W PodróżyW USA odwołano część lotów. Wszystko przez sieć 5G

W USA odwołano część lotów. Wszystko przez sieć 5G

Linie lotnicze w Stanach Zjednoczonych odwołały do środowego popołudnia (19 stycznia) ponad 250 lotów. Przyczyną były obawy o bezpieczeństwo w związku z wprowadzaniem przez operatorów telekomunikacyjnych usług w standardzie 5G, które mogą zakłócać pracę wysokościomierzy samolotów.

Sieć 5G może zakłócać pracę samolotów
Sieć 5G może zakłócać pracę samolotów
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | ©ronstik - stock.adobe.com
Monika Sikorska

20.01.2022 07:56

Międzynarodowe linie lotnicze podeszły do problemu 5G na różne sposoby, np. Emirates odwołały większość swoich połączeń, a Air France pracują, jak dawniej. Liczba odwołań lotów była jednak znacznie mniejsza niż się tego spodziewano.

Sieć 5G może zakłócać pracę wysokościomierzy radiowych

Stowarzyszenie amerykańskich przewoźników lotniczych ogłosiło, że anulowano mniej lotów, ponieważ operatorzy telekomunikacyjni AT&T i Verizon zgodzili się na czasowe ograniczenia wprowadzania technologii 5G na lotniskach, do momentu, gdy agencje rządowe i linie lotnicze wypracują długoterminowe rozwiązania.

Jak podaje agencja AP, sieci AT&T i Verizona wykorzystują do nowej usługi częstotliwości, które są zbliżone do tych używanych przez wysokościomierze radiowe, które pomagają w lądowaniu maszyn w warunkach słabej widoczności.

Federalna Agencja Lotnictwa (FAA), która zajmuje się nadzorem nad ruchem lotniczym, ostrzegła o potencjalnych problemach niektórych samolotów, co skłoniło firmy telekomunikacyjne do zawieszenia we wtorek uruchamianie sieci 5G wokół niektórych lotnisk.

Sygnał sieci 5 G w USA ma mocniejszy sygnał niż w innych krajach

FAA indywidualnie ocenia możliwości każdego typu samolotu do operowania w pobliżu sieci 5G. Do środy zezwolono na wykonywanie lądowań na lotniskach z 5G modelom, które w sumie stanowią 62 proc. samolotów pasażerskich w USA.

Sieci 5G wprowadzono już w kilkudziesięciu innych państwach świata, jednak system używany w USA ma mocniejszy sygnał, a jego częstotliwość jest bliższa tej używanej przez urządzenia pokładowe samolotów. Ma również inny kąt ustawienia anten.

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) przekazała, że nie zaobserwowała żadnych incydentów spowodowanych zakłóceniami związanymi z siecią 5G.

Źródło artykułu:PAP
w podróżyusalinie lotnicze
Zobacz także
Komentarze (7)