Polski jednoosobowy pojazd podwodny
Zadaniem pojazdu było dostarczenie ekipy płetwonurków-dywersantów pod wodą w sposób skryty jak najbliżej celu. Błotniak mógł dodatkowo holować po bokach 2 nurków, mógł też ciągnąć za sobą hol z orczykiem, którego trzymała się grupa trzech płetwonurków lub do którego były podczepione dwie kontaktowe miny kotwiczne.
Polski jednoosobowy pojazd podwodny
Zadaniem pojazdu było dostarczenie ekipy płetwonurków-dywersantów pod wodą w sposób skryty jak najbliżej celu. Błotniak mógł dodatkowo holować po bokach 2 nurków, mógł też ciągnąć za sobą hol z orczykiem, którego trzymała się grupa trzech płetwonurków lub do którego były podczepione dwie kontaktowe miny kotwiczne.
Polski jednoosobowy pojazd podwodny
Błotniak - eksponat w MW RP w Gdyni. Pojazd remontowany przez Stowarzyszenie GAM „Błotniak”
Polski jednoosobowy pojazd podwodny
Błotniak - egzemplarz znajdujący się na terenie OSNiP WP w Gdyni
Polski jednoosobowy pojazd podwodny
Przeznaczenie pojazdu (podwodna dywersja):
- Podkładanie ładunków wybuchowych pod kadłuby jednostek pływających
- Niszczenie portowych instalacji podwodnych
- Stawianie zapór minowych
- Transport grup dywersyjnych
- Działania rozpoznawcze
Polski jednoosobowy pojazd podwodny
Pojazd typu „mokrego”. Płetwonurek znajdował się w pozycji leżącej. Pojazd pod opieką GAM
Polski jednoosobowy pojazd podwodny
Dane taktyczno-techniczne
- Masa 700 kg
- Masa bojowa 820 kg
- Zanurzenie do 50 metrów
- Zasięg 25 km
- Prędkość marszowa 1,5 m/s
Polski jednoosobowy pojazd podwodny
Pojazd po latach odrodził się jak feniks z popiołów dzięki inicjatywie Mariusza Szymańskiego, który za własne pieniądze budował go w wolnym czasie, kosztem czasu swojej rodziny. To właśnie dzięki jego modernizacjom obecnie pojazd jest całkowicie sprawny i może z powodzeniem być u żywany pod wodą.