Trwa ładowanie...

Będą masowe odwołania lotów? Trwają rozmowy ostatniej szansy

- Jeśli do piątku, do godz. 10. nie uda się osiągnąć porozumienia między PAŻP a związkowymi kontrolerami ruchu lotniczego, to Eurocontrol może zdecydować o masowych odwołaniach rejsów nie tylko z i do Polski - powiedział prezes ULC Piotr Samson.

PAŻP odpowiada za zapewnienie służby ruchu lotniczego w kraju PAŻP odpowiada za zapewnienie służby ruchu lotniczego w kraju Źródło: Adobe Stock
d1mljo2
d1mljo2

Przypomnijmy, że od kilkunastu dni toczą się negocjacje kierownictwa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej z przedstawicielami Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego. Związkowcy nie zgadzają się na nowe zasady wynagradzania.

W lutym br. pisaliśmy o tym, że agencja poinformowała, że ma do czynienia z masowym składaniem rezygnacji z pracy przez kontrolerów obszaru i zbliżania z Warszawy. Miło to być w sumie 170 osób, którym okres wypowiedzenia kończy się z ostatnim dniem kwietnia. Według danych na luty br., w Warszawie zatrudnionych było 208 kontrolerów.

Nie zgadzają się na nowe warunki

- Podstawą sporu pomiędzy kontrolerami ruchu lotniczego a pracodawcą są zmienione warunki płacowe wprowadzone nowym regulaminem wynagradzania PAŻP, w związku z trudną sytuacją finansową agencji i całej branży lotniczej, będącej efektem pandemii - wyjaśnił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, który był obecny na posiedzeniu sejmowej podkomisji stałej do spraw transportu lotniczego.

Podczas spotkania zajmowano się informacją na temat działań podejmowanych w sprawie rozwiązania konfliktu z kontrolerami ruchu lotniczego oraz przywrócenia pewności połączeń i bezpieczeństwa w ruchu lotniczym.

d1mljo2

- Dodatkowym elementem spornym było wprowadzenie zakazu strajku kontrolerów na drodze wewnętrznego zarządzenia przez ówczesnego szefa PAŻP Janusza Janiszewskiego oraz stosowanie systemu pracy jednostanowiskowej - powiedział Adamczyk. - ZZKRL podnosił kwestię spadku potencjalnego poziomu bezpieczeństwa lotniczego i degradację kultury bezpieczeństwa w organizacji.

Przypomnijmy, że na miejsce ówczesnego prezesa trzy tygodnie temu premier Morawiecki powołał Anitę Oleksiak.

Zagrożenie jest realne

- Zaistniała sytuacja oraz brak wystarczającego dostępnego personelu zajmującego się kontrolą ruchu lotniczego może stanowić zagrożenie dla funkcjonowania PAŻP, a tym samym zapewnienia bezpiecznej, ciągłej, płynnej i efektywnej żeglugi powietrznej w polskiej przestrzeni powietrznej, co jest obowiązkiem ustawowym tego podmiotu - podkreślił minister.

d1mljo2

Przyznał, że z jego wiedzy wynika, iż nowa szefowa PAŻP od momentu powołania prowadzi rozmowy ze związkiem zawodowym w celu zawarcia satysfakcjonującego porozumienia.

Z relacji ministra wynika, że strony uzgodniły już wszelkie sprawy związane z kulturą bezpieczeństwa i samym bezpieczeństwem w zapewnianiu służb żeglugi powietrznej. Do uzgodnienia pozostały jednak wciąż kwestie dotyczące zmiany wynagrodzeń. - Ufam, że strony dojdą do ostatecznego porozumienia, a kontrola ruchu lotniczego w polskiej przestrzeni będzie zapewniona w sposób właściwy - wskazał Adamczyk.

Przepraszają pasażerów

Posłowie pytali wiceprezesa PAŻP Macieja Rodaka o to, w jaki sposób agencja zapewni służby ruchu lotniczego po 1 maja, gdyby nie udało się dojść do porozumienia z ze związkowcami.

d1mljo2

- Dążymy do osiągnięcia porozumienia, żeby to zagrożenie nie zmaterializowało się. Jeżeliby się tak złożyło, że przez określony czas to zagrożenie zmaterializowałoby się, że część kontrolerów ruchu lotniczego nie pełniłaby służby (...), to po 1 maja zostaje część kontrolerów - tłumaczył. Jak dodał, żeby nie naruszyć bezpieczeństwa, są redukowane natężenia ruchu lotniczego przez polską przestrzeń powietrzną tak, żeby nie przeciążać sektorów i skutkiem tego, nie przeciążać kontrolerów ruchu lotniczego.

- Chciałbym przeprosić pasażerów za niedogodności, które już występują i potencjalnie za niedogodności jeszcze większe, które mogą nastąpić po 1 maja. Bardzo państwa przepraszam - powiedział prezes ULC Piotr Samson. - Wszystko odbywa się i będzie się odbywać bezpiecznie. Natomiast, ponieważ będziemy mieć mniejszą ilość kontrolerów, to będzie dopuszczona do latania mniejsza liczba samolotów.

W Polsce jest 600 kontrolerów ruchu lotniczego - zdjęcie ilustracyjne Adobe Stock
W Polsce jest 600 kontrolerów ruchu lotniczego - zdjęcie ilustracyjne Źródło: Adobe Stock

Godzina zero

Prezes ULC poinformował także, że 22 kwietnia o godz. 10 Europejska Organizacja ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej podejmie decyzję dotyczącą dalszego funkcjonowania polskiej przestrzeni powietrznej. - Komisja Europejska i Eurocontrol nie mogą już dłużej czekać. I jutro o godz. 10 zostanie podjęta decyzja o tzw. procesie massive cancellations - powiedział Samson.

d1mljo2

Jego zdaniem Eurocontrol może podjąć decyzję o tym, że pewne obszary fizyczne przestrzeni nad naszym krajem mogą być przeniesione w nadzór innych agencji ruchu lotniczego. - Jest to zgodne z przepisami europejskimi - mówił. - Chcielibyśmy tego uniknąć, to nie jest rozwiązanie dobre dla Polski - zaznaczył.

Wyjaśnił, że plan masowych odwołań wszedłby w życie z dniem 1 maja, a ponieważ wymaga przygotowania z wyprzedzeniem, dlatego termin wyznaczono na tydzień przed początkiem maja.

Podkreślił, że mimo wszystko ma nadzieję, że stronom uda się dojść do porozumienia. - W innym przypadku, musimy spodziewać się dużej liczby odwołań, jeśli chodzi o rejsy, przy czym nie dotyczy to tylko rejsów z i do Polski, ale również w dużej mierze rejsów z innej części Europy, szczególnie w układzie północ - południe - powiedział. W takiej sytuacji część krajów sąsiadujących z Polską nie będzie w stanie przyjąć części ruchu, który idzie z północy na południe, a to oznacza że problem dotyczy również dużej liczby pasażerów europejskich, a nie tylko polskich.

d1mljo2

Prezes ZZKRL Maciej Sosnowski powiedział, że kontrolerzy są gotowi do ciągłych rozmów, ale ostatnia propozycja pracodawcy to de facto gorsze warunki, niż te które zostały odrzucone. Zwracając się do PAŻP zaznaczył, że kontrolerzy nie strajkują. - Wy nas zwolniliście, my przedstawiliśmy w geście dobrej woli chęć powrotu, ale nie na dotychczasowych, ani tym bardziej gorszych warunkach - dodał.

Szefowa PAŻP podkreśliła, że czeka na propozycję strony społecznej, aby kontynuować rozmowy.

Pracują non stop

Warto zaznaczyć, że PAŻP jest jedyną w Polsce instytucją szkolącą i zatrudniającą kontrolerów ruchu lotniczego. Pełnią oni służbę przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. Nowy regulamin wynagradzania wszedł w życie pod koniec zeszłego roku. Nie zgodziła się na niego grupa kontrolerów z Warszawy.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Pierwszy turystyczny lot w kosmos. "Oni nie są astronautami"

d1mljo2
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1mljo2

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj