszłym roku i obejmującej wyprodukowanie łącznie 12 takich nowoczesnych składów dla przewoźnika. Flotę PKP Intercity wzmocni także 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74, których modernizacją zajmuje się konsorcjum spółek Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego "Mińsk Mazowiecki" oraz PESA Bydgoszcz.

Nowoczesne i bardziej ekologiczne są także zmodernizowane lokomotywy serii SM/SU42 oraz nowe lokomotywy SU160, które posiadają silniki spełniające nowe normy emisji spalin, dzięki czemu w znaczny sposób ograniczana jest emisja cząstek stałych czy tlenków azotu do atmosfery.

Inwestycja w efektywność energetyczną

W lipcu 2020 r. PKP Intercity zakończyło proces opomiarowania swojego taboru. Układy pomiaru energii elektrycznej prądu stałego zainstalowane zostały na ponad 300 pojazdach przewoźnika - lokomotywach i elektrycznych zespołach trakcyjnych. Liczniki mają ograniczyć zużycie energii trakcyjnej. Urządzenia pozwolą na wykonanie pełnej analizy energochłonności wybranych tras, jak również wykorzystywanego taboru. To oznacza, że PKP Intercity będzie mogło w ten sposób oceniać rzeczywiste zużycie prądu oraz wskazać potencjalne obszary obniżenia jego zużycia. Dzięki temu przewoźnik zapłaci za tę energię, którą faktycznie zużywa, a nie za szacunki jej zużycia. Spółka szacuje roczne kilkuprocentowe oszczędności wolumenu energii trakcyjnej. W umowie z dostawcą energii elektrycznej zawarto zapisy umożliwiające rozliczanie energii elektrycznej oddawanej przez pojazdy kolejowe do sieci trakcyjnej. To dodatkowo pozwoli na redukcję kosztów zakupu energii trakcyjnej, a samo oszczędzanie energii pośrednio przyczyni się do ochrony środowiska naturalnego.

Uzupełnieniem tych działań jest rozpoczęty w tym roku projekt, w ramach którego zostaną wypracowane techniki prowadzenia pociągu, tzw. ekodrivingu, pozwalające na obniżenie ilości zużywanej energii elektrycznej przez składy typu EZT.

Artykuł sponsorowany
Wybrane dla Ciebie
Skontrolowali pływające hoteli w Egipcie. Aż osiem nie nadawało się do wypłynięcia
Skontrolowali pływające hoteli w Egipcie. Aż osiem nie nadawało się do wypłynięcia
Lawina rezerwacji przez... pierwszy śnieg. W tym terminie nie ma już prawie żadnych miejsc
Lawina rezerwacji przez... pierwszy śnieg. W tym terminie nie ma już prawie żadnych miejsc
"Trupia Czaszka" na sprzedaż. Licytacja od 4,5 mln zł
"Trupia Czaszka" na sprzedaż. Licytacja od 4,5 mln zł
Najbardziej odizolowany "Pępek Świata". Odkryto nowe fakty o słynnych rzeźbach
Najbardziej odizolowany "Pępek Świata". Odkryto nowe fakty o słynnych rzeźbach
Tak świętują Andrzejki na Kanarach. Nietypowe tradycje
Tak świętują Andrzejki na Kanarach. Nietypowe tradycje
Nietypowa akcja ratunkowa. Ze świątecznego wydarzenia uciekł renifer
Nietypowa akcja ratunkowa. Ze świątecznego wydarzenia uciekł renifer
Zapomniana tradycja ożyła w polskim mieście. Mateczki wychodzą na ulice
Zapomniana tradycja ożyła w polskim mieście. Mateczki wychodzą na ulice
Problem w polskich lasach. "Jeżeli trend się utrzyma, mogą praktycznie zniknąć"
Problem w polskich lasach. "Jeżeli trend się utrzyma, mogą praktycznie zniknąć"
Cyklon na rajskiej wyspie. Co najmniej 334 osoby zginęły, a liczba wciąż rośnie
Cyklon na rajskiej wyspie. Co najmniej 334 osoby zginęły, a liczba wciąż rośnie
W końcu się doczekaliśmy. Rewolucja w PKP Intercity
W końcu się doczekaliśmy. Rewolucja w PKP Intercity
Przyciągają tłumy turystów. Ceny podobne jak w Polsce
Przyciągają tłumy turystów. Ceny podobne jak w Polsce
Takich tłumów na placu Defilad nie było od lat. "Walczyłam o życie w labiryncie stoisk"
Takich tłumów na placu Defilad nie było od lat. "Walczyłam o życie w labiryncie stoisk"
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥