Zaskakujące dane dotyczące czerwcówki. Zakopane nie jest liderem
Za niecały miesiąc - w związku z wypadającym 19 czerwca Bożym Ciałem - czeka nas kolejny długi weekend w tym roku. Wyjątkowo późna czerwcówka wpłynęła na wybory Polaków - numerem jeden nie jest standardowo Zakopane, a kierunek nadmorski. Chętnie też skłaniamy się do kierunków zagranicznych, ale bliskich.
Na niecały miesiąc przed długim weekendem czerwcowym widać już, że w tym roku trendy są ciut inne niż standardowo. Czerwcówka zazwyczaj wypada wcześniej - na przełomie maja i czerwca, a wtedy turyści chętniej decydują się na góry. W tym sezonie też są one popularne, jednak na prowadzenie wysuwa się kierunek nadmorski.
Hity czerwcówki 2025
Z danych Nocowanie.pl wynika, że na ten moment największym zainteresowaniem cieszą się: Kołobrzeg (4,98 proc.), Zakopane (4,67 proc.) i Gdańsk (4,36 proc.).
Kołobrzeg uchodzi za największe uzdrowisko w Polsce. Samych sanatoriów jest tu prawie 30, z łączną liczbą łóżek ok. 6,5 tys. Zakłady lecznicze korzystają ze źródeł wody mineralnej oraz pokładów borowiny, przynosząc ukojenie pacjentom zmagającym się m.in. z chorobami dróg oddechowych, układu krążenia i stawów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Idealne miejsce w Polsce na urlop o każdej porze roku
Poza obiektami uzdrowiskowymi w Kołobrzegu znajdziemy wiele luksusowych hoteli, w większości z rozbudowanym zapleczem spa, ale także skromniejszych pensjonatów i kwater na każdą kieszeń.
W mieście do dyspozycji turystów są trzy kąpieliska – plaża Zachodnia, plaża Centralna i plaża Wschodnia. Łącznie zajmują jedynie 600-metrowy odcinek wybrzeża. Warto wybrać się do Grzybowa (7 km od centrum) albo do Dźwirzyna (14 km). Obie miejscowości znajdują się na terenie gminy Kołobrzeg i mogą pochwalić się Błękitną Flagą, gwarantującą świetną jakość wody. Kąpielisko w Grzybowie otrzymało Błękitną Flagę, prestiżowe międzynarodowe wyróżnienie w 2019 r. już siódmy raz z rzędu.
Czytaj więcej: Kołobrzeg. Najbardziej popularny nadmorski kurort w Polsce
W pierwszej dziesiątce najpopularniejszych kierunków na czerwcówkę są także: Karpacz (4,36 proc.), węgierskie Hajdúszoboszló (3,12 proc.), Kraków (3,12 proc.), Władysławowo (2,8 proc.), węgierski Eger (2,8 proc.), Szklarska Poręba (2,49 proc.) i Krynica-Zdrój (2,49 proc.).
- Analiza rezerwacji na długi weekend czerwcowy pokazuje wyraźne preferencje Polaków. Najczęściej wybierają oni popularne kurorty nad morzem i w górach, takie jak Kołobrzeg, Zakopane czy Karpacz - mówi Karol Wiak z Nocowanie.pl. - Coraz mocniej widoczny jest również trend wyjazdów zagranicznych – szczególnie do węgierskich miejscowości uzdrowiskowych, takich jak Hajdúszoboszló i Eger.
Ceny w kurortach górskich i nadmorskich są zbliżone - średnio za osobę za dobę płacimy ok. 100-120 zł. W Kołobrzegu jest to 113 zł, w Zakopanem 100 zł, a w Gdańsku 102 zł.
Cenowo od polskich odbiegają za to węgierskie kurorty. W Hajdúszoboszló za osobę za noc płacimy 209 zł, a w Egerze nawet 258 zł.
Polacy planują wyjechać na średnio 3,47 dnia, czyli biorąc jeden dzień urlopu, wykorzystać cztery dni długiego weekendu.
- Średnia wartość rezerwacji, przekraczająca 1200 zł, potwierdza, że turyści są skłonni inwestować w komfortowy wypoczynek, nawet na krótki wyjazd - mówi Karol Wiak. - Dominacja rezerwacji na 3–4 noce wskazuje na typowy model "wydłużonego weekendu" – maksymalne wykorzystanie dni wolnych bez konieczności brania dłuższego urlopu - dodaje.
Klienci Nocowanie.pl najchętniej wybierają apartamenty, co według eksperta sugeruje, że podróżni cenią prywatność, elastyczność i większą przestrzeń – szczególnie w przypadku wyjazdów rodzinnych. Z drugiej strony popularność pensjonatów, domków i hoteli również pozostaje na wysokim poziomie, co świadczy o zróżnicowanych oczekiwaniach turystów.
- Z punktu widzenia branży, wyniki te potwierdzają, że czerwcówka pozostaje jednym z kluczowych momentów sezonu turystycznego, a dobrze widoczne trendy (np. wzrost zainteresowania Węgrami czy silna pozycja apartamentów) mogą być wskazówką przy planowaniu oferty i promocji na kolejne lata - podkreśla Wiak.