LudziePolski jednoosobowy pojazd podwodny

Polski jednoosobowy pojazd podwodny

Zadaniem pojazdu było dostarczenie ekipy płetwonurków-dywersantów pod wodą w sposób skryty jak najbliżej celu. Błotniak mógł dodatkowo holować po bokach 2 nurków, mógł też ciągnąć za sobą hol z orczykiem, którego trzymała się grupa trzech płetwonurków lub do którego były podczepione dwie kontaktowe miny kotwiczne.

Polski jednoosobowy pojazd podwodny

1 / 8

Polski jednoosobowy pojazd podwodny

Obraz
© Arch. GAM/Magazyn Nurkowanie

Zadaniem pojazdu było dostarczenie ekipy płetwonurków-dywersantów pod wodą w sposób skryty jak najbliżej celu. Błotniak mógł dodatkowo holować po bokach 2 nurków, mógł też ciągnąć za sobą hol z orczykiem, którego trzymała się grupa trzech płetwonurków lub do którego były podczepione dwie kontaktowe miny kotwiczne.

2 / 8

Polski jednoosobowy pojazd podwodny

Obraz
© Arch. GAM/Magazyn Nurkowanie

Błotniak - eksponat w MW RP w Gdyni. Pojazd remontowany przez Stowarzyszenie GAM „Błotniak”

3 / 8

Polski jednoosobowy pojazd podwodny

Obraz
© Arch. GAM/Magazyn Nurkowanie

Błotniak - egzemplarz znajdujący się na terenie OSNiP WP w Gdyni

4 / 8

Polski jednoosobowy pojazd podwodny

Obraz
© Arch. GAM/Magazyn Nurkowanie

Przeznaczenie pojazdu (podwodna dywersja):

- Podkładanie ładunków wybuchowych pod kadłuby jednostek pływających

- Niszczenie portowych instalacji podwodnych

- Stawianie zapór minowych

- Transport grup dywersyjnych

- Działania rozpoznawcze

5 / 8

Polski jednoosobowy pojazd podwodny

Obraz
© Arch. GAM/Magazyn Nurkowanie

Pojazd typu „mokrego”. Płetwonurek znajdował się w pozycji leżącej. Pojazd pod opieką GAM

6 / 8

Polski jednoosobowy pojazd podwodny

Obraz
© A. Ostasz/Magazyn Nurkowanie

Dane taktyczno-techniczne

- Masa 700 kg

- Masa bojowa 820 kg

- Zanurzenie do 50 metrów

- Zasięg 25 km

- Prędkość marszowa 1,5 m/s

7 / 8

Polski jednoosobowy pojazd podwodny

Obraz
© A. Ostasz/Magazyn Nurkowanie

Pojazd po latach odrodził się jak feniks z popiołów dzięki inicjatywie Mariusza Szymańskiego, który za własne pieniądze budował go w wolnym czasie, kosztem czasu swojej rodziny. To właśnie dzięki jego modernizacjom obecnie pojazd jest całkowicie sprawny i może z powodzeniem być używany pod wodą.

8 / 8

Polski jednoosobowy pojazd podwodny

Obraz
© M. Rembis/Magazyn Nurkowanie
muzeumwarszawakonkurs
Komentarze (0)