Najniebezpieczniejsze lotniska świata
Lądowanie w niektórych zakątkach świata może pozostać długo w pamięci ze względu na przepiękne widoki czy nietypowe warunki atmosferyczne. Czasem dzieje się tak za sprawą lotnisk, które dla pilotów są wyjątkowo wymagające. Oto 7 najniebezpieczniejszych portów lotniczych na świecie!
Miejsce 7. Port lotniczy Madera, Portugalia
Międzynarodowy port lotniczy na Maderze położony jest w odległości 2 km od Santa Cruz. Znajduje się w nietypowym miejscu - z jednej strony otoczony jest pasmem wysokich gór, a z drugiej oceanem. Został otwarty w 1964 roku i miał wówczas dwie drogi startowe. Złą sławę zyskał przez wypadek, który zdarzył się tu w 1977 roku - wydłużono wówczas pas startowy o 400 metrów. Do dziś port lotniczy Madera jest jednym z najniebezpieczniejszych lotnisk w Europie i mogą tu lądować jedynie najlepsi piloci. Nie zraża to turystów, którzy przybywają licznie na wyspę wiecznej wiosny - port obsługuje w sumie ok. 2 miliony pasażerów rocznie.
Licencja CC by Koshelyev, Wikimedia Commons
if/udm
Miejsce 6. Port lotniczy Kansai, Japonia
*Kansai International Airport *położone jest około 5 km od brzegów Honsiu i 38 km od miasta Osaka. Stanowi największe lotnisko zbudowane na sztucznej wyspie. Z lądem łączy je most o długości 3,7 kilometra. Kansai powstało na ogromnej platformie, która jest narażona na osiadanie gruntu. Podpora jest nieustannie monitorowana w celu wykluczenia jakichkolwiek nieprawidłowości. Dodatkowo jest narażone na trzęsienia ziemi i tajfuny.
Miejsce 5. Port lotniczy Juancho E. Yrausquin, Saba
Saba to jedna z rajskich wysp Karaibów, będąca oficjalnie gminą zamorską Holandii. Znajduje się tu jeden port lotniczy - lotnisko Juancho E. Yrausquin, które przez duże grono najlepszych pilotów i specjalistów uznawane jest za jedno z najtrudniejszych na świecie. Położone jest wśród charakterystycznych dla Saby wysokich wzgórz z jednej i stromych urwisk z drugiej strony. Nie ma tu miejsca na błędy - w razie nieuwagi pilota samolot może rozbić się o okoliczne wzniesienia albo wpaść do morza i roztrzaskać na przybrzeżnych skałach. O ogromnym niebezpieczeństwie decyduje także niebywale krótki pas startowy. Jego długość użytkowa wynosi jedynie 305 metrów, więc moment startu i lądowania wymaga od pilota najwyższego skupienia i wybitnych umiejętności.
Miejsce 4. Port lotniczy Gibaltar
W zestawieniu nie może także zabraknąć portu lotniczego Gibraltar, położonego ok. 500 metrów od centrum półwyspu. To jedyne lotnisko obsługujące terytorium zamorskie Wielkiej Brytanii. Znajduje się tu także unikalne w skali świata skrzyżowanie. Pas startowy przecięty jest bowiem drogą Winston Churchill Avenue, prowadzącą do przejścia granicznego z Hiszpanią. Na czas startu i lądowania samolotów ruch samochodowy jest oczywiście wstrzymany.
Miejsce 3. Port lotniczy Courchevel
Najwyżej położonym portem lotniczym w Europie jest lotnisko we francuskim *Courchevel *- Aérodrome de Courchevel, znajdujące się na wysokości 2008 m n.p.m. Alpejski kurort należy do najsłynniejszych ośrodków narciarskich we Francji. Trzykrotnie znajdowała się tutaj meta Tour de France, regularnie odbywają się zawody Pucharu Europy w narciarstwie alpejskimi i letnie Grand Prix w skokach narciarskich. Już sam widok pofalowanego pasa startowego może przyprawić o mdłości.
Miejsce 2. Port lotniczy Congonhas, Sao Paulo
Strach lądować także na lotnisku Congonhas w brazylijskim Sao Paulo. Znajduje się ono w bezpośrednim sąsiedztwie centrum miasta i stanowi główny port największych brazylijskich linii lotniczych: TAM Linhas Aereas, Gol Transportes Aereos i Varig. Jest wyjątkowo niebezpieczny, ponieważ posiada dwa stosunkowo krótkie pasy startowe o długości 1940 m i 1435 m. Ze względu na gęstą zabudowę największego miasta Brazylii, nie można ich przedłużyć. Czynnikiem utrudniającym pilotom lądowanie są także częste ulewne deszcze.
Miejsce 1. Stacja McMurdo
McMurdo to amerykańska stacja badawcza na południowym wybrzeżu Wyspy Rossa. To tu znajduje się główne lotnisko na Antarktydzie, dzięki któremu stacja jest zaopatrywana w sprzęt. Większość pilotów obsługujących loty w ten rejon twierdzi, że jest jednym z najtrudniejszych na świecie. Samoloty startują tutaj z lodowych pasów startowych. Gdy lód pęka, maszyny nie są w stanie wylądować w tym zakątku świata.
if/udm