Nowe połączenie na najbardziej zatłoczonej, wakacyjnej trasie. Turyści odetchną
Każdy, kto próbował się dostać w sezonie letnim na Półwysep Helski wie, że odcinek drogi pomiędzy Puckiem a Chałupami należy do najbardziej zatłoczonych w Polsce. Już wkrótce może się to zmienić za sprawą nowego połączenia.
Związek Powiatowo-Gminny Zatoki Puckiej w mediach społecznościowych poinformował, że podpisał umowę na zaprojektowanie i budowę nowego tramwaju wodnego. Projekt przewiduje budowę 50-osobowej jednostki, zasilanej wyłącznie energią elektryczną.
Nowy statek za trzy mln zł
Od 2026 r. tramwaj wodny będzie kursował po Zatoce Puckiej, między Puckiem, Swarzewem i Chałupami. Statek o wartości ponad trzy mln zł ma wybudować stocznia z Gdyni.
- Wiele lat temu podobna trasa była obsługiwana przez jednostkę o nazwie IWA. Wielu mieszkańców powiatu ją pamięta - powiedział w rozmowie z PAP przewodniczący związku Arkadiusz Gawrych. - Cztery lata temu wysłużona jednostka przestała kursować i nie została zastąpiona przez żadną inną. Dlatego teraz, po latach wracamy do tej trasy, która służyć będzie zarówno mieszkańcom, jak i turystom - zapowiedział.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Nad morzem już się zaczęło. Korki, tłumy na peronach. "Masakra"
Nad pełne morze bez korków
Dodał, że z Pucka będzie można dostać się nad pełne morze, bez konieczności stania w korkach. W drugą stronę turyści i mieszkańcy będą mogli przepłynąć z półwyspu do Pucka, by zwiedzić to miasto. Wyjaśnił też, że mieszkańcy i turyści od lat wysyłali zapytania do władz samorządów na temat powstania linii między tymi miastami.
- Doświadczenie innych, podobnych przedsięwzięć, jak np. linia na jeziorze Jamno (trasa Koszalin - Mielno) pokazuje, że tego typu sezonowy, regularny transport publiczny jest potrzebny - ocenił.
Łączny koszt zaprojektowania i zbudowania jednostki wyniesie ponad trzy mln zł, w tym 1,9 mln zł to dotacja jaką związek pozyskał z Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych. Wkład własny zapewnią samorządy - miasta Pucka, gminy Puck, gminy Władysławowo oraz powiatu puckiego.
Gawrych dodał, że jednostka w pierwszym roku działalności będzie kursowała od początku czerwca do połowy września, natomiast w kolejnych latach prawdopodobnie będzie uruchamiana w maju. Każdego dnia będą się odbywały trzy lub cztery kursy.
- Statek będzie cumował w istniejących przystaniach w Pucku, Swarzewie i Chałupach. Będą potrzebne jedynie drobne inwestycje w infrastrukturę - stwierdził Arkadiusz Gawrych.
Jednostkę wybuduje stocznia Alumilex z Gdyni.
- Ma ona doświadczenie w budowie podobnych jednostek, nawet większych - powiedział Gawrych i dodał, że w stoczni powstał m.in. tramwaj Julek, który od kilku lat pływa na trasie z Koszalina do Mielna.
Jak na razie nie są znane ceny przyszłych biletów na tramwaj wodny, choć w założeniu ma to być stosunkowo tani środek lokomocji. Dla porównania - za tramwaj wodny z Gdańska do Helu i z powrotem w minionym sezonie trzeba było zapłacić aż 155 zł.
Źródło: PAP, WP Turystyka