Atrakcje Pomorza Zachodniego - Nadmorska Kolej Wąskotorowa
W położonej o ok. 43 km od Kołobrzegu Pogorzelicy rozpoczyna się szlak Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej. Zapewniająca wiele emocji podróż kolejką, ciągnącą otwarte wagony, wiedzie przez Niechorze, Rewal aż do Trzęsacza. Można także wybrać kierunek Pogorzelica - Gryfice.
Nadmorska Kolej Wąskotorowa to jedna z trzech czynnych, publicznych kolei wąskotorowych w Polsce, wykorzystujących rozstaw szyn o szerokości 1000 mm oraz jedyna w Europie poruszająca się po odnowionych, wąskich torach.
W położonej o ok. 43 km od Kołobrzegu Pogorzelicy rozpoczyna się szlak Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej. Zapewniająca wiele emocji podróż kolejką, ciągnącą otwarte wagony, wiedzie przez Niechorze, Rewal aż do Trzęsacza. Można także wybrać kierunek Pogorzelica - Gryfice. Nadmorska Kolej Wąskotorowa to jedna z trzech czynnych, publicznych kolei wąskotorowych w Polsce, wykorzystujących rozstaw szyn o szerokości 1000 mm oraz jedyna w Europie poruszająca się po odnowionych, wąskich torach.
Kolej po raz pierwszy wyruszyła w trasę w lipcu 1896 r. z Gryfic do Niechorza. Dynamiczny rozwój transportu szynowego na początku XX w. przyczynił się do rozwoju gospodarki Pomorza Zachodniego, usprawniając m.in. przewóz towarów pomiędzy poszczególnymi miejscowościami. Po II wojnie światowej kolej stała się mało rentowna i zaczęła podupadać. Ratunkiem miało być wpisanie Gryfickiej Kolei Dojazdowej do rejestru zabytków w połowie lat 90. XX w., jednak i to nie zmieniło jej złej sytuacji. Zarząd PKP początkowo zadecydował o likwidacji trasy, jednak wstrzymał się od tej decyzji, kiedy otrzymał ofertę kupna z Kenii. Ostatecznie kolej została uratowana przez samorząd gminy Rewal. W 2002 r. dyrekcja PKP wraz z Ministrem Skarbu podpisali umowę o nieodpłatnym przejęciu taboru wraz z całą infrastrukturą i trasą kolejową o długości 61 km. Kwestia remontu leżała odłogiem z powodu
braku wystarczających środków finansowych na przeprowadzenie prac, które pozwoliłby na uruchomienie kolei.
Szansa rozwoju pojawiła się w 2004 r. po wejściu Polski do Unii Europejskiej. Gmina Rewal otrzymała licencję na przewóz osób, a dzięki zdobyciu środków unijnych, mogła w 2009 r. przystąpić do rewitalizacji trasy kolejowej oraz taboru. Wyremontowano 10-kilometrowy odcinek pomiędzy przystankami Trzęsacz i Pogorzelica, wraz ze znajdującymi się na trasie zabytkowymi budynkami dworców w Niechorzu, Rewalu i Pogorzelicy. Zbudowano także nowe przystanki - Trzęsacz, Śliwino oraz Niechorze-Latarnia. W 2013 r. powołano spółkę Nadmorska Kolej Wąskotorowa, która jest obecnie operatorem trasy. W lipcu 2014 r. po 3 latach prac, dobiegła końca inwestycja warta 14 mln zł, mająca na celu przywrócić dawny blask kolei.
[
]( http://www.trzesacz.pl/ )
(źródło: NetFactory)
Podróż zabytkową koleją stanowi niezwykłą przygodę dla podróżujących nią osób. Na terenie gminy Rewal znajduje się też wiele innych atrakcji, do których łatwo dostać się za jej pomocą. Najbardziej znane to ruiny kościoła z XIV w. w Trzęsaczu, wybrzeże klifowe, kąpielisko oraz tarasy widokowe, Aleja Lipowa, Latarnia Morska w Niechorzu, molo oraz Muzeum Rybołówstwa Morskiego w Pogorzelicy. W Gryficach znajdziemy zabytkową parowozownię oraz Muzeum i Skansen Kolei Wąskotorowych.
wg/udm