Lake Pontchartrain Causeway znów najdłuższym mostem świata?
Most Lake Pontchartrain Causeway był ogromnym osiągnięciem inżynierów, nie tylko z powodu jego zadziwiającej długości, ale także ze względu na innowacyjną technikę budowy - począwszy od sposobu tworzenia elementów, aż po ich montaż. Przez kilka lat trwał spór o to, czy konstrukcja faktycznie utraciła tytuł najdłużej na świecie na rzecz nowo wybudowanego mostu w Chinach, jednak ostatecznie udało się znaleźć rozwiązanie, które zadowoliło obie strony konfliktu.
Most Lake Pontchartrain Causeway, Nowy Orlean
Lake Pontchartrain Causeway prowadzi przez jezioro Pontchartrain w stanie Luizjana w Stanach Zjednoczonych. Konstrukcja ma długość 38,4 km i składa się z dwóch równoległych dwujezdniowych nitek oddalonych od siebie o ok. 24 metry. Są osadzone na ponad 9 tysiącach pali i połączone 7 zjazdami przeznaczonymi dla pojazdów ratunkowych. Każdego dnia przez most przejeżdża ok. 30 tys. samochodów. Nazwa Pontchatrain wzięła się od nazwiska ministra finansów Ludwika XIV, Hrabiego de Pontchatrain. Dowiedz się, jaka jest historia tej niezwykłej budowli!
Źródło: Amusing Planet/wg
Most Lake Pontchartrain Causeway, Nowy Orlean
Budowa pierwszej nitki rozpoczęła się w 1955 r., zaś po 14 miesiącach, 30 sierpnia 1956 r., nastąpiło jej otwarcie. Koszt inwestycji wyniósł 30,7 mln dolarów. Drugą część zaczęto stawiać w 1967 r. i udostępniono ją do ruchu po 20 miesiącach, dokładnie 10 maja 1969 r. Budowa tej części pochłonęła prawie 30 mln dolarów. Wszystkie elementy mostu były prefabrykowane w zakładach _ Louisiana Bridge Company’s _ w mieście Mandeville, które leży na północy jeziora Pontchartrain. Następnie montowano je na brzegu, załadowywano na barki i dowożono do miejsca tworzenia konstrukcji na jeziorze.
Most Lake Pontchartrain Causeway, Nowy Orlean
Budowa mostu umożliwiła szybki dojazd do Nowego Orleanu mieszkańcom północnego wybrzeża jeziora Pontchartrain i włączyła te osiedla do noworleańskiej aglomeracji. Konstrukcja łączy od południa Metairie, przedmieścia amerykańskiej metropolii ze zlokalizowanym na północnym brzegu Mandeville. Przejazd przez Causeway zawsze wiązał się z opłatą, jednak ze względu na tworzące się korki zrezygnowano z pobierania jej od kierowców jadących na północ, podwajając stawkę za podróż w drugim kierunku (do poziomu 3 dolarów). W sierpniu 2005 r. most został uszkodzony podczas ataku huraganu _ Katrina _. Uszkodzenia nie były jednak poważne i most został ponownie otwarty dla ruchu kilka miesięcy później.
Most Lake Pontchartrain Causeway, Nowy Orlean
Nowy Orlean otoczony jest jeszcze innymi niż innych Lake Pontchartrain Causeway przeprawami mostowymi. Jedna z nich, o nazwie_ Twin Spans _, znajduje się we wschodniej części miasta. To fragment autostrady międzystanowej I-10. W sumie na budowlę składają się cztery mosty, z których jeden pełni funkcję łącznika. Oprócz wymienionego wyżej obiektu, w mieście jest jeszcze wiele mniejszych, które prowadzą nad kanałami. Szczególnie efektowny jest przejazd autostradą I-10 w kierunku centrum, ze względu na szeroką panoramę miasta.
Nowy Orlean (fot. Tim Roberts Photography / Shutterstock.com)
Most Lake Pontchartrain Causeway, Nowy Orlean
Ponad 38 km długości przez lata dawało Causeway pierwsze miejsce na liście najdłuższych mostów zbudowanych nad wodą. W 2011 r. otwarto 42,5 kilometrowy, czyli o 4 km dłuższy obiekt o nazwie Qingdao Haiwan, który prowadzi przez zatokę Jiaozhou w Chinach. Jednak urzędnicy z Nowego Orleanu zwrócili uwagę, że część tej długości wynika z krzywizny konstrukcji. Rzeczywista odległość w linii prostej pomiędzy dwoma brzegami wynosi ok. 25 km. Po zgłoszeniu tego faktu do przedstawicieli _ księgi rekordów Guinnessa _, zmienili oni kwalifikacje mostów i obecnie Lake Pontchartrain Causeway jest _ najdłuższym mostem nad wodą w linii prostej _, natomiast Qingdao Haiwan jest _ najdłuższym mostem nad wodą o całkowitej długości _.
Źródło: Amusing Planet/wg