Polacy szturmują biura podróży
Na początku roku wszyscy spodziewali się zupełnej zapaści na rynku zagranicznej turystyki czarterowej. Przepowiadano, że z powodu wzrostu kursów głównych walut Polacy wybiorą wakacje w kraju.
Na początku roku wszyscy spodziewali się zupełnej zapaści na rynku zagranicznej turystyki czarterowej. Przepowiadano, że z powodu wzrostu kursów głównych walut Polacy wybiorą wakacje w kraju.
Tymczasem zagraniczne wycieczki znów sprzedają się jak świeże bułeczki. Do tego stopnia, że biura podróży notują nie tylko wzrosty sprzedaży w porównaniu z poprzednimi miesiącami, ale i rok do roku.
Ostatnie tygodnie przyniosły blisko 40-proc. wzrost sprzedaży w porównaniu z analogicznym okresem 2008 roku. Przypuszczam, że to właśnie miesiące wakacyjne przyniosą w tym roku największą sprzedaż – mówi Magda Plutecka-Dydoń z Neckermanna.
W poprzednich latach poziom sprzedaży w poszczególnych miesiącach był zbliżony. O tym, że w branży turystycznej wreszcie drgnęło, są też przekonani inni touroperatorzy. W Exim Tours sprzedaż wycieczek w czerwcu zwiększyła się w porównaniu z analogicznym miesiącem roku poprzedniego o 25 proc.
W porównaniu do maja odnotowaliśmy 40-proc. wzrost. Tygodniowo dokonujemy 1,5 tys. rezerwacji – mówi Piotr Czorniej z Exim Tours.
U największego polskiego touroperatora – Triadzie – sprzedaż zagranicznych wycieczek w czerwcu zwiększyła się w porównaniu z majem aż o ponad 30 proc. Jak informuje Jacek Dąbrowski, dyrektor finansowy i ds. relacji inwestorskich Triady, jest ona także większa w zestawieniu rok do roku. Taki sam wzrost zanotowało Fly.pl.
Biura przyznają, że ożywienie popytu to efekt zmiennej pogody w kraju, która nie zachęca do wypoczynku w polskich kurortach. Do tego w tym roku plasują się one w grupie jednych z najdroższych w Europie. Za dwutygodniowy pobyt nad polskim morzem trzeba zapłacić o 1 tys. zł więcej w porównaniu z urlopem nad Morzem Śródziemnym czy Czerwonym.
Drugim powodem oblężenia biur podróży jest nowy trend wśród Polaków. Zamiast dwu, tylko tygodniowe wakacje, ale koniecznie poza domem i najlepiej za granicą. Dla Polaków wakacyjny wypoczynek dziś to nie luksus. To obowiązek, twierdzi "Metro".
Według najnowszych badań Pentoru aż 71 proc. Polaków chce wziąć w te wakacje urlop. Coraz mniej osób będzie spędzać urlopu w domu. Podczas gdy w zeszłym roku nie wyjeżdżało 48 proc. urlopowiczów, to w tym pozostać w domu chce tylko 40 proc. badanych. Najmniej od 10 lat. Za granicę zamierza wyjechać 19 proc. turystów. To o dwa proc. więcej niż przed rokiem, gdy za euro płaciliśmy niewiele ponad 3 złote.
Patrycja Otto
Z czego wynika tendencja do korzystania z ofert all inclusive? Z jakich powodów jednak ten rok i tak będzie zdecydowanie gorszy od ubiegłego dla polskiej branży turystycznej ?
Gazeta Prawna w internecie www.gazetaprawna.pl