O czym należy pamiętać przed wyjazdem?
Coraz większa ilość rodaków decyduje się na urlop poza granicami naszego kraju. Jedni wolą wojaże na terenie Europy, inny natomiast wybierają dalekie kierunki wakacyjnie. Niezależnie od tego czy wybieramy się do naszego zachodniego sąsiada czy do Kenii musimy pamiętać o kilku najważniejszych rzeczach, które mogą nam się przydać w sytuacjach krytycznych podczas urlopu. O czym warto pamiętać przed i w trakcie zagranicznego wyjazdu? Oto dekalog mądrego turysty.
O czym należy pamiętać przed wyjazdem?
Coraz większa ilość rodaków decyduje się na urlop poza granicami naszego kraju. Jedni wolą wojaże na terenie Europy, inny natomiast wybierają dalekie kierunki wakacyjnie. Niezależnie od tego czy wybieramy się do naszego zachodniego sąsiada czy do Kenii musimy pamiętać o kilku najważniejszych rzeczach, które mogą nam się przydać w sytuacjach krytycznych podczas urlopu. O czym warto pamiętać przed i w trakcie zagranicznego wyjazdu? Oto dekalog mądrego turysty.
Pamiętaj, kto może doradzić i pomóc w dochodzeniu roszczeń
Europejskie Centrum Konsumenckie, gdy zagraniczne biuro podróży nie odpowie na reklamację;
• Urząd Lotnictwa Cywilnego, gdy lot jest opóźniony, odwołany lub odmówiono przyjęcia na pokład;
• wojewódzki urząd marszałkowski – kontrola biura podróży, gdy nie otrzymałeś odpowiedzi na reklamację dłużej niż 30 dni;
• rzecznik konsumentów w przypadku sporu z krajowym biurem podróży
Więcej info na:
www.konsument.gov.pl
Źródło:
Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce
Umowę zawieraj najlepiej na piśmie i przeczytaj uważnie, co podpisujesz
Jeżeli jedynym potwierdzeniem zawarcia umowy jest dowód zapłaty, postaraj się o foldery, ulotki, katalogi z opisem wycieczki. Zwróć też uwagę na zapisy o możliwości zmiany ceny przez biuro.
Jeśli zawarłeś umowę przez Internet – zapisz ją na swoim komputerze wraz z emailami.
Sprawdź na mapie położenie miejscowości i adres hotelu
Określenie „w pobliżu miasta/plaży” może oznaczać dystans 2km, a kusząco brzmiący „apartament z park view” to pokój z oknami wychodzącymi na parking.
Zwróć uwagę na standaryzację
Standard zakwaterowania jest określany według przepisów miejsca pobytu, dlatego 3* w Hiszpanii nie muszą równać się 3* we Włoszech. Jakość pokoi, wyżywienia, dodatkowe atrakcje i ewentualne dodatkowe odpłatności warto sprawdzić np. na stronie www hotelu.
Zadbaj o ubezpieczenie
Sprawdź zasady i zakres ubezpieczenia (np. do jakiej wysokości świadczeń upoważnia). Pamiętaj o Europejskiej Karcie Ubezpieczenia Zdrowotnego z NFZ i dowiedz się jak z niej korzystać.
Telefony kontaktowe miej zawsze pod ręką
Zapisz nazwisko i kontakt do rezydenta twojego biura podróży. Numery telefonów i adresy do ambasady lub konsulatu także mogą okazać się przydatne.
Sprawdź przewoźnika, pytaj o prawa pasażera
Przewoźnicy spoza Unii nie zawsze podlegają europejskim przepisom chroniącym pasażerów (przewoźnik z „czarnej listy” ma zakaz przewozów w ramach Wspólnoty). W razie problemów (np. opóźnienia, odwołania lotu) linie lotnicze zobowiązane są udzielić Ci informacji o Twoich prawach.
Colligafobia
Z tą fobią także nie jest łatwo żyć. Jak tu wyjechać na urlop, jeśli odczuwa się paniczny strach przed pakowaniem się? Nie jest ona aż tak uciążliwa, jak wspomniana wcześniej deversorafobia, bo cierpiących na colligafobię zawsze może spakować ktoś inny.
Reaguj na bieżąco
Uszkodzony lub opóźniony bagaż – wypełnij na lotnisku protokół nieprawidłowości bagażowej tzw. PIR i zachowaj jego kopię, następnie złóż reklamację w terminie;
Hotel inny niż w ofercie – zbieraj dokumentację (np. pisemne potwierdzenia od rezydenta);
Bankomat nie wydał pieniędzy, ale obciąży konto – zapisz dane bankomatu i zachowaj potwierdzenie, a reklamację złóż do banku, który wydał kartę;
Kupujesz produkt z gwarancją – sprawdź czy serwis gwarancyjny jest dostępny w Twoim kraju.
Zasięgnij informacji jak złożyć reklamację sprawnie i skutecznie
Wycieczka last minute i bilet kupiony w Internecie to pełnowartościowe oferty i również podlegają reklamacji – poszukaj wzorów (np. na stronach organizacji konsumenckich), pomocniczo skorzystaj z Tabeli Frankfurckiej, która ułatwi zdefiniowanie roszczenia wobec biura podróży lub przewoźnika.