Trwa ładowanie...

Wakacje 2022. Technologia RFID sprawi, że bagaż już nigdy więcej nie zaginie. W tle projekt Polaków

Wakacje 2022 tuż-tuż. Oprócz pięknej pogody i atrakcyjnego kierunku, dla każdego spragnionego odpoczynku ważny jest spokój. Bo kto chciałby w drodze na urlop pod palmami np. zgubić walizkę? Na szczęście istnieje technologia RFID, która pozwala liniom lotniczym i lotniskom praktycznie do zera zminimalizować takie ryzyko. Liderem jej wdrażania w Europie jest polska firma Hadatap.

Share
Odbiór bagażu na lotnisku Odbiór bagażu na lotnisku Fot: Ying Feng Johansson
d3k9k0h

Twórcy tej polskiej, powstałej w 2006 roku firmy postanowili wykorzystać i rozwinąć potencjał drzemiący w mało wtedy znanej technologii RFID (ang. Radio Frequency Identification), wykorzystującej do identyfikacji fale radiowe.

- Po raz pierwszy zastosowano ją podczas II Wojny Światowej do rozpoznawania samolotów (wróg czy przyjaciel). Pierwsze komercyjne użycie miało miejsce dopiero w latach 70. ubiegłego wieku, ale przełom istotny z punktu widzenia naszej firmy nastąpił w 2005 roku. Właśnie wtedy organizacja GS1 odpowiedzialna za standaryzowanie m.in. kodów kreskowych, zdecydowała o utworzeniu standardu UHF (ang. Ultra High Frequency). Fale ultra wysokiej częstotliwości dały nam nowe niesamowite możliwości. Tu w Polsce, ale nie tylko dla Polski – mówi Artur Czarzyński, prezes Hadatap Sp. z o.o.

Hadatap jest dziś krajowym liderem, jeżeli chodzi o know-how i system wdrażania RFID. Jako jedyna firma w Polsce należy do organizacji, które standaryzują tę nowoczesną technologię na świecie (GS1 oraz RAIN RFID). Współpracuje z instytutami badawczymi (m.in. z Poznańskim Instytutem Technologicznym) oraz z naukowcami (m.in. z Politechniki Warszawskiej).

d3k9k0h

Nowa jakość dla lotnictwa

Technologia RFID to nie tylko wymierne zyski dla gospodarek, firm czy konsumentów. To także niezwykle istotny aspekt bezpieczeństwa. RFID można wykorzystać na przykład do kontroli pracowników w wyznaczonych strefach. Przykładowo – w dużym zakładzie pracy, gdzie zatrudnionych jest ponad 500 osób na jednej zmianie, każda ma swój tag RFID np. w formie opaski. Dzięki temu w razie ewakuacji możemy szybko sprawdzić - czy wszystkie osoby znajdują się w strefie bezpieczeństwa, a jeśli nie, to kogo należy szukać. RFID to także spore udogodnienia dla lotnictwa, które dostrzegają polscy liderzy branży – Lotnisko Chopina i LOT.

Zgodnie z dyrektywą nr 753 Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych IATA (którego członkiem są m.in. Polskie Linie Lotnicze LOT) tę technologię stosuje się do znakowania bagażu, co ma na celu wyeliminowanie pomyłek przy załadunkach oraz pełne zautomatyzowanie sortowni lotniskowych.

- Z technologii RFID korzystamy w magazynie tzw. wcześnie odprawionego bagażu, czyli Early Baggage Storage – EBS. Czujniki RFID umieszczone są na tackach systemu BTS (Baggage Tray System). Dzięki temu można bezpiecznie przetransportować bagaż do magazynu i w razie potrzeby bardzo szybko go odnaleźć, by przekazać do umieszczenia w samolocie. Atutem EBS jest również możliwość dostępu do każdego bagażu osobno bez konieczności opróżnienia całej linii, jak miało to miejsce wcześniej – mówi WP Piotr Rudzki z Biura Prasowego Lotniska Chopina w Warszawie.

d3k9k0h

Zalety RFID dostrzega również narodowy przewoźnik.

Kokpit samolotu
Kokpit samolotuFot: PLL LOT

- Technologia RFID wykorzystywana jest szeroko w lotnictwie. Głównym jej zadaniem jest usprawnienie procesów: na przykład kamizelki ratunkowe mogą być dzięki technologii RFID automatycznie zliczane przed każdym lotem, co skraca czas przygotowania samolotu do kolejnego rejsu. To samo tyczy się na przykład sprzętu kateringowego. Linie lotnicze które wykonują operacje do portów w których jest on wymieniany, mogą łatwo śledzić - gdzie się on w danym momencie znajduje i w ten sposób optymalizować jego ilość w poszczególnych kuchniach – tłumaczy WP Krzysztof Moczulski, rzecznik prasowy Polskich Linii Lotniczych LOT.

Samolot LOT-u
Samolot LOT-uFot: PLL LOT

Chip i 100 proc. skuteczności

Przedmioty znakuje się specjalnymi identyfikatorami RFID (etykiety, karty, tagi, breloczki, opaski), zawierającymi chip z danymi oraz antenę, która pozwala na komunikację i zasilanie taga z czytnikiem. Stosowany przez Hadatap standard zwany RAIN RFID pozwala na identyfikację otagowanych przedmiotów z odległości nawet kilkudziesięciu metrów. Ponadto technologia ta daje możliwość odczytu wielu rzeczy jednocześnie, co pozwala oszczędzić czas potrzebny na rozpoznawanie np. konkretnych towarów.

d3k9k0h

- Operujemy technologią, której skuteczność – co potwierdzają testy – wynosi aż 99,5-100 proc. Ułatwiamy dzięki niej życie i pozwalamy na osiąganie większych zysków. Weźmy przykład - dzięki RAIN RFID możemy w magazynie dokonać inwentaryzacji w czasie rzeczywistym. Mamy podgląd stanu magazynowego "na żywo", nawet jeśli jego powierzchnia przekracza 30 tys. m kw. Bez tej technologii przegląd takiej przestrzeni mógłby trwać nieprzerwanie wiele dni, nigdy nie dając 100 proc. efektu. RFID to pełna przejrzystość procesów, kontrola, dokładność, eliminacja błędów i wydajność – tłumaczy Artur Czarzyński z Hadatap.

Hadatap ma na koncie realizację ponad 150 dużych projektów RFID, m.in. dla multienergetycznego koncernu PKN Orlen S.A. (znakowanie kolejowych cystern paliwowych) czy bibliotek Uniwersytetu Jagiellońskiego (tagowanie zbiorów). Ostatnio do listy klientów dołączył narodowy operator pocztowy Poczta Polska.

Technologia oferowana przez Hadatap to także bezpieczne i szybkie: znakowanie zwierząt, kontrola dostępu, płatności zbliżeniowe, bezobsługowe szlabany i bramy parkingowe, czy możliwość robienia zakupów tylko poprzez wrzucanie produktów do specjalnego pojemnika. Bez konieczności długiego procesu skanowania czy wpisywania numerów kodów kreskowych.

d3k9k0h
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3k9k0h
d3k9k0h